Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Högt fläktljud vid uppstart efter viloläge E-lux EPH09  (läst 1188 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad efva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
Högt fläktljud vid uppstart efter viloläge E-lux EPH09
« skrivet: 28 augusti 2018, 17:11:15 »
Bytte i somras ut min gamla ESD09 till en EPH09 och har en fundering jag hoppas att nån kunnig här kan hjälpa mig med.
Min gamla LVP hade jag alltid inställd på autoläge på fläkten (enligt installatörens rekommendation) och den fungerade så himla bra. Varvade upp och ner mjukt och tyst. Oavsett hur kallt det var så funkade det jättebra.

Den nya lvp:n låter ”hysteriskt” mycket när den ska igång efter ett viloläge. Fullt blås. Oavsett om fläkten står på auto eller annan vald hastighet. Turboljud, minst sagt. Det varar inte så länge, kanske 10 sekunder innan den sänker ner till rätt läge, men det är så högt så att man studsar i soffan (innedelen i v-rummet) och sovrummet ligger vägg i vägg, med sängen typ 1 meter från innedelen (med vägg mellan) så man vaknar av ljudet på natten.

Har frågat firman där jag köpte och som installerade, och fick till svar att dom nya maskinerna har frekvensstyrning på kompressorn, så det kan man inte göra nåt åt.

Min fråga är: ska det verkligen låta så här mycket varje gång fläkten ska öka efter ett viloläge? Finns det flera här med samma lvp som jag har som kan bekräfta/dementera? Låter alla lvp med frekvensstyrning ”hysteriskt” mycket då dom drar igång efter viloläge?

Hoppas att nån vänlig själ vill/kan svara. Ångrar just nu att jag bytte, även om det var nödvändigt.....  :-\
Enplansvilla byggd 1970, 104 kvm, direktverkande el tidigare.
Electrolux Oxy3Heat ESD09 installerad 2008-09-15.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Hur fläkten i innedelen styrs har inget med frekvensstyrning av kompressorn i utedelen att göra.

Och jag kan intyga att gamla frekvensstyrda Foma 5600 och 6300 (sämsta sortens 10-15 år gammal Kinavärmepump) inte beter sig som du beskriver, de kör innedelens fläkt lugnt och stilla i autoläge då det inte verkligen behövs maximal värme eller kyla (t ex då man nyss har startat värmepumpen sedan huset har varit utkylt).
Dessa värmepumpar använder som sagt frekvensstyrning för kompressorn, innedelens fläkt styrs i 3-4 steg med olika uttag på motorlindningen som kopplas om med reläer, utedelens fläkt har bara en enda fast hastighet.

Jag skulle tro att det är frågan om en programmeringsbugg eller ogenomtänkt funktion i den här Electroluxvärmepumpen, det bör vara lätt gjort att rätta till om bara tillverkaren ids göra det och skicka ut en uppdatering som installatören kan ladda in.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad efva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Högt fläktljud vid uppstart efter viloläge E-lux EPH09
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2018, 12:49:05 »
Tack för svar! Jag misstänkte att kompressorn inte hade nåt med innedelens fläkt att göra, men när man inte är kunnig så tjafsar man inte med nån som man tror är mer kunnig.  :)

Det vore intressant att höra om någon annan haft samma problem och vad man i så fall har gjort åt det. Får väl annars kontakta firman igen och be att dom skickar hit nån som får lyssna. Vet att det är åtminstone två där som har samma pump.

En annan ”intressant” sak är att när jag körde igång den igår kväll, med fläkten på Auto, så körde den ca 13-15 minuter i taget, och så en vila på 5-6 minuter emellan Hade graderna på fjärren inställd på 22 (det var ca 23 i rummet) och den körde och körde. Vid midnatt tröttnade jag och gick upp och stängde av helt. Då var det 26 grader i rummet.... I morse slog jag igång den, utan att ändra på nånting, och den har fortfarande (12:47) inte slagit igång. Tror jag har fått ett måndagsexemplar.
Enplansvilla byggd 1970, 104 kvm, direktverkande el tidigare.
Electrolux Oxy3Heat ESD09 installerad 2008-09-15.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt fläktljud vid uppstart efter viloläge E-lux EPH09
« Svar #3 skrivet: 01 september 2018, 22:24:38 »
Någon uppgradering av mjukvaran lär du aldrig se
Det är länge sedan kineserna slutade att tillverka denna modellen.
Om det inte är fel på ditt exemplar så är ojämn fläkt ett tecken på köldmedelsbrist.
Inget konstigt med det för konerna till kylrörsskarvarna är riktigt undermåliga.
 Så reklamera produkten och var bestämd.

Utloggad efva

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: Högt fläktljud vid uppstart efter viloläge E-lux EPH09
« Svar #4 skrivet: 02 september 2018, 10:32:51 »
Tack för svar electroluxaren! Det är alltså en utgången produkt som Electrolux säljer? Låter inte bra.... Vet du om det har varit problem med den här modellen? Och vet du om det är normalt på nyare modeller att fläkten går igång i 180 (turbo) vid uppstart innan den sänker till inställt läge? Eller beror det på köldmedelsbrist? Det är alltså bara vid uppstart som det händer, sen går den stadigt och tyst och lugnt.

Jag ska ta kontakt med installatören nästa vecka, för nu har jag provat alla varianter av inställningar, och fläkten går igång med Turbofart/ljud vid varje uppstart, oavsett värme, kyla, fläktinställningar och ”I feel” eller inte.
Enplansvilla byggd 1970, 104 kvm, direktverkande el tidigare.
Electrolux Oxy3Heat ESD09 installerad 2008-09-15.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högt fläktljud vid uppstart efter viloläge E-lux EPH09
« Svar #5 skrivet: 05 september 2018, 22:54:27 »
Jag befattar mig inte längre med dessa burkar pga av alla issues.
Så jag kan inte komma ihåg hur de skall uppföra sig men jag hade lagt märke till om fläkten skenade.
Modellen har ju inte utgått här så att säga.
Den kanske tillverkas on demand så att säga men utvecklingen ligger på nya modeller.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!