Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inkoppling av värmep. el. solfÃ¥ngare.  (läst 885 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad vpbacken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Inkoppling av värmep. el. solfångare.
« skrivet: 17 mars 2019, 12:45:44 »
Hej på Er

Jag skall koppla in solfångare och värmepump på mitt befintliga radiatorsystem. Båda systemen går via en ackumulatortank med 4 slingor.

1.Frågan är om det går att koppla in det i källaren på enklaste plats där det går att komma åt stigare och retur, eller där kulverten kommer in i bostaden. Pannan finns i uthuset och det är kulvert mellan husen.

2. Kommer det att spoliera cirkulationen om båda systemen går samtidigt om jag kopplar i källaren ( Systemen = panna/ solf. och vp). Pannan kommer inte att gå mot ackumulatortank.

3. Behöver jag stänga cirkulationen från pannan t.ex.

Frågan är ställd för att det är inte lätt att komma åt kulverten.

Vpbacken

« Senast ändrad: 17 mars 2019, 15:09:03 av vpbacken »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkoppling av värmep. el. solfångare.
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2019, 08:45:24 »
Hej!
Vad är det för en panna?
Jag tror att du kan koppla med 4-vägsshunt på stigare/retur mot din sol/VP-tank?
Men frågan är hur grejerna ska styras?
Du bör ha nån typ av shuntstyrning + att pannan ska dra ner när sol/VP värmer.
Det där kräver att man kan fila ihop en smart styrning av grejerna själv.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad vpbacken

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
SV: Inkoppling av värmep. el. solfångare.
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2019, 17:55:51 »
Hej på Dej

Det var roligt att du svarade. Pannan är en Värmeb. STAR som eldas med pellets.

Inkopplingen hade jag tänkt mig sÃ¥ här:  4 slingor i tanken 500 l. tappv. sl. 1 överst gÃ¥r till radiatorsystemet .
                                                                                                  "       "  2            "    "  värmepump.
                                                                                               Solslinga  1  mitt i tank gÃ¥r till solf.  som första uppvärmning
                                                                                                    "        2   botten i tank   gÃ¥r  till  solf. när tanken är fulladdad i topp.

Tappvarmvattnet får jag från en varmvattenber ( 150 l). med solslinga , denna kommer att kopplas ihop med 500 l tanken. Men här är jag inte säker på att jag gör rätt, tänka mer.

Inkopplingen till radiatorsystemet bör väl vara direkt och inte med värmeväxlare?

Sedan var det styrningen av detta: Jag hade tänkt mej termostater som man kan köpa som har lägsta och högsta temp och brytande eller slutande funktion samt magnetventiler som stänger och öppnar, t.ex. för solslinga 1 och 2 och även vvb.

Sedan i pannrummet har jag 4 Borö solf. som går direkt på pannan via värmevävl. på returen, mest för att få ner förlusterna i kulverten. För säkerhets skull finns det en beg. tank som tar topparna. Detta hjälper till på vår och höst.

Vpbacken


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inkoppling av värmep. el. solfångare.
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2019, 09:13:56 »
Du har redan värmeväxlare i och med slingorna i tanken så den kopplas direkt mot stigare/retur.
En 4-vägsshunt ser till att det alltid cirkulerar och att befintlig cirkpump fixar flödet.
Och det bör funka med en vanlig shuntstyrning + termostater som tar över styrningen och stänger shunten när tanken är kall.
Har du VV-slinga i tanken så kan du låta varmvattnet gå via denna först innan det går in i din 150 l beredare.

Sen är ju frågan om du vill köra cirkulationen via kulverten till din pannan när VP + sol fixar värmen själva?
Du kommer värma kulvert och pelletspannan med VP + sol om du kör så?
Alternativet är att ha en variant med växelventiler som växlar mellan antingen pellets eller VP + sol för att värma huset, vilket blir krångligare rent reglermässigt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!