Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme till enplanshus med enrörssystem  (läst 1988 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pilgrimen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bergvärme till enplanshus med enrörssystem
« skrivet: 31 augusti 2018, 11:01:04 »
Hej,
Jag har ett enplanshus på ungefär 200 kvm i Uppsala från 60-talet med ett enrörssystem som i dagsläget är kopplat till fjärrvärme. Fjärrvärmen i Uppsala är snordyr så därför vill vi installera Bergvärme.
Tidigare är huset värmt av oljepanna och radiatorerna i huset är inte direkt överdimensionerade.

Jag har fått ett gäng offerter och de som är kvar är IVT, Thermia och CTC.
Alla landar på i runda slängar 130-150 kkr.

CTC säger EcoHeat 408 och 170 m borrhål och säger att den pumpen är anpassad till ettrörssystem på ett bättre sätt än konkurrenterna. De har räknat på ungefär 28 MWh. Framledningstemperatur 60 C.

IVT säger Greenline HE C9/C11 med 170m/220m borrhål och i sådant fall en tank (oklart vilken typ, ackumulatortank/arbetstank [jag har dock dålig koll på vad som är skillnaden mellan dessa] och vill ha 9000 kr extra för denna). De har räknat på 30/35 MWh. Framledningstemperatur 65 C.
De verkar inte ha någon exakt plan för bortkoppling av fjärrvärmen som ingår heller.

Thermia säger Diplomat Optimum G3-8/Optimum 8 med borrhål på 143m/137m. De har 100 L arbetstank inkluderad i offerten. Framledningstemperatur 60 C.

Frågorna hopar sig.
Tankarna som Thermia/IVT säger ska till för att det inte ska bli vajsing pga enrörssytem och vatten till annat, hur är livslängden på dem? Kommer de behöva bytas ut när pumpen byts ut om 20 år?
Är den högre framledningstemperaturen som IVT ger positiv när det gäller att hela huset ska få värme?
Andra saker jag behöver tänka på?

En annan fundering jag har kring det hela är att man ju kan köpa en Daikin inverterstyrd pump för 57000 kr, borrning 200 m för 50000 kr men det verkar vara krångligt att köpa en vettig installation för det. När jag pratat med installatörer i området som jobbar med Daikin säger de att de tar 180-200 kkr för att installera en sån konfiguration och det landar såpass mycket över det jag har tänkt att det blir oattraktivt.

Alla konstruktiva svar tas emot med öppna armar!

mvh




Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme till enplanshus med enrörssystem
« Svar #1 skrivet: 31 augusti 2018, 11:51:42 »
Dra om så du får 2 rörssystem i stället så du kan utnyttja en bättre cop från BV.pumpen
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad Pilgrimen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme till enplanshus med enrörssystem
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2018, 12:36:44 »
Dra om så du får 2 rörssystem i stället så du kan utnyttja en bättre cop från BV.pumpen
Säkert superbra förslag men inte ett alternativ i det här fallet.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 755
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Bergvärme till enplanshus med enrörssystem
« Svar #3 skrivet: 31 augusti 2018, 16:05:45 »
Den högre framledningstemperaturen kan man lätt lura sig på! Det gjorde jag!

Jag installerade min IVT-pump 2002 och den dimensionerades då för att täcka 90% (!?) av husets värmebehov. Dvs när det blir riktigt kallt skall elpatronerna gå in och hjälpa till. Nu har jag elpatronerna alltid bortkopplade vilket innebär att pumpen är "för liten" för att klara uppvärmningen när det är kallare än minus 8-10 grader. Under den temperaturen går den således 100% av tiden och orkar då inte upp i mer än max 46-47 graders framledningstemperatur fast dess "teoretiskt" maximala framledningstemperatur enligt broschyren är 55 grader.

Fast det kanske blir annorlunda om man tillåter elpatronerna också hjälpa till. Då kanske man har nytta av den högre framledningstemperaturen. Det får andra berätta om för, som sagt var, jag har alltid mina elpatroner avstängda.

För övrigt har jag ett enrörssystem i mitt hus från 1974 och det har fungerat hyfsat bra. Jag har nog för liten volym i mitt värmesystem för från början ville pumpen starta 30-35 ggr/dygn runt nollan ute. Men det var enkelt att ändra parametrarna (till- och frånslagstemperaturerna) så att den nu startar runt 17 ggr/dygn.
Sedan är garaget sista elementet på en slinga och där kan jag inte få upp temperaturen till lämplig "mekar"-temperatur. Men det beror nog på att man dimensionerat det så från början. Nackdelen med mitt enrörssystem är att jag inte kan göra något åt det på ett enkelt sätt. Mer än klä på mig ordentligt när det är kallt ute och jag mekar i garaget
« Senast ändrad: 31 augusti 2018, 16:09:10 av Per Lu »
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Bergvärme till enplanshus med enrörssystem
« Svar #4 skrivet: 31 augusti 2018, 21:19:44 »
Går det att byta till raddar med mer vattenvolym i så borde det kanske fungera bättre

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme till enplanshus med enrörssystem
« Svar #5 skrivet: 01 september 2018, 08:21:26 »
Den högre framledningstemperaturen kan man lätt lura sig på! Det gjorde jag!

Jag installerade min IVT-pump 2002 och den dimensionerades då för att täcka 90% (!?) av husets värmebehov. Dvs när det blir riktigt kallt skall elpatronerna gå in och hjälpa till. Nu har jag elpatronerna alltid bortkopplade vilket innebär att pumpen är "för liten" för att klara uppvärmningen när det är kallare än minus 8-10 grader. Under den temperaturen går den således 100% av tiden och orkar då inte upp i mer än max 46-47 graders framledningstemperatur fast dess "teoretiskt" maximala framledningstemperatur enligt broschyren är 55 grader.

Att den inte orkar upp till 55 grader i ditt system beror med stor säkerhet på att effekten är för låg. Max temperaturen som anges är den temp som kompressorn klarar av under förutsättning att den är kraftigt nog i förhållande till delta temp och flöde.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme till enplanshus med enrörssystem
« Svar #6 skrivet: 01 september 2018, 14:07:24 »
Förre ägaren till vÃ¥rt hus konverterade frÃ¥n oljepanna till bergvärme 1994  (Huset byggt 1975-76). Huset hade dÃ¥ enrörs lösning och har fortfarande delvis det. Den första vintern konstaterades det att elpatronen användes en hel del. Det hela slutade med att en stor del av markplanet konverterades till golvvärme. Därefter har elpatron knappt använts, han nämnde att det rörde sig om c 4000kWh mindre elförbrukning efter golvärmen kopplats in. Det är däremot fortfarande enrörssystem i källaren vilket ger dÃ¥lig värme pga den lÃ¥ga framledningstempen till golvvärmen.

Att offerterna räknar med hög framledningstemp (eller har de angett max som kan ges utan elpatron?)  kan peka pÃ¥ att värmesystemet inte kommer att kunna värma huset utan elpatron och i sÃ¥ fall med dÃ¥lig verkningsgrad (COP)

Räkna i värsta fall med att dina radiatorer kan behöva bytas ut och gör i sÃ¥ fall om systemet till 2rör, eller sätt in konvektorelement som komplement.   
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!