Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kondensering i Fläkt konvektor  (läst 718 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AbbeWest

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kondensering i Fläkt konvektor
« skrivet: 01 oktober 2018, 08:31:46 »
Hej, finns det någon som kan hjälpa mig med en uppskattning på hur mycket vatten det blir ur en kondenseringsslang från en Fläkt konvektor? Per dygn eller så? Enligt monteringsanvisning skall slangen anslutas till avlopp eller genom väggen men det är MYCKET svårt att göra detta på mitt hus i den placeringen som är tänkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kondensering i Fläkt konvektor
« Svar #1 skrivet: 01 oktober 2018, 13:00:46 »
Hade du tänkt samla i en hink eller så?
Man kan ju räkna lite snabbt, ett mollierdiagram ger att vid t ex 90 % RF + 25 C så håller luften 18 g/kg.
Om köldbäraren är på 7 C kommer daggpunkten vid ca 6 g/kg.
Luft har en densitet på ca 1,2 kg/m3, ett hus på 120 m2 är på ca 290 m3 eller 350 kg.
Det blir då totalt ca (18-6)x350 = 4 liter vatten som kommer kondensera om hela husets luft ska genom konvektorn.
(Min FST34 har max luftflöde på 600 m3/h, så den begränsar inte).
En normal ventilation omsätter hela husets luft på ca 2 h så då blir det 2 liter/h.
Detta är då extremfallet, i verkligheten så blir det nog betydligt mindre, men jag har aldrig mätt upp flödet.
« Senast ändrad: 01 oktober 2018, 13:07:40 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kondensering i Fläkt konvektor
« Svar #2 skrivet: 01 oktober 2018, 13:04:57 »
Jag pumpar ut vattnet ur vår takmonterade konvektor i vardagsrummet, vissa perioder startar pumpen aldrig (den hörs rätt tydligt) men under rötmånaden kan den starta och gå med kanske som mest 10 minuters intervall, vet inte hur mycket den pumpar ut men nog borde det röra sig om några dl/gång i alla fall.
Tänk på att en konvektor troligen har större luftflöde genom sig än vad du ventilerar huset med, så har man samtidigt öppna dörrar så avfuktar man ju "hela världen" med sin konvektor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AbbeWest

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kondensering i Fläkt konvektor
« Svar #3 skrivet: 01 oktober 2018, 14:07:11 »
"Hade du tänkt samla i en hink eller så?
Man kan ju räkna lite snabbt, ett mollierdiagram ger att vid t ex 90 % RF + 25 C så håller luften 18 g/kg.
Om köldbäraren är på 7 C kommer daggpunkten vid ca 6 g/kg.
Luft har en densitet på ca 1,2 kg/m3, ett hus på 120 m2 är på ca 290 m3 eller 350 kg.
Det blir då totalt ca (18-6)x350 = 4 liter vatten som kommer kondensera om hela husets luft ska genom konvektorn.
(Min FST34 har max luftflöde på 600 m3/h, så den begränsar inte).
En normal ventilation omsätter hela husets luft på ca 2 h så då blir det 2 liter/h."

Jo jag hade tänkt att samla i en dunk snarare då. Rummen är 80 resp 60 Kvm och jag tänkte en 6Kw resp 4Kw konvektor i varje rum. Det sitter ett FTX aggregat i huset (Swegon RX7) och dessa konvektorer skulle väl bara rulla på vinter = inte öppna dörrar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kondensering i Fläkt konvektor
« Svar #4 skrivet: 01 oktober 2018, 14:59:44 »
Det kondenserar inget om du bara har dom för uppvärmning.
Tråget med avrinning är till för om man kyler med fläktkonvektorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AbbeWest

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kondensering i Fläkt konvektor
« Svar #5 skrivet: 01 oktober 2018, 16:39:37 »
Aha! Tyckte det var skumt :)  Tack! (fast egentligen det bästa med vÃ¥rt "nya" hus, jag är nybörjare pÃ¥ allt! :D  )

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!