Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utbyggnad av system, LVVP+Vattenmantlad Kamin + Acktank  (läst 840 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Betty

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Utbyggnad av system, LVVP+Vattenmantlad Kamin + Acktank
« skrivet: 13 februari 2019, 19:45:48 »
Har följt detta forum ett tag nu och det är väl dags att ställa mina frÃ¥geställningar dÃ¥  de trÃ¥dar som varit intressanta här inte helt kunna svara pÃ¥ mina frÃ¥gor specifikt till mitt system, vilket jag nu hoppas fÃ¥ svar pÃ¥!  a:gl

Är nybliven ägare till systemet och försöker än förstå hur det fungerar med inställningar etc. Jag är dock inte riktigt nöjd med hur den förra ägaren gjort gällande installationen.

Huset har Idag en  Thermia Atec Total, 13 kW, som försörjer huset med det den behöver. Radiatorsystemet klarar dock inte av att hÃ¥lla högre än 20.5 Grader vid -10 dÃ¥ detta är anpassat för högtemp, 1-rörsststem (vid högre framlopstemp sÃ¥ varnar pumpen för "förhög returtemperatur). FörstÃ¥tt att detta kanske inte är optimalt, men har inga tankar om att bygga om detta. Stod i funderingen om jag ska montera golvvärme i kök/vardagsrum för att fÃ¥ ett bättre anpassat system till VPen, dÃ¥ behÃ¥lla radiatorerna för att förhindra kondens pÃ¥ fönster. Priset för att göra detta bara pÃ¥ övervÃ¥ningen (Sutteräng 80-tal, 120 kvm/vÃ¥ning och vi brukar övervÃ¥ningen som BOA) överstiger mitt förstÃ¥nd och golvet är inte sÃ¥ kallt ändÃ¥, dÃ¥ vi har uppvärmt i källaren (16C atm) Det jag däremot kommer fram till är att jag hellre har en reservkraft som gÃ¥r att använda de dagar det är väldigt kallt samt mysfaktor. En vattenmantlad Insatskamin

Det stÃ¥r en gammal Vedpanna i källaren. En stor, ser nästan hemma gjord ut, Ack-tank och tvÃ¥ 500L Borö TI 500L/A som en gÃ¥ng var i drift till det gamla systemet. Dessa har 5 in/utgÃ¥ngar, TvÃ¥ upptill och tre nedtill samt. tvÃ¥ Termosater och tappventil, och i min värld skulle ena fungera utmärkt till att använda som arbetstank till värmesystemet, den andra som volymtank till kaminen. Jag har däremot problem med att fÃ¥ fram en korrekt ritning för en sÃ¥dan installation, samt eventuella produkter. Har inga problem med att installera VVS, men det är finliret, vart shuntgruppen ska sitta, vilken sort, hur skall pumparna vara, pÃ¥ returen/framledningen, lämplig styrka, hur allt skall lira ihop, det är detta som krÃ¥nglar. Alla ritningar man ser pÃ¥ nätet är olika, men ändÃ¥ lika,  Sc:,h och man vet inte med säkerhet vilka som kan fungera, om än ännu mindre säkerhet kring vilka som är de mest optimala. Det jag däremot tror förstÃ¥tt är behovet av en arbetstank till LVVPn (har knäpningar och ojämnhet i systemet, med mÃ¥nga drift stop/starter)

Vill gärna inte anlita nÃ¥gon, dÃ¥ jag ändÃ¥ vill se mig som händig (duktigare pÃ¥ el & snickeri)  Sc:,h

Finns det någon allmän/specifik skiss på hur ett sådant system kan utformas?
Har du nÃ¥got tips pÃ¥ lämpliga produkter?  dontknow

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Utbyggnad av system, LVVP+Vattenmantlad Kamin + Acktank
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2019, 10:01:04 »
Du funderar på att bygga om systemet till att innehålla en arbetstank.
Varför det? Det kommer inte att sänka energiförbrukningen eller behovet av hög framledningstemperatur.

Vill du ha bättre driftsekonomi så kan du
1. Isolera huset mera, det har dubbel verkan, sänker behovet av tillförd värme och kräver lägre framledningstemperatur, dvs bättre COP
2. Ersätta radiatorerna med golvvärme. Det sänker framledningstemperaturbehovet dvs ökar COP
3. Byta högtemperaturradiatorer mot lågtemperaturdito.det sänker framledningstemperaturbehovet dvs ökar COP.

Arbetstank eller volymtank påverkar antal starter men inte energibehovet, och påverkan på COP är nog att COP minskar en aning.


« Senast ändrad: 17 februari 2019, 10:43:56 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Betty

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyggnad av system, LVVP+Vattenmantlad Kamin + Acktank
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2019, 16:41:04 »
Målet är inte att sänka energiförbrukningen, vilket framgår i texten.

1. Radiatorerna är tänkta att bytas ut till lågtempsradiatorer.
2. Vill få bort knäppningarna
3. Vill att VPn inte startar och stänger av sig 3ggr/h vilket jag förstår skapar ett stort slitag, och kostar mer än ett bättre COP i längden
4. Vill kunna installera en reservkraft som även gÃ¥r att uttnyttja till PEAKar och mysfaktor. Betalar gärna för komforten, och möjligheten att vara "utanför" nätet om sÃ¥ behövs. 
5. Husets nuvarande energiförbrukning senaste Ã¥ren VPn, installerades är 14000 kW/Ã¥r vilket inte är sÃ¥ mycket enligt mig,BYAnx2 är ändÃ¥ ca 300 kvm, sÃ¥ vart ska jag tilläggsisolera? Byta ut mina 3glasfönster till nya 3glasfönster? lägga pÃ¥ mer isolering pÃ¥ vinden utöver de 30cm lättbetonbjälklag +30 cm mineralull? Eller kanske slita bort den putsade fasaden för att sätta 100mm Multipoor, och sen putsa denna igen, gubben som en gÃ¥ng i tiden även byggde huset var smart nog att lägga 200mm Frigolit under plattan. För mig är inte problemet dÃ¥ligt med isolering, att utföra en tilläggsisolering kommer inte löna sig för mig pÃ¥ lÃ¥nga vägar, även om jag skulle utföra mestadels av arbetet själv. I alla fall inte förns det har blivit nÃ¥got problem med Fasaden/vinden/plattan/fönsterna i form av i behov av att bytas, att byta bara för att är inte resursansvarstagande. 

Att bygga om systemet, den delen som är i pannrumet, ser jag som ett litet ingrepp, men jag behöver hjälp med vad för något man behöver för att ett sådant system ska bli komplett. Då med en vattenmantlad kamin inräknad. För en sådan går ju definetivt inte att driva rakt mot Värmepumpen.
« Senast ändrad: 18 februari 2019, 17:49:49 av Betty »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Utbyggnad av system, LVVP+Vattenmantlad Kamin + Acktank
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2019, 17:29:45 »
Sorry om jag trampat dig på tårna,
Skrev det mest för att jag tänkte att du har svårt att komma upp i den inomhustemp du vill ha och framledningstemperatur som radiatorerna kräver. Och skulle kunna ändra på energibehovet med isolering till samma kostnad som nya raddar o golvvärme drar. Nu ser jag att du har ett välisolerat hus, så bortse gärna från mitt inlägg.

1) Ã…terstÃ¥r map framlednings tempen att anpassa  värmeavgivare resp  värmepump.
2) Knäpptank och/eller upphängning av rör o radiatorer, se till att de inte sitter fast
3) Volymtank eller arbetstank
4) En brahagrej som jag oxå gärna vill ha
5) Det blir för mycket väsen för lite ull
« Senast ändrad: 18 februari 2019, 18:08:48 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Betty

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Utbyggnad av system, LVVP+Vattenmantlad Kamin + Acktank
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2019, 13:40:58 »
Hej Igen! Sorry om jag brusade upp, har legat med influensan i 1 vecka nu (på bättringsvägarna) och handskas inte så bra med att ligga halvförlamad i sängen, oförmögen till att göra något...

Vad menar du med: -" 1) Ã…terstÃ¥r map framlednings tempen att anpassa  värmeavgivare resp  värmepump." ?

Rören ligger nedsänkta i bjälklaget och misstänker att spänningarna kommer därifrån, sker däremot när värmepumpen startar, att få bort stop/start av VPn (det är då det knäpper) med 2/3, knäppningar varje timme, ist. för var 20e minut vore en lättnad.

Vad jag förstÃ¥r sÃ¥ är Arbetstank lämpligast att ha VPn kopplad till (med en extern Cirkpump) Sen till en vattenmantlad kamin har man en laddomat kopplad till en volymtank innan den shuntas till arbetstanken, sÃ¥ tempen till den aldrig gÃ¥r över 60C-ish. 


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Utbyggnad av system, LVVP+Vattenmantlad Kamin + Acktank
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2019, 14:59:15 »
Vad menade jag? Att anpassa värmeavgivarna.......= Byta till större effektivare radiatorer som förmår avge samma eller högre effekt med den framledningstemperatur du få fram idag Alternativt byt till golvvärme.
map värmepump = skaffa en som orkar göra varmare värmevatten. (har högre märkeffekt)

Mina rör/element knäppte när VP växlar från varmvatten till värme, då kommer det en skvätt hett vatten från VP in i värmerören så de och radiatorer expanderar. Jag har sett till att rören (15mmkoppar) inte är fäst i väggarna en meter från hörn, då kan de böja sig lite istället för att pressa på brädor/reglar så dessa knakar.. Har inte fått tyst på alla ställen dock.

För att få VP att starta mindre ofta ska du öka absolutvärdet på gradminuter(GM) för VP start. Om du har 50 t.ex ändra till 100. Öka då även GM för inkoppling av elpatronen. Detta gäller för Nibe, kanske Termia funkar lika...

Om du skaffar arbetstank så får du inga knäppningar heller.

Om kaminer vet jag nada men hade jag råd att renovera kakelugnen och dess skorsten så skulle jag göra det. Det ger det ju både mys och säkerhet mot elavbrott.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!