Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme + radiatorer utan shunt?  (läst 2087 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
Golvvärme + radiatorer utan shunt?
« skrivet: 14 november 2019, 13:00:24 »
Halloj,

Huset jag bor i ser ni i signaturen.

Jag har i källaren vattenburen golvvärme med egen shuntgrupp och gamla hederliga sektionsradiatorer på ovanvåningen.
Jag går i tankarna att börja bygga om till golvvärme även på ovanvåningen, dock är det i etapper och det kommer erfordra tillfälliga installationer.
Sett till hela övervåningen rör det sig säkert om en 5-årsperiod innan allt är ersatt.

För att göra jobbet rationellt kommer jag inte kunna använda mig av endast 1 st. fördelare, utan det får bli 1 i varsin ände.
Det vore smidigast om jag kunde ansluta fördelaren till befintlig radiatorkrets. Normalt erfordras ju här en shunt vilket jag är med på.

Skulle jag tillfälligt kunna ersätta befintliga radiatorer mot moderna alternativ och dimensionera dessa för lågtemp och därmed skippa allt vad mina shuntar heter? Eller kommer jag fortfarande behöva shunta golvvärmen?
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34891
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Golvvärme + radiatorer utan shunt?
« Svar #1 skrivet: 14 november 2019, 15:27:45 »
Hur varmt vatten kör du ut idag när det är som kallast?
Golvvärme tål väl som regel upp till ca 45 grader på frameldningen, så om du inte behöver köra ut mer än så idag kanske du kan klara dig med dina nuvarande radiatorer, men du får ju strypa flödet rejält på de golvvärmeslingor du installerar, eller låta värmen styras av termostater i de rum som värms av golvvärmen?
Att köpa nya rejäla radiatorer blir nog rätt dyrt, men visst borde det gå.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Golvvärme + radiatorer utan shunt?
« Svar #2 skrivet: 14 november 2019, 15:49:54 »
Jadu, alldeles för varmt.. Så här såg det ut 2017.
Dock så är tempen till golvslingorna i källaren nog aldrig över 27 grader, shuntas ju rätt hårt där.


Värden när kompressorn fått gå ett tag:
Citera
- GT1 från=46,3, nuvarande=42,6
- GT2 = -6
- GT3 bör=50,5, nuvarande 52,9
- GT6= 63,9
- GT8= 54,3
- GT9= 43,3
- GT10= 2,2
- GT11= -0,7

Inomhustempen är cirka 20  °C

Eventuellt kan jag ha en central fördelare på plan 2 och kan väl kosta på mig att shunta även den.
Dock styr jag min första shuntgrupp med ett ställdon via kurva 2 på pumpen, frågan är väl hur jag ska styra den här nya gruppen isåfall!? Har ju inte möjlighet till en tredje kurva dessvärre.

Generellt är befintliga sektionare klena i kombination med att huset är ganska dåligt isolerat. Så jag överväger någonstans att ändå ha kvar radiatorer under alla fönster även när golvvärmen är klar.
Låta radiatorerna stå för huvudsakliga uppvärmningen och golvvärmen för komfort.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Golvvärme + radiatorer utan shunt?
« Svar #3 skrivet: 14 november 2019, 16:00:34 »
Hmm.. Funderar nästan på om jag inte kan koppla vidare från shunt-grupp 1 och matta shuntgrupp-2 från denna och därmed slippa ytterligare en shunt.
Blir dock fundersam på om circpumpen för den shuntgruppen kommer palla dra runt 2 shuntgrupper?

Slingorna i källaren är 16mm och är förlagda CC 160.. Några slingor är inom maxlängden, så det har varit lite tryckfall i dessa som gjort att pumpen redan går rätt hårt.

Alternativet är att backa från kurva-2 lösningen och köra den konventionella ratten på shuntgruppen/grupperna.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme + radiatorer utan shunt?
« Svar #4 skrivet: 14 november 2019, 19:02:51 »
Hmm.. Funderar nästan på om jag inte kan koppla vidare från shunt-grupp 1 och matta shuntgrupp-2 från denna och därmed slippa ytterligare en shunt.
Blir dock fundersam på om circpumpen för den shuntgruppen kommer palla dra runt 2 shuntgrupper?

Slingorna i källaren är 16mm och är förlagda CC 160.. Några slingor är inom maxlängden, så det har varit lite tryckfall i dessa som gjort att pumpen redan går rätt hårt.

Alternativet är att backa från kurva-2 lösningen och köra den konventionella ratten på shuntgruppen/grupperna.
Vad menar du med att mata shuntgrupp 2 frÃ¥n 1 , är det maxtermostat du tänker pÃ¥ dÃ¥, eller ska du ha termodon. En shuntgrupp innehÃ¥ller en  riktig shunt som varierar tempen ut i förhÃ¥llande till  utetemp, att dÃ¥ ha en shuntgrupp efter blir bara samma temp som 1
får och kan inte reglera till den temp som du vill ha, för att få det perfekt ska varje grupp gå ut från stammen och shuntas ner till rätt temp efter behov

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Golvvärme + radiatorer utan shunt?
« Svar #5 skrivet: 14 november 2019, 19:26:39 »
Skall försöka förklara bättre.
Jag har en LK värmekretsfördelare med deras shunt VS-2, Tilloppet på shunten regleras med en motorställdon som VP styr på kurva-2. Totalt 7 slingor används och i skrivande stunt 70m² golvvärme med C/C 160mm.
Det jag tänkte var om man kan vidaremata från sekundärsidan om befintlig shunt till en ny värmekretsfördelare på plan 2, som skall ta ytterligare 80m² för att inte investera i ännu en shunt.

Och om jag nu måste ha en ny shunt, hur bör jag reglera tillopstemperaturen på denna? Eftersom min VP bara har stöd för 2 kurvor.

Hur bör jag tänka med dimension på golvvärmerören och C/C mått? Jag uppskattar behovet till 70+W/m².
LK spårade skivor för 16 slang är C/C 200, orolig att det blir för klent?
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme + radiatorer utan shunt?
« Svar #6 skrivet: 14 november 2019, 19:49:12 »
Skall försöka förklara bättre.
Jag har en LK värmekretsfördelare med deras shunt VS-2, Tilloppet på shunten regleras med en motorställdon som VP styr på kurva-2. Totalt 7 slingor används och i skrivande stunt 70m² golvvärme med C/C 160mm.
Det jag tänkte var om man kan vidaremata från sekundärsidan om befintlig shunt till en ny värmekretsfördelare på plan 2, som skall ta ytterligare 80m² för att inte investera i ännu en shunt.

Och om jag nu måste ha en ny shunt, hur bör jag reglera tillopstemperaturen på denna? Eftersom min VP bara har stöd för 2 kurvor.

Hur bör jag tänka med dimension på golvvärmerören och C/C mått? Jag uppskattar behovet till 70+W/m².
LK spårade skivor för 16 slang är C/C 200, orolig att det blir för klent?

DÃ¥ är frÃ¥gan om du ska samma temp pÃ¥ bÃ¥da slingorna, kan vara lite klurigt med det, samt om den nuvarande pumpen orkar puffa pÃ¥ sÃ¥ flödet räcker, den pump som nu sitter där är nog för klen och avsedd för ett visst antal slingor, dom är bara 16 säger du, är mycket motstÃ¥nd i dom samt ytterligare tillkommer. Annars fÃ¥r du styra den med en shunt efter, blir lite kaka pÃ¥ kaka dÃ¥. Bäst är att ta ut värmen pÃ¥ stammen innan, det finns reglermotorer  med all inbyggt ( komplett med alla delar till ) och reglerar efter utetemp, sen det med att ställdon pÃ¥ slingorna Tja , jag har det inte, dom kostar skjortan till vad nytta och fallerar ofta, stryp in allt och sovrummen kan strypas lite mer, sÃ¥ lägg dom pengarna pÃ¥ nÃ¥got annat

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Golvvärme + radiatorer utan shunt?
« Svar #7 skrivet: 14 november 2019, 21:34:29 »
Tack, jag har inga ställdon/vaxproppar på slingorna, det jag har är ett enda ställdon som bestämmer hur mycket varmvatten det skall shuntas in. Värmepumpen reglerar det och det sitter en givare som mäter framledningen på den shuntade sidan tillsammans med utetemp.

Shunten och circpumpen ska vara god för 200m² vid 50w/m². Ska läsa lite närmare på LK's styrsystem som också reglerar shunten på utetemp om den klarar av att hantera två shuntar.

Edit: Läst på lite på LK's reglercentral, den funkar på samma sätt som min VP med utetemp.. Skillnaden är väl att med VP kan jag säkerställa att aldrig tillverka varmare vatten än vad jag behöver.
Kör jag med LK's, så stryper den shunten mer lokalt, men VP kanske får jobba mot onödigt höga temperaturer i onödan eftersom dom inte samverkar.
Reglercentralen kostar 6800kr/styck och då skulle jag behöva 2 stycken, alternativt att jag låter VP styra ena våningsplanet och kör en LK styr på andra planet.
« Senast ändrad: 14 november 2019, 21:48:58 av sx3000 »
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme + radiatorer utan shunt?
« Svar #8 skrivet: 15 november 2019, 21:33:22 »
Tack, jag har inga ställdon/vaxproppar på slingorna, det jag har är ett enda ställdon som bestämmer hur mycket varmvatten det skall shuntas in. Värmepumpen reglerar det och det sitter en givare som mäter framledningen på den shuntade sidan tillsammans med utetemp.

Shunten och circpumpen ska vara god för 200m² vid 50w/m². Ska läsa lite närmare på LK's styrsystem som också reglerar shunten på utetemp om den klarar av att hantera två shuntar.

Edit: Läst på lite på LK's reglercentral, den funkar på samma sätt som min VP med utetemp.. Skillnaden är väl att med VP kan jag säkerställa att aldrig tillverka varmare vatten än vad jag behöver.
Kör jag med LK's, så stryper den shunten mer lokalt, men VP kanske får jobba mot onödigt höga temperaturer i onödan eftersom dom inte samverkar.
Reglercentralen kostar 6800kr/styck och då skulle jag behöva 2 stycken, alternativt att jag låter VP styra ena våningsplanet och kör en LK styr på andra planet.
Det gÃ¥r att göra sÃ¥ VP styr ut temp mot utetemp  ( som mÃ¥ste ligga ett snäpp högre än den andra shunten) Det med 6500 för ett shuntpaket när det finns billigare varianter, det mÃ¥ste inte vara LK.s grejer, bara pÃ¥ fördelaren

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!