Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innedel blÃ¥ser inte  (läst 2381 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hagge67

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Innedel blåser inte
« skrivet: 18 september 2018, 10:25:17 »
Jag har en Panasonic LLVP som är ca 10 år, innedel CS-TE12DKE. Innedelen har börjat bete sig konstigt men ingen felkod finns registrerat i systemet. Har den på värmeläge "Heat" och den blåser ut varmluft. Den slutar att blåsa när det blivit inställd rumstemp. Så långt så bra. Men det är nu den börjar att krångla. När rumstemperaturen går ner startar inte innedelen att blåsa igen, inte ens om jag höjer tempen på fjärrkontrollen till max. Om jag däremot stänger av innedelen (Power Off") och startar den igen så börjar den att blåsa varmluft igen. Den kan även börja blåsa om jag byter ändrar mode, om jag går till "Cool" och sätter ner tempen så börjar den kyla. Ändrar jag sedan mode till Dry, Auto och Heat så blåser den igen som den ska.
Svårt att veta vad det kan bero på. Pumpen är en Inverter-typ och jag har sett att utedelen går ibland utan att innedelen blåser, och det är inte avfrostning som pågår då.
Någon som har haft samma fel eller som har tips på vad som kan orsaka detta?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Innedel blåser inte
« Svar #1 skrivet: 18 september 2018, 11:15:20 »
Jag kan tänka mig två möjligheter.

1)
Jag förmodar att fläktmotorn i innedelen styrs med några reläer för att koppla in olika hastighetssteg. Om det har blivit avbrott i någon av motorns lindningar kan det hända att den bara går på högsta hastigheten men inte på de lägre stegen.

2) Dåliga elektrolytkondensatorer i strömförsörjningen till innedelens styrkort, som ställer till med svårförutsägbara problem av olika slag. Strömförsörjningen är en switchad nätdel (samma teknik som t ex en modern mobilladdare men i lite större skala), och det är inte alls ovanligt att elektrolytkondensatorer som utsätts för hårda elektriska påkänningar åldras snabbare än resten av elektroniken, och måste bytas då och då. Lätt åtgärdat för den som är lödkunnig och ser skillnad på fram- och baksida på ett kretskort.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Innedel blåser inte
« Svar #2 skrivet: 18 september 2018, 11:26:36 »
Låter som att när den väl fungerar som den ska så ger den ordentligt med värme och kyla.

Verkar troligt att givaren och kretskortet har lite kommunikationsproblem och på din modell så är det inte srparata givare som brukligt utan givaren är lödd direkt på kortet, billigast om du är händig är att löda dit motsvarande givare för att se om det är den som spökar.
Kort och givare är nog rätt dyra!

Kanske är någon som råkat ut för samma problem som har något annat förslag.

Såg att det kom ett svar medans jag skrev om fläktmotorn.
Vid fel på väg till/från fläktmotorn på den modellen så brukar man få ett larm.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Hagge67

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Innedel blåser inte
« Svar #3 skrivet: 18 september 2018, 11:49:22 »
Tack för snabb respons!

Ja, det verkar som att det är nått fel på kommunikationen. Får kolla på kretskortet och se om jag kan få tag i rätt del att löda dit, värt ett försök.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!