Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vettigt ändra volymtank till arbetstank?  (läst 13680 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Vettigt ändra volymtank till arbetstank?
« Svar #45 skrivet: 21 december 2016, 00:10:04 »
Liten fråga som jag vill testa och se om kan lösas innan min röris kommer i morgon bitti. Värmesystemet har varit urkopplat sedan igår morse men idag blev inkoppling av arbetstanken mot VP samt radiatorkretsen helt klara. Ikväll kopplades även elen till cirk.pumparna in. VP har under kvällen också jobbat upp tempen på varmvatten och arbetstanken. Jag har ca 1 bar i expansionskärlet.

När jag försöker få igång radiatorkretsen genom att starta cirk.pumpen samt lufta arbetstanken samt radiatorerna så verkar jag inte få ur luft som är över pumpen. Efter att ha testat att kort stänga framledningen vid fördelaren och efter ca 10 sek sätta på och repetera detta flera gånger samt lufta själva pumpen så lyckas jag ändå inte. Till slut stängde pumpen av sig och varnade för torrkörning pga luft.

NÃ¥gra tips? Sc:,h

Hade samma problem med min Pico. Avluftningsfunktionen funkar inte alltid. Det är tryckstyrningen som ger det problemet. Sätt den på konstant fart ett tag så drar den igenom luften på någon halvtimme, och du kan sätta tillbaka på tryckstyrning.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vettigt ändra volymtank till arbetstank?
« Svar #46 skrivet: 26 november 2019, 20:52:26 »
Hej,
Hur har det fungerat nu några år senare?
Jag är på g att installera en arbetstank mot en thermia 15kw och vill gärna höra hur det har funkat!

Mvh Gordon

De svarade följande "Buffertank är enbart för att man använder sig av en extern laddning så som pellets, kamin, olja eller annan typ av laddning av värme så man kan kontrollera värmen i tanken."

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!