Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man ha öppen lucka?  (läst 1531 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tvniklas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kan man ha öppen lucka?
« skrivet: 26 september 2018, 09:07:57 »
Hej på er, min Panasonic (12DKEW) är nu rengjord men flämtar lite och jag tror det beror på den
 lÃ¥ga frigÃ¥ngen till tak (3-4cm).
Vet att det är fel, men den har setat så i 12 år.
Jag provade igår att ha luckan öppen med 2 tandpetare och då slutar flämtandet och den går tyst.

Är detta ok? eller förstör jag några funktioner då?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Kan man ha öppen lucka?
« Svar #1 skrivet: 26 september 2018, 09:15:18 »
Ser ju ut som det lätt blir kortslutning i luftflödet där utgående luft enkelt sugs in i aggregatet igen. Jag skulle inte köra med öppen lucka. Om den flämtar kanske fläktmotorn har blivit lite dålig?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kan man ha öppen lucka?
« Svar #2 skrivet: 26 september 2018, 09:25:20 »
Mmm, som du har det nu går nog stora delar av luften direkt från varma sidan till kalla sidan av kondensorn.
Det ger svagt luftflöde rakt ut från värmepumpen och sämre COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tvniklas

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man ha öppen lucka?
« Svar #3 skrivet: 26 september 2018, 09:51:51 »
Misstänkte det 😂
Tack för hjälpen, det ska investeras i en ny, men nästa år först.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Kan man ha öppen lucka?
« Svar #4 skrivet: 26 september 2018, 13:10:33 »
Nu vet jag inte hur grundligt den är rengjord men kan vara så att det inte är ordentligt rent i ovankant och därav flämtandet.
Kan behövas både kemikalier och ångtvätt ibland beroende på förutsättningarna
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man ha öppen lucka?
« Svar #5 skrivet: 27 september 2018, 17:17:45 »
Ett tips här tvniklas, haka av / bort hela luckan från innerdelen och kör helt utan lucka istället. Du ökar då innerdelens värmeavgivning påtagligt kan ja säga. Visserligen inte lika snyggt att köra utan frontlucka, men avsevärt mkt effektivare, dammfiltren blir dessutom jämnare belagda med dammet över hela filterdelarna och inte bara koncentrerat mest till den övre delen av filtren upp emot taket.
Jag kör själv min egen Toshibapump utan frontlucka sedan mer än 1 år tillbaka i tiden eftersom ja då kom på att jag får ut mera värme ur innerdelen med 4:ans fläkthastighet och borttagen frontlucka än ja får med 5:ans fläkthastighet och luckan på plats.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!