Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Wirsbo golvvärme styrdon, luftning och justering  (läst 6011 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Relativity

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Wirsbo golvvärme styrdon, luftning och justering
« skrivet: 03 oktober 2018, 14:57:10 »
Hej!

 I augusti flyttade jag in i ett hus byggt 2000 med en frÃ¥nluftsvärmepump, IVT 480 (jag vet, gammal och gÃ¥r snart sönder) och med ett wirsbo vatten golvvärmesystem fördelat pÃ¥ tvÃ¥ plan.
 PÃ¥ varje fördelare är Övre inkommande varmevatten och där sitter styrdonen(sorry, har ingen bild).

 FVP'n(frÃ¥nluftsvärmepump) fungerar fint och producerar värme till nedre vÃ¥ningens fördelare. Alla termostater är inställda pÃ¥ max i alla rummen.

 Dock var förra boende totalt otekniska och gjorde inget underhÃ¥ll pÃ¥ huset gällande värmesystemen. Nu tar jag över och vill vara informerad.

 Problem 1:
 Styrdonen av typen Wirsbo 80419(se bild) verkar inte höja sig öppna sig(knoppen pÃ¥ ovansidan borde Ã¥ka upp när termostaterna är aktiva (alltsÃ¥ inställd temperatur är högre än rumstemperatur.
 Som mest verkar indikatorn Ã¥ka upp 1mm upp frÃ¥n skalet.
 Dessa är ju 18 Ã¥r gamla och kanske helt enkelt, gett upp?
 Ã„r det lika bra att skippa alla styrdon i hela huset helt samt koppla ur reglercentralen som tillhör och bara reglera värmen i huset pÃ¥ FVP? Hur har folk gjort? AlltsÃ¥ lÃ¥ta alla ventiler vara öppna.
 Alternativt ha kvar reglering i kanske sovrum för att kunna styra(dvs, sänka) tempen där?

 Problem 2:
 Dock sÃ¥ verkar det komma ut nÃ¥gon värme till vissa slingor, dÃ¥ temperaturen pÃ¥ golven pÃ¥ nedervÃ¥ningen skiljer sig avsevärt. I alla utrymmen pÃ¥ nedervÃ¥ningen sÃ¥ är det ok lufttemperatur, men i entren samt 1 sovrum(som ligger i ena änden pÃ¥ huset sÃ¥ är det iskallt. Behöver jag eventuellt lufta av dessa slingor?
 IsÃ¥fall, hur gör man enklast? SÃ¥g filmer pÃ¥ nätet dÃ¥ man kopplar pÃ¥ slang och "sköljer ur" slinga för slinga.

Problem 3:
 Inkommande värme plan 2 till fördelare är iskall och har troligen ingen värme pÃ¥ övervÃ¥ningen. Vad kan orsaka detta? Luft i ledningen upp till fördelaren?


 Tackar sÃ¥ mycket pÃ¥ förhand för hjälpen jag kan fÃ¥ och slippa ta in hantverkare för jobbet

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Wirsbo golvvärme styrdon, luftning och justering
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2018, 08:02:38 »
Hej!
1. Ja, ta bort icke fungerande styrdon, och ha kvar i de rum där du vill kunna sänka värmen.
2. Första åtgärden är att demontera donet och kolla att piggen under fjädrar ut som den ska? Om inte knacka på ventilen eller lirka mycket försiktigt på piggen (den kan lossna om man tar i).
Annars kolla trycket i systemet (vid expansionskärlet) så att det finns lite tryck, prova att lufta på fördelaren.
Funkar inte detta kan man tillfälligt stänga alla slingor utom den icke-fungerande och se om du får fart på grejerna, lufta sen igen.
Sista åtgärden att spola slingorna är om du inte får nån cirkulation alls med första åtgärdena.
3. Låter troligt, kolla trycket och lufta på fördelaren som första åtgärd.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Relativity

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Wirsbo golvvärme styrdon, luftning och justering
« Svar #2 skrivet: 05 oktober 2018, 08:55:48 »
Hej!
Efter jag demonterade alla styrdon så kom värmen i alla rum tillslut. Jag tror inte det är något problem med luft i systemet, troligen var styrdonen slut och hela tiden blockerade värmen.
Nu reglerar jag istället värmen på FVPn.
Eventuellt sätter jag tillbaka ett nyare styrdon Uponor på sovrummets slinga.
Tack för hjälpen!

Utloggad Grunf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
SV: Wirsbo golvvärme styrdon, luftning och justering
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2018, 11:19:19 »
Styrdon brukar man kunna motionera igång, de har nog bara beckat ihop.

Passa på nu när du inte har rumsstyrning och ställ in kurvan så du får jämn värme. Sen kan du återkoppla rumsstyrning för att kapa toppar som kan förekomma när solen ligger på osv. Jag kapade ytterligare 10% av förbrukning med rumsstyrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!