Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tappar tryck i radiatorkretsen vid avstängt vatten  (läst 2222 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maaaartin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har en CTC 1100 Ekonomi kombipanna som körs på el. Stängde av vattnet till huset igår när pannan var igång, efter ett tag sjönk trycket i radiatorkretsen, elementen blev kalla och övertrycksventilen löste ut på pannan och ett antal liter vatten rann ut.

Efter att ha satt på vattnet igen och fyllt på kretsen funkar allt som det ska. Vad kan ha hänt?

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappar tryck i radiatorkretsen vid avstängt vatten
« Svar #1 skrivet: 07 januari 2020, 10:47:38 »
Antar att det är övertrycksventilen, 9 eller 10 bar som läcker och kanske gjort det en längre tid.
Eftersom du hade stängt av inkommande vatten blev det till slut en luftficka så
cirkulationen stannade av.
Då blev pannan för het och övertrycksventilen löste ut helt.
När inkommande vatten är på, fungerar det nog eftersom ett mindre läckage
fylls på efterhand.
Byt övertrycksventilen.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappar tryck i radiatorkretsen vid avstängt vatten
« Svar #2 skrivet: 07 januari 2020, 11:41:02 »
Har en CTC 1100 Ekonomi kombipanna som körs på el. Stängde av vattnet till huset igår när pannan var igång, efter ett tag sjönk trycket i radiatorkretsen, elementen blev kalla och övertrycksventilen löste ut på pannan och ett antal liter vatten rann ut.

Efter att ha satt på vattnet igen och fyllt på kretsen funkar allt som det ska. Vad kan ha hänt?
Vi börjar från början, trycket i systemet ökar , du stänger av vattnet till huset, trycket sjunker , inte bra, prova igen att öppna för vattnet, stiger trycket i systemet så har du läck mellan VV och system,  det sitter en växlare innanför luckan som ska börja göra VV när du tappar VV
Växlaren får värme från pannan och vid tappning så startar en pump (  flödesvakt ) och matar växlaren med värme, inte ofta som den går sönder. Så en till orsak kan det vara,  påfyllningskranen till systemet läcker, prova med att nypa till den ordentligt

Utloggad Maaaartin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappar tryck i radiatorkretsen vid avstängt vatten
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2020, 11:58:52 »
Njae, pannans egen ventil med skvallerrrör löste ut, den sitter på baksidan av pannan, är det den du menar Hasberg?

25fOCUS: Att jag stängde av vattnet var inget relaterat till pannan, skulle montera bort en blandare och plugga den. Dock uppstod problemet med den tidigare felfria pannan när vattnet stängdes av, kanske en slump? Radiatorkretsen tappade tryck utan någon synlig läcka, sedan löser pannans säkerhetsventil och läcker ut vatten. Kan radiatorkretsen ha läckt vatten till pannan som då fick högre tryck? Hände detta kanske eftersom vattentrycket från färskvattenledningen försvann?

Har dålig koll på hur pannan är konstruerad också, är pannans vatten endast till för värmeväxlaren? Värms radiatorkretsen med en värmeväxlare?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappar tryck i radiatorkretsen vid avstängt vatten
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2020, 12:18:27 »
Lite lustigt, pannan värms till en temp ca 75 C och värmer huset med ett shuntsystem, VV värms genom att pannvattet pumpas genom en växlare och det normala VV-tappvatten strömmar igenom växlaren,. Så värme och VV har inte kontakt med varandra om det inte är läck mellan dom. Du ska kolla om det kommer vatten eller luft ur kärlet, under en plasthatt sitter det en ventil ( lika en bilventil ) tryck lite hastigt på piggen, ska komma luft,  håll koll på manometern (trycket ) ska knappt röra sig, du kan även öppna säkerhetsventilen lite snabbt,
då dippar manometern snabbt och återgår att visa, det går att prova kärlet genom att öppna säken så trycket blir noll och sedan fylla upp, då ska manometern stiga sakta, passa även på att kolla trycket i kärlet,  luft fylles manometern ska inte röra sig , då får man tömma mera vatten ända till lufttrycket står kvar utan att manometern rör sig, förtryckt tomt kärl 0,6 bar. Mycket här hänger du med

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tappar tryck i radiatorkretsen vid avstängt vatten
« Svar #5 skrivet: 07 januari 2020, 15:01:43 »
Du har en läcka mellan radiatorkretsen och tappvattnet i pannan.
När du stängde av tappvattnet och gjorde detta trycklöst så läckte radiatorvattnet tillbaka till tappvattnet.
Cirkulationen avstannade på grund av luft i radiatorsystemet och pannan blev inte av med värmen vilket orsakade en ångpuff.

Har du egen brunn eller kommunalt vatten?
« Senast ändrad: 07 januari 2020, 15:08:29 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappar tryck i radiatorkretsen vid avstängt vatten
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2020, 15:28:25 »
Njae, pannans egen ventil med skvallerrrör löste ut, den sitter på baksidan av pannan, är det den du menar Hasberg?

Vet inte riktigt hur du menar med ”Pannans egen ventil” ?
Både säkerhetsventilen för inkommande vatten (9 bar) och värmesystemets säkerhetsventil
(som förr var på 1,5 bar, nu 2,5 bar) sitter ju i närheten av pannan och skvallerrören från
båda kan ju mynna i samma tratt.
Det beror ju lite på hur gammalt det är hur dom lämpligast har fått plats
med alla delar.
Det som ”25focus” skriver om, tänkte jag också på efter jag hade skrivit
mitt inlägg. Att den pannan har värmeväxlare för tappvarmvatten visste jag inte,
jag hade vv-beredare (slinga) i min panna. Men principen är ju lika, det kan bli
läckage mellan systemen.
Påfyllningskranen som ”25focus” skriver, kan också läcka, beror på hur den ser ut,
(jag hade en med en vanlig krankägla, där sprack tätningen på käglan så trycket steg)

Så byt båda säkerhetsventiler och påfyllningskranen. Inte så dyra delar.

https://www.rinkabyror.se/sok/?sok=s%C3%A4kerhetsventil

”Carl N” har också samma teori så om det inte hjälper med  påfyllningskranen,
får du också byta värmeväxlaren.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappar tryck i radiatorkretsen vid avstängt vatten
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2020, 15:32:03 »
Du har en läcka mellan radiatorkretsen och tappvattnet i pannan.
När du stängde av tappvattnet och gjorde detta trycklöst så läckte radiatorvattnet tillbaka till tappvattnet.
Cirkulationen avstannade på grund av luft i radiatorsystemet och pannan blev inte av med värmen vilket orsakade en ångpuff.

Har du egen brunn eller kommunalt vatten?
VV och systemvatten är separata system via en växlare på utsidan pannan, så det med svårighet som det kan läcka över mellan dom , endast om växlaren är trasig invändigt kan det hända., det med att läcka från panna 1 bar till VV ca 6 bar går inte, däremot åt andra hållet kan det bli 

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappar tryck i radiatorkretsen vid avstängt vatten
« Svar #8 skrivet: 07 januari 2020, 15:49:36 »
..... det med att läcka från panna 1 bar till VV ca 6 bar går inte, däremot åt andra hållet kan det bli

Det hände ju när inkommande vatten var avstängd!
Då kan det gå från panna 1 bar till VV  ”trycklöst vid detta tillfälle”.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, då ca 6000 kWh/år.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Tappar tryck i radiatorkretsen vid avstängt vatten
« Svar #9 skrivet: 07 januari 2020, 15:58:30 »
Det skulle vara bra att få veta exakt vilken SÄV som öppnar och vad det står på den. Det verkar konstigt om ventilen för tappvattnet öppnar, men inte den för värmesystemet om det är någon form av läckage mellan. Särskilt om inkommande vatten var avstängt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tappar tryck i radiatorkretsen vid avstängt vatten
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2020, 07:27:33 »
VV och systemvatten är separata system via en växlare på utsidan pannan, så det med svårighet som det kan läcka över mellan dom , endast om växlaren är trasig invändigt kan det hända., det med att läcka från panna 1 bar till VV ca 6 bar går inte, däremot åt andra hållet kan det bli

CTC 1100 har inbyggd varmvattenväxlare, det är en VV-slinga i pannan.
Om man demonterar en kran i huset så är trycket 0 på tappvattnet.
Sen frågar jag om egen brunn, många hus med eget vatten har typ 2-3 bars tryck på tappvattnet vilket gör att säkerhetsventilen på radiatorsystemet orkar hålla emot en läcka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Maaaartin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappar tryck i radiatorkretsen vid avstängt vatten
« Svar #11 skrivet: 15 januari 2020, 09:12:31 »
Stort tack för alla svar hittills! Vi har kommunalt vatten, alltså ingen egen brunn. Jag har inte haft full tillgång till pannan på ett tag pga asbestsanering. Kollade imorse för första gången på ca en vecka och trycket i radiatorkretsen är samma som det jag fyllde på till senast. Kommer faktiskt inte ihåg vilket av säkerhetsventilerna som löste ut förut tyvärr. Däremot är det blött kring elementkretsens säkerhetsventil (vid rörkopplingen) och även under en slang (mjuk liten slang) som mynnar ut bredvid brännaren ner vid golvet typ. Så den verkar ju ha läckt antingen senaste veckan eller tidigare från dessa två ställen, hela pannan har varit inplastad så kan vara gammalt vatten.

Någon som vet vad slangen på framsidan pannan kan vara till? Gissar på att den går till en SV nära värmeväxlaren?

Utloggad Maaaartin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tappar tryck i radiatorkretsen vid avstängt vatten
« Svar #12 skrivet: 15 januari 2020, 09:13:25 »
Lite lustigt, pannan värms till en temp ca 75 C och värmer huset med ett shuntsystem, VV värms genom att pannvattet pumpas genom en växlare och det normala VV-tappvatten strömmar igenom växlaren,. Så värme och VV har inte kontakt med varandra om det inte är läck mellan dom. Du ska kolla om det kommer vatten eller luft ur kärlet, under en plasthatt sitter det en ventil ( lika en bilventil ) tryck lite hastigt på piggen, ska komma luft,  håll koll på manometern (trycket ) ska knappt röra sig, du kan även öppna säkerhetsventilen lite snabbt,
då dippar manometern snabbt och återgår att visa, det går att prova kärlet genom att öppna säken så trycket blir noll och sedan fylla upp, då ska manometern stiga sakta, passa även på att kolla trycket i kärlet,  luft fylles manometern ska inte röra sig , då får man tömma mera vatten ända till lufttrycket står kvar utan att manometern rör sig, förtryckt tomt kärl 0,6 bar. Mycket här hänger du med

Ska kolla dessa grejor så fort jag får tid också

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tappar tryck i radiatorkretsen vid avstängt vatten
« Svar #13 skrivet: 15 januari 2020, 22:00:52 »
Dessvärre kan det nog vara säkerhetsventilen till radiatorkretsen och den står då och pyser ut vatten mest hela tiden.
Det stabila trycket beror då på att det kan vara en 1,5 bars ventil.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Tappar tryck i radiatorkretsen vid avstängt vatten
« Svar #14 skrivet: 15 januari 2020, 22:17:47 »
Någon som vet vad slangen på framsidan pannan kan vara till? Gissar på att den går till en SV nära värmeväxlaren?

Jag hade en CTC-panna (som din?) innan jag bytte till bergvärme. På framsidan längst ner till höger om sotningsluckan sitter en ventil med möjlighet att sätta på en slang. Den är till för att kunna tömma pannan på värmevattnet. Det gör man ju normalt aldrig, men den kom till pass när pannan skulle lyftas ut från källaren.
Är det kanske den du skriver om?
« Senast ändrad: 15 januari 2020, 22:20:54 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!