Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Liten Elpanna, vilken inställning pÃ¥ cirkulationspump?  (läst 3526 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad swealp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej bästa Värmepumpsforum!

Hoppas jag skriver i rätt avdelning.


Jag har en liten elpanna från Värmebaronen MP4 som driver vattenburengolvvärme i ett permanentboende på 27 kvm. (Stuga)


Vilken inställning tror ni är bäst på cirkulationspumpen? Titta gärna min bifogade bild.


Komplett manual: https://varmebaronen.se/wp-content/uploads/2017/12/MP4_150206_se.pdf
Hemsida: https://varmebaronen.se/minipanna-mp4-och-mp6/

Tack så mycket!!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Du får nog prova dig fram. Ju högre hastighet på pumpen desto mer risk för oljud från anläggningen, och ju lägre hastighet desto större risk för ojämn eller otillräcklig värme.

En möjlighet kan vara att du mäter skillnad mellan framlednings- och returtemperatur, och vid tillfälle under en längre kallperiod sÃ¥ provar du ut en inställning pÃ¥ cirkulationspumpen som ger en temperaturskillnad pÃ¥ kanske 5  celcius .

Det kan tänkas att det visar sig lämpligt att ställa om pumpen beroende på utetemp och hur stugan används - om den t ex har stått med nerställd temperatur för att bara hållas frostfri en tid och sedan ska värmas upp snabbt till normal innetemp så kan det gå fortare om pumpen får gå för fullt just då, när väl golvet är varmt kan man ställa ner pumpen till normal hastighet igen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad swealp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Liten Elpanna, vilken inställning på cirkulationspump?
« Svar #2 skrivet: 28 september 2018, 18:31:14 »
Du får nog prova dig fram. Ju högre hastighet på pumpen desto mer risk för oljud från anläggningen, och ju lägre hastighet desto större risk för ojämn eller otillräcklig värme.

En möjlighet kan vara att du mäter skillnad mellan framlednings- och returtemperatur, och vid tillfälle under en längre kallperiod sÃ¥ provar du ut en inställning pÃ¥ cirkulationspumpen som ger en temperaturskillnad pÃ¥ kanske 5  celcius .

Det kan tänkas att det visar sig lämpligt att ställa om pumpen beroende på utetemp och hur stugan används - om den t ex har stått med nerställd temperatur för att bara hållas frostfri en tid och sedan ska värmas upp snabbt till normal innetemp så kan det gå fortare om pumpen får gå för fullt just då, när väl golvet är varmt kan man ställa ner pumpen till normal hastighet igen.

Hej igen!!
Jag var ute och tog lite bilder.

Just nu är både FLOW och RETURN nästan identiska i temperatur.

Det finns 2 olika inställningar, titta gärna här nedan där jag markerat i blått.

75% av pumpens kapacitet  och  nÃ¥got som heter KONST.TRYCK KURVA 3

Vad tror ni är bäst på en yta på 25 kvm?

Ska strax lägga upp golvvärmeberäkningen också.

Tack!

Utloggad swealp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Liten Elpanna, vilken inställning på cirkulationspump?
« Svar #3 skrivet: 28 september 2018, 18:40:53 »
Här kommer golvvärmeberäkningen!!  :) :) :)

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Liten Elpanna, vilken inställning på cirkulationspump?
« Svar #4 skrivet: 28 september 2018, 19:39:59 »
Det är ju en elpanna så det är rätt okänsligt hur du ställer in den. Kör inte på max bara för då låter det troligen lite illa och du sliter i onödan på pumpen.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!