Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Cirkulationspump NIBE 1210  (läst 1409 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johan79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Cirkulationspump NIBE 1210
« skrivet: 29 juli 2018, 14:32:21 »
Hej! Helt ny här och står med cirkulationspumpen i händerna😁. Tycker bilderna i manualen stämmer dåligt med verkligen. Är det spaltröret som är med på bilden och ska pumphjulet gå att separera från spaltröret i så fall🤔. Anledningen till att jag har börjat rota är att jag får HP/MS-larm det senaste, med olika tidsintervall. Har Ohm-mätt kontaktorerna och kompressor men det verkar vara ok. Även mätt spänning under drift och det ser bra ut. Nån som har några idéer? Mvh Johan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulationspump NIBE 1210
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2018, 14:45:38 »
Vad får du för tempdiff mellan framledning och retur när den värmer huset?
Trigga en värmekörning och kolla.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Johan79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspump NIBE 1210
« Svar #2 skrivet: 29 juli 2018, 15:49:52 »
Fick isär pumpen och har monterat ihop allt. Provkörde vp i driftläge bara för varmvatten men får samma larm efter ca 10 min när vv nådde 60C.
Vet att pumpen är "fullagad" för några år sen när det istället för att byta den trasiga delen byttes till en nyare display istället för att det var lite billigare och lättare (hatar såna lagningar 👿). Undra vad dom gjorde då?
Jag har VV-Stopp i min display verkar inte finnas i farsans likadana pump.
« Senast ändrad: 29 juli 2018, 16:54:10 av Johan79 »

Utloggad Johan79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspump NIBE 1210
« Svar #3 skrivet: 29 juli 2018, 18:43:51 »
Hmm... tror jag är nåt på spåren nu.
När mitt VV-stopp står på A, så kör den varmvatten till HP/MS-larmet kommer, vid ca 60C.
Med VV-stopp på 52C funkar det, inga larm kommer.
Är det min driftpressostat som skojar med mig tro 🤔?

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Cirkulationspump NIBE 1210
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2018, 21:34:35 »
Det där känner jag igen från när jag installerade min Nibe 1225-8 i dec 2008, men tvärtom!
Den stannade efter VV-körningar med HP/MS larm, funkade med omstart till nästa VVkörning....testade med VV-stopp(=A) vilket Nibe senare bekräftade att det skulle vara inställt så (stopp=A) Har funkat sen dess.

Men jag hade fel på expansionsventilen i fjol och fick den bytt. VP stoppade med LP-larm och hög temp på köldbäraren, vilket troligen berodde på isbildning i kondensorn ett följdfel pga exp.ventilfel...
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulationspump NIBE 1210
« Svar #5 skrivet: 30 juli 2018, 07:25:08 »
Fick isär pumpen och har monterat ihop allt. Provkörde vp i driftläge bara för varmvatten men får samma larm efter ca 10 min när vv nådde 60C.
Vet att pumpen är "fullagad" för några år sen när det istället för att byta den trasiga delen byttes till en nyare display istället för att det var lite billigare och lättare (hatar såna lagningar 👿). Undra vad dom gjorde då?
Jag har VV-Stopp i min display verkar inte finnas i farsans likadana pump.

Du fick displayen till 1225, den funkar lika bra till 1210 med några extra funktioner.
En funktion som du har är att kunna ändra VV-stopp till en temperatur istället för att driftpressostaten bryter varmvattenladdningen.
VV-stopp = A bryter på driftpressostaten
Samma funktion finns på VB-r som kan bryta på A = pressostat eller temperatur.

Ser ut som att driftpressostaten slutat funka, du kan välja att köra på temperatur för både VV-stopp och VB-r.
Ha lite koll på grejerna att VV-givaren och returgivaren ger rimliga värden, ger tempgivarna upp så får du problem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Johan79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkulationspump NIBE 1210
« Svar #6 skrivet: 01 augusti 2018, 23:28:29 »
Tack för informativa svar!
Vb-r är satt till temperatur, tror den varit så sen dom installerade vp.
Kanske säkrast att få driftpressostaten bytt ändå.

Den sitter alltså i vattenkretsen?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkulationspump NIBE 1210
« Svar #7 skrivet: 02 augusti 2018, 07:31:23 »
Driftpressostaten sitter på kylkretsen, du behöver en kyltekniker för att koppla in en ny.
Det är inte säkert att det är fel på den, gå in i meny 13 och koppla ur driftpressostaten (ingång 3-4 på displaykortet) och se om det händer nått?
Prova att kortsluta 3-4 och se om ingången är OK?

Sen är det nog bara Nibe och Thermia som kör med driftpressostater, övriga märken använder tempgivare för att stoppa VV-laddning så det går ju att köra på detta viset med.
« Senast ändrad: 02 augusti 2018, 07:33:59 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!