0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har en CTC 1100 Ekonomi kombipanna som körs på el. Stängde av vattnet till huset igår när pannan var igång, efter ett tag sjönk trycket i radiatorkretsen, elementen blev kalla och övertrycksventilen löste ut på pannan och ett antal liter vatten rann ut.Efter att ha satt på vattnet igen och fyllt på kretsen funkar allt som det ska. Vad kan ha hänt?
Njae, pannans egen ventil med skvallerrrör löste ut, den sitter på baksidan av pannan, är det den du menar Hasberg?
Du har en läcka mellan radiatorkretsen och tappvattnet i pannan.När du stängde av tappvattnet och gjorde detta trycklöst så läckte radiatorvattnet tillbaka till tappvattnet.Cirkulationen avstannade på grund av luft i radiatorsystemet och pannan blev inte av med värmen vilket orsakade en ångpuff.Har du egen brunn eller kommunalt vatten?
..... det med att läcka från panna 1 bar till VV ca 6 bar går inte, däremot åt andra hållet kan det bli
VV och systemvatten är separata system via en växlare på utsidan pannan, så det med svårighet som det kan läcka över mellan dom , endast om växlaren är trasig invändigt kan det hända., det med att läcka från panna 1 bar till VV ca 6 bar går inte, däremot åt andra hållet kan det bli
Lite lustigt, pannan värms till en temp ca 75 C och värmer huset med ett shuntsystem, VV värms genom att pannvattet pumpas genom en växlare och det normala VV-tappvatten strömmar igenom växlaren,. Så värme och VV har inte kontakt med varandra om det inte är läck mellan dom. Du ska kolla om det kommer vatten eller luft ur kärlet, under en plasthatt sitter det en ventil ( lika en bilventil ) tryck lite hastigt på piggen, ska komma luft, håll koll på manometern (trycket ) ska knappt röra sig, du kan även öppna säkerhetsventilen lite snabbt,då dippar manometern snabbt och återgår att visa, det går att prova kärlet genom att öppna säken så trycket blir noll och sedan fylla upp, då ska manometern stiga sakta, passa även på att kolla trycket i kärlet, luft fylles manometern ska inte röra sig , då får man tömma mera vatten ända till lufttrycket står kvar utan att manometern rör sig, förtryckt tomt kärl 0,6 bar. Mycket här hänger du med
Någon som vet vad slangen på framsidan pannan kan vara till? Gissar på att den går till en SV nära värmeväxlaren?