Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.  (läst 10721 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

cercig

  • Gäst
cercig
Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« skrivet: 26 juni 2018, 00:00:34 »
Hej,
Jag är en nybliven villaägare i Stockholm och jag har nästan inget koll på hur en värmepump fungerar. Jag har en frånluftsvärmepump "nibe fighter 310p" som värmer upp vatten för både kranen och uppvärmning i huset.

Det finns en knapp som heter "driftläge" och man kan antingen slå på "elpatronen" eller "slå av elpatronen men lämnar "cirkulationspumpen" på genom att trycka knappen "driftläge".

Som jag förstår kommer Elpatronen igång i fall cirkulationspumpen inte räcker.

Jag vill inte att Elpatronen ska höja elfakturan upp till taket. Jag vill vara lagom snål på el. Så frågan är hur Elpatronen är viktig?

På sommaren när vi inte använder varmt vatten för uppvärmning, säg att jag gillar duscha länge typ 10-15 minuter. Skulle bara cirkulationspumpen klara att generera varmt vatten tillräckligt för en lång dusch?

Samma fråga för vinter när varmt vatten används för uppvärmning i hela huset: Skulle bara cirkulationspumpen klara att leverera varmt vatten för både uppvärmning (villan är inte så stor, två plan med 148 kvm) och en lång dusch?

Tack på förhand :)

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« Svar #1 skrivet: 26 juni 2018, 05:54:52 »
Cirkulationspumpen värmer ingenting alls, det är elpatron och kompressor som ger dig värme och varmvatten. Du kan ju testa slå av elen nu, så ser du om den orkar, men kan garantera dig, att till att ge både värme och varmvatten, det finns inte effekt nog i kompressorn i 310p

cercig

  • Gäst
cercig
SV: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« Svar #2 skrivet: 26 juni 2018, 07:42:07 »
Nu har bara ventilationspumpen varit aktiv sedan igår kväll, och nu testade jag kranen och det gick bra, jag fick varmvatten inom kort.

Elpatronen kanske behövs bara när värmen är på i huset. Jag får testa det igen med värmen på.

Men från din kommentar förstår jag att min Värmepumpsmodell 310p inte är en effektiv Värmepumpsmodell, det känns ganska synd att vi kommer behöva betala ganska mycket i vinter för att Ventilationspumpen inte är så effektiv och Värmepumpen kommer behöva Elpatronen ganska mycket i vinter, som jag förstår.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« Svar #3 skrivet: 26 juni 2018, 09:48:24 »
Kompressorn på 310P ger en värmeeffekt på ca 1,7 kW när den går. Den sparar runt 7000 kWh/år på elräkningen beroende på vilket hus man har. Effekten räcker oftast till varmvattnet under sommaren samt lite värme i huset under slutet av våren och början av hösten. Under högsommaren behöver inte cirkulationspumpen vara på eftersom huset blir mer än tillräckligt varmt ändå. Hushålls-el från kyl, frys, matlagning, TV, boxar, datorer etc. bidrar också med värme i huset. Vill man minska el-förbrukningen på vinterhalvåret kan man t.ex. komplettera med en luftluftvärmepump med innerdelen ovanför entrédörren. Man kan också byta till en ny kraftigare frånluftsvärmepump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« Svar #4 skrivet: 26 juni 2018, 10:22:29 »
Svärföräldrarna har en 310p från 2013 till ca 150 kvm 1,5 plan. Innan dom skaffade krypgrundsavfuktaren låg totårsförbrukningen på ca 10000 kWh. Dom har cirkulationspump och elpatron inkopplad året runt.

Kolla tempen i pannan före och efter dusch och notera hur länge elpatronen går för att höja upp tempen på vattnet. Det tar inte många minuter. Fungerar kompressorn behöver du inte vara orolig på att bli ruinerad för att elpatronen går in ibland.

Som sagt, köp en luftvärmepump. Det gjorde vi förra året och är mycket nöjda. Har en Nibe 410p där även tilluften värms = kräver mer energi och vi ligger nu på ca 12500 kWh tot elförbrukning. Det är inte mycket för 155 kvm 1,5 plan.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

cercig

  • Gäst
cercig
SV: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« Svar #5 skrivet: 26 juni 2018, 14:37:36 »
Kompressorn på 310P ger en värmeeffekt på ca 1,7 kW när den går. Den sparar runt 7000 kWh/år på elräkningen beroende på vilket hus man har. Effekten räcker oftast till varmvattnet under sommaren samt lite värme i huset under slutet av våren och början av hösten. Under högsommaren behöver inte cirkulationspumpen vara på eftersom huset blir mer än tillräckligt varmt ändå. Hushålls-el från kyl, frys, matlagning, TV, boxar, datorer etc. bidrar också med värme i huset. Vill man minska el-förbrukningen på vinterhalvåret kan man t.ex. komplettera med en luftluftvärmepump med innerdelen ovanför entrédörren. Man kan också byta till en ny kraftigare frånluftsvärmepump.

Du skrev att man inte behöver cirkulationspumpen heller under högsommaren. Kanske är det en väldigt grundskolanivå fråga för dig, men behöver värmepumpen inte cirkulationspumpen för att generera varmvatten för hushållsförbrukning? Så om jag behöver varmvatten för bara hushållsförbrukning då kan jag slå av både elpatron och cirkulationspumpen?

Och jag har 2 st luftvärmepump hemma, en ovanför huvudentrén och den andra ovanför trappan. I kalla vintertiden är det kanske mer optimalt att använda luftvärmepumpen istället för elpatronen. Det är bättre att köra minimum nivå på både frånluftsvärmepumpen och luftvärmepumpen istället för att köra maximum nivå på bara frånluftsvärmepumpen.   

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9561
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« Svar #6 skrivet: 26 juni 2018, 15:57:29 »
Ja konstruktionen på 310P/410P är en gemensam dubbelmantlad tank som värms av kompressorn och el-patronen. Någon cirkulationspump behövs därför inte för bara varmvatten och pumpen kan vara avstängd på högsommaren. Behöver man plötsligt mycket varmvatten under sommaren kan man tillfälligt aktivera "Extra varmvatten" så går el-patronen in och värmer utöver kompressorn. Ser annorlunda ut t.ex. på de nya modellerna F730/F750.

Om man har luftluftvärmepump(-ar) är det bara att sänka termostaterna på de radiatorer dit värmen når så kommer 310P att använda mindre mängd el-patron på vinterhalvåret. Det är praktiskt med en luftluftvärmepump ovanför trappan också eftersom det ger fin kyla under sommarens varmaste veckor tummenupp
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

cercig

  • Gäst
cercig
SV: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« Svar #7 skrivet: 26 juni 2018, 16:26:32 »
Ja konstruktionen på 310P/410P är en gemensam dubbelmantlad tank som värms av kompressorn och el-patronen. Någon cirkulationspump behövs därför inte för bara varmvatten och pumpen kan vara avstängd på högsommaren. Behöver man plötsligt mycket varmvatten under sommaren kan man tillfälligt aktivera "Extra varmvatten" så går el-patronen in och värmer utöver kompressorn. Ser annorlunda ut t.ex. på de nya modellerna F730/F750.

Om man har luftluftvärmepump(-ar) är det bara att sänka termostaterna på de radiatorer dit värmen når så kommer 310P att använda mindre mängd el-patron på vinterhalvåret. Det är praktiskt med en luftluftvärmepump ovanför trappan också eftersom det ger fin kyla under sommarens varmaste veckor tummenupp

Tack för tipsen.
Kylan i luftluftvärmepumpen ovanför trappan fungerar inte tyvärr, bara ovanför huvudentrén fungerar. Jag vet inte om det är värt att reparera den eftersom den är en gammal Mitsubishi-modell.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« Svar #8 skrivet: 26 juni 2018, 17:07:13 »
Du skrev att man inte behöver cirkulationspumpen heller under högsommaren. Kanske är det en väldigt grundskolanivå fråga för dig, men behöver värmepumpen inte cirkulationspumpen för att generera varmvatten för hushållsförbrukning? Så om jag behöver varmvatten för bara hushållsförbrukning då kan jag slå av både elpatron och cirkulationspumpen?   

Cirkulationspumpen används bara för att pumpa runt varmt vatten till elementen/golvvärmen. När det inte finns något värmebehov så behöver inte cirkpumpen vara igång. Men, om du stänger av den under sommaren så kan det vara bra att slå på den en minut då och då så den inte kärvar fast.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

cercig

  • Gäst
cercig
SV: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« Svar #9 skrivet: 27 juni 2018, 10:12:22 »
Tack för alla era förklaringar. Dem uppskattar jag verkligen :)

cercig

  • Gäst
cercig
SV: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« Svar #10 skrivet: 27 juni 2018, 20:23:39 »
Ja konstruktionen på 310P/410P är en gemensam dubbelmantlad tank som värms av kompressorn och el-patronen. Någon cirkulationspump behövs därför inte för bara varmvatten och pumpen kan vara avstängd på högsommaren. Behöver man plötsligt mycket varmvatten under sommaren kan man tillfälligt aktivera "Extra varmvatten" så går el-patronen in och värmer utöver kompressorn. Ser annorlunda ut t.ex. på de nya modellerna F730/F750.

Om man har luftluftvärmepump(-ar) är det bara att sänka termostaterna på de radiatorer dit värmen når så kommer 310P att använda mindre mängd el-patron på vinterhalvåret. Det är praktiskt med en luftluftvärmepump ovanför trappan också eftersom det ger fin kyla under sommarens varmaste veckor tummenupp

Hej igen. Framför allt heja Sverige för succén :)

Nu har jag testat värmepumpen utan cirkulationspump och när jag testade kranen efter ett par timmar då fick jag inget varmvatten från kranen alls, även om jag lät kranen rinna nästan 5 minuter (och värmepumpen är på men golv-/elementvärmen inte är på alls).

Var det meningen att man inte ska ha varmvatten från kranen utan cirkulationspump och elpatron?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« Svar #11 skrivet: 27 juni 2018, 23:46:08 »
Pumpen mellan beredaren och värmepumpen måste gå, gör den inte det kan ju ingen värme transporteras från VP till beredare och då får du bara kallt vatten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« Svar #12 skrivet: 28 juni 2018, 11:18:19 »
Det finns ingen pump mellan värmepumen och beredaren. Kondensorn sitter direkt i tanken:

"Det varma köldmediet leds till den i pannvattnet placerade
kondensorn. Här avger köldmediet sin värme till
pannvattnet varvid temperaturen sänks och köldmediet
övergår från ånga till vätska."
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« Svar #13 skrivet: 28 juni 2018, 11:20:23 »
 tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« Svar #14 skrivet: 28 juni 2018, 13:36:50 »
Så, med andra ord verkar det konstigt att varmvattnet försvann är cirkulationspumpen stängdes av.
Exakt hur gjorde du när du stängde av cirkulationspumpen?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

cercig

  • Gäst
cercig
SV: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« Svar #15 skrivet: 28 juni 2018, 16:49:40 »
Så, med andra ord verkar det konstigt att varmvattnet försvann är cirkulationspumpen stängdes av.
Exakt hur gjorde du när du stängde av cirkulationspumpen?

Jag kan inte beskriva vad jag gjorde när jag slog av både elpatron och cirkulationspump, jag kan bara visa två bilder i länken nedan. OBS! Bry er inte om värden på digitala skärmen, jag slog på elpatronen för ett par timmar för att få varmvatten till duschen. Nu slog jag av cirk.pumpen igen nyligen.

Jag vet inte om knappen "Förskjutning.värmekurva" är relevant, men det var minimum på början när jag slog av cirkulationspumpen.

https://photos.app.goo.gl/cyVeXjeWTbYPtJ6p7

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« Svar #16 skrivet: 28 juni 2018, 17:06:56 »
Gick elpatronen in ofta tidigare när den var aktiverad?

Inget panntryck och felkod A03.

Går inte kompressorn alls får du mycket riktigt inget varmvatten när du stänger av elpatronen.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« Svar #17 skrivet: 28 juni 2018, 17:13:21 »
Ja, det verkar som att kompressorn (själva värmepumpen) inte går av någon anledning. Då är det bara elpatronen som värmer (och hela besparingen med värmepumpen uteblir), så när du stänger av den blir det kallt.

Felkod A-03 i sifferfönstret
Köldmediekretsens högtrycks- eller lågtryckspressostat
utlöst, se avsnitt ”Återställning av pressostater”.
 Högtryckspressostat: För höga värden inställda
på rattarna ”Val, värmekurva” och ”Förskjutning,
värmekurva” (kan även avläsas på kanal 6 och 7 i
sifferfönstret). Se avsnitt ”Rumstemperatur”.
 Lågtryckspressostat: För lågt ventilationsflöde
eller för lite köldmedium.
När felorsaken är åtgärdad återställes felkoden i sifferfönstret
genom att stänga av och åter starta värmepumpen



Testa att slå av och på hela prylen och se om kompressorn går igång igen utan att larma. förmodligen har den löst ut i vinter på grund av att du har max värmekurva inställd.
« Senast ändrad: 28 juni 2018, 17:16:39 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« Svar #18 skrivet: 28 juni 2018, 17:21:04 »
Högrtyckspressostaten behöver tydligen återställas manuellt:
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

cercig

  • Gäst
cercig
SV: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« Svar #19 skrivet: 28 juni 2018, 18:43:23 »
Högrtyckspressostaten behöver tydligen återställas manuellt:

Nu läste jag också manualen, det var inte lätt att förstå hur allt hänger ihop, men nu ska jag skruva av övre luckan och se om det är ett problem med pressostater.
Och en läxa till mig: Det är inte bra ide att ställa värmekurvan till max. Runt 9 låter bättre för Stockholm enligt kartan på värmepumpen.

Andra temperaturmättningar:
1- Panntemperature 50 C
2- Framledningstemp. till värmesystem 22 C
3- Utetemperatur 26 C
4- Förångningstemper. 34 C
5- Avluftstemp 34 C
8- Temperatur- kompressorgivare 40 C
9 - Tilluftstemperature -- (inget värde alls)

cercig

  • Gäst
cercig
SV: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« Svar #20 skrivet: 28 juni 2018, 19:24:07 »
Herregud!! Snacka om att jag glömde testa mest basic testet: Att starta om maskinen :)
Efter omstart försvann felmeddelandet A3. Inget A-meddelande alls.

Men mini-röda lampan för "Kompressor i drift" lyser inte fortfarande. Kanske finns det tillräckligt varmvatten i systemet därför går kompressorn inte i drift.

Nu har jag stängt av hela värmepumpen, jag ska använda hela varmvattnet i systemet och jag ska starta värmepumpen igen. Då kan jag berätta för er sen om "Kompressor i drift"-lilla lampan lyser eller inte.

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« Svar #21 skrivet: 28 juni 2018, 19:41:04 »
Fyll även på vatten i systemet så manometer står på ca 1bar.
När du har gjort det kan det vara idé att lufta.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Hur viktigt är elpatronen i frånluftsvärmepump.
« Svar #22 skrivet: 28 juni 2018, 21:30:15 »
Annars kan du testa gå till kanal 14 och ändra till ett där, så startar kompressorn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!