Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Öppen tank i källaren och värmepump i markplan.  (läst 6517 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Öppen tank i källaren och värmepump i markplan.
« Svar #30 skrivet: 31 mars 2018, 14:49:36 »
Ja det där borde väl funka om man inte behöver använda tankens vatten volym för att få bättre drift tider på vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Öppen tank i källaren och värmepump i markplan.
« Svar #31 skrivet: 31 mars 2018, 15:47:41 »
Ja det där borde väl funka om man inte behöver använda tankens vatten volym för att få bättre drift tider på vp.

Jo jag vill ju ha långa gångtider på värmepumpen.
Dessutom får jag ingen förvärmning på trappvarmvattnet.
Med värmepumpen kopplad till tanken startar värmepumpen automatiskt efter att temperaturen sjunkit i tanken efter att man eldat med ved.
Jag har svårt att se hur det skulle fungera med värmepumpen kopplad till golvvärmen.
Jag har en överströmningsventil på shuntgruppen. Klarar den att hantera de stora flöden som värmepumpen behöver ?
På shuntgruppen sitter cirkulationspumpen för golvvärmen. Den klarar väl knappast att pumpa vatten till värmepumpen.

/Hans

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Öppen tank i källaren och värmepump i markplan.
« Svar #32 skrivet: 01 april 2018, 22:14:29 »
Du kan köra trycklöst från tanken mot vp trots att vp står högre än tanken. Du behöver alltså inte ha din slinga om du inte vill utan kan köra direkt till värmepumpens växlare. Det fungerar med samma princip som om du tar en hink och trycker ner under vattenytan i sjön, vänder på den och sedan drar upp den ovan vattenytan - utan att botten är ovan ytan. Då drar du med dig vattnet i hinken ovan sjöns vattenyta.. samma går att göra med dina rör upp till vp.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Öppen tank i källaren och värmepump i markplan.
« Svar #33 skrivet: 01 april 2018, 22:18:27 »
Du kan köra trycklöst från tanken mot vp trots att vp står högre än tanken. Du behöver alltså inte ha din slinga om du inte vill utan kan köra direkt till värmepumpens växlare. Det fungerar med samma princip som om du tar en hink och trycker ner under vattenytan i sjön, vänder på den och sedan drar upp den ovan vattenytan - utan att botten är ovan ytan. Då drar du med dig vattnet i hinken ovan sjöns vattenyta.. samma går att göra med dina rör upp till vp.
Men det kräver att den övre anslutningen (värme från VP) alltid är under vatten eller kommer cirkulationspumpen alltid se till att luft försvinner när den startar efter t.ex. ett strömavbrott ?

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Öppen tank i källaren och värmepump i markplan.
« Svar #34 skrivet: 17 april 2018, 20:04:29 »
Om jag nu ändå vill ha en plattvärmeväxlare mellan värmepumpen och ack-tanken, vilken kapacitet krävs då för en värmepump av säg 8 kW ?
Anledningen skulle vara att jag vill vara säker på att värmepumpen inte fryser sönder om man stänger av den.
Man får ju ha antfi-frostmedel i den yttre slingan då. Möjligen måste det vara av speciell typ för att pumpen inte skall skadas.
Duger en sådan här ?
https://www.blocket.se/vi/Platt_varmevaxlare_40_rader_165_kW_Typ_B3_23_70540704.htm
eller måste det vara ännu större yta för att temperaturöverföringen skall bli tillräcklig ?

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Öppen tank i källaren och värmepump i markplan.
« Svar #35 skrivet: 24 april 2018, 09:18:18 »
Ja det kräver att det inte kommer in luft. Du behöver inte ha tilloppet exakt vid ytan på tanken. Och ytan bör inte heller ändras så mycket beroende på vattnets temperatur. Jag skulle köra den varianten, enkelt och billigt.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Öppen tank i källaren och värmepump i markplan.
« Svar #36 skrivet: 14 juni 2018, 10:10:41 »
Nu har jag installerat en Logger 2020 så att jag kan studera hur värmpumpen presterar.

Jag har tempmätare på ack-tancken och kan se temperaturen i höjdled med 10 cm mellanrum.
Vatten till VP tas ut 50 cm under tankens topp och här är vattentemperaturen ca 36 grader vid mätningens slut.
Nedan kan vi se hur VP går och temperaturen i tanken.
VP-cyklar med en period av 7-8 minuter.
Värmepumpen är satt att starta vid 36 grader och stanna vid 40 grader.

Temperaturen i tanken är mellan 2 och 6 grader lägre än vattnets temperatur till VP.
Detta förorsakas väl av att jag har en kopparslinga i tanken och matar inte VP direkt, eller ?
Hur allvarligt är detta ? Är detta orsaken till de korta gångtiderna ?

Pumpen skall ge upp till 12 kW. Vattenflödet är 13 l/minut.
Difftemperaturen till/från VP är ca 10-12 grader när pumpen går.
Är detta ok eller borde jag skaffa en cirkulationspump med högre flöde för att få ner maxtemperaturen ?

/Hasse




Utloggad hasse_A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Torslanda
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar luft/vattenvärmepump
SV: Öppen tank i källaren och värmepump i markplan.
« Svar #37 skrivet: 04 juli 2018, 19:16:47 »
Nu har jag tagit bort värmeslingan i ack-tanken och kör direkt och får helt andra gångtider.
Nu har jag 50 minuter i stället för 7-8 minuter tidigare.
Vattenflödet har också ökat från 13 till 18 liter/minut.
Räknar man på avgiven effekt verkar VP ge vad den ska, ca. 12 kW.

Jag har den gångna vintern haft problem med att kondensorn frusit.
Kan det vara så att den har haft svårt att avfrosta när jag haft slingan i tanken då vattenvolymen
har varit liten och värmeöverföringen på värmeslingan otillräcklig ?

/Hasse 

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Öppen tank i källaren och värmepump i markplan.
« Svar #38 skrivet: 09 augusti 2018, 08:59:09 »
Så kan det vara. Lär märkas kommande vinter om det blir bättre.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!