Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftning av LK golvvärme, avstängningsventiler saknas  (läst 7952 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MB1980

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, tänkte lufta golvvärme pga ojämn verkan samt knäppande ljud. Enl. manualen ska man stänga av avstängningsventiler o skruva ner injusteringsventiler på övre fördelarstammen.
Men jag saknar avstängningsventiler.
https://ibb.co/kw7j5V

Hur gör man? Kan jag spola ändå. I ena änden är det en liten pump antar jag o den andra sitter shunten. Men de är väl inte gjor för att klara 5-6 bar.
Systemet heter LK VKF

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ska du spola med 5-6 bar när du luftar? för att få så högt tryck måste du ha slingan stängd i "bakändan" och då kan du ju inte spola igenom den. Det är inte högt tryck du ska ha utan högt flöde för att få med ev luftfickor.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad MB1980

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftning av LK golvvärme, avstängningsventiler saknas
« Svar #2 skrivet: 22 november 2018, 14:27:39 »
Det är väl 5-6 bar i vanliga vattenrör. Tänkte att om det inte finns en avstängningskran så kommer vatten o trycka på pumpen samt shunten.

För att jag ska kunna lufta så måste jag ha mottryck. Har du en avstängninsventil så tvingar du vatten genom golvvärmen och inte någonannanstans. Hopppas du förstår...

Utloggad MB1980

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftning av LK golvvärme, avstängningsventiler saknas
« Svar #3 skrivet: 22 november 2018, 15:22:16 »
Har ritat en bild för att visa vad jag menar. På de flesta system som jag har sett på nätet så sitter de nån form av kulventil där pilen visar. Men inte hos mig..
Måste jag sätta dit ventilerna eller finns de ngt annat sätt att avlufta?

https://ibb.co/cxcjNA

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du behöver inte ha nått mottryck för att lufta, öppet på ena sidan och spola i den andra, då kommer det att flöda vatten genom slingan, vatten som förhoppningsvis drar med sig luften (om flödet är stort nog). Det tryck som du som max behöver sedan är det tryck som du ska ha i anläggningen när luften är borta, ca 0,5 till 1 bar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftning av LK golvvärme, avstängningsventiler saknas
« Svar #5 skrivet: 22 november 2018, 18:05:31 »
Du måste få ur luften i en slinga i taget , går inte med alla på en gång

Utloggad MB1980

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftning av LK golvvärme, avstängningsventiler saknas
« Svar #6 skrivet: 22 november 2018, 19:27:22 »
Jo de förstår jag men jag har inga kranar att stänga av (Stänges av vid värmekällan på din bild)
Röret från Tilllopp (övre) går genom en pump och sedan till Shunten och sen direkt till acc tank.
Den nedre röret går till shunten och sedan direkt till acc tank.
Bifogar bilder
https://ibb.co/g7UePq
https://ibb.co/gaoQEq



Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ta av hatten på en slinga och ställ ner termostaten på dom andra så får du bara en slinga öppen. Upprepa på dom övriga slingorna en efter en.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftning av LK golvvärme, avstängningsventiler saknas
« Svar #8 skrivet: 22 november 2018, 20:11:39 »
Kanske det gÃ¥r som  svenske kocken säger , du fÃ¥r prova .  pÃ¥ pumpens koppling finns ventiler pÃ¥ bÃ¥da sidorna för att stänga vig byte av pump ,  ett skruvspÃ¥r eller insex  ,  om den ena stängs kan det inte gÃ¥ nÃ¥got vatten runt i  systemet .
Att stänga är för när det spolas igenom slingorna ska vattnen och ev luft åka ut rätt väg och inte till tanken , glöm inte att stänga av pumpen om du provar på detta sätt
 

Utloggad MB1980

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftning av LK golvvärme, avstängningsventiler saknas
« Svar #9 skrivet: 22 november 2018, 21:48:22 »
Såg nu att man kan stänga av vid pumpen. Tack för alla tips. Synd att de minusgrader o trädgårdsslangen går inte att använda. Får hitta ngt koppling till blandaren.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luftning av LK golvvärme, avstängningsventiler saknas
« Svar #10 skrivet: 22 november 2018, 22:12:07 »
Under dom smÃ¥ locken pÃ¥ vänster sida är det gängor  20 eller 15  , gardenakopplingar fungerar utmärkt  , det kanske du har liggande , men dÃ¥ 15 som är vanligast

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!