Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 360P värmesystem  (läst 890 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

D.W

  • Gäst
D.W
NIBE 360P värmesystem
« skrivet: 15 mars 2018, 13:27:45 »
Hej alla,

Behöver er expertis, jag är nyligen ägare av ett hus där jag upplever att värmesystemet inte är riktigt 100% och förbrukar för mycket och har en obefintlig reglering. Har en länk till https://we.tl/sEHfd1P4qN en excel fil där jag behöver er hjälp att se om jag tänker rätt och er vägledning om vad som kan fela om de nu är något fel.

Värmesystemet i huset bestÃ¥r av en frÃ¥nluftsvärmepanna NIBE 360P med ett vattenburet golvvärmesystem som är lika gammal som huset ca  16 Ã¥r dock byttes kompressor till pannan 2012 och 2017.  Tyvärr skede bytet av kompressorn 2017 i min ägo dÃ¥ den rasade 1,5 mÃ¥nade efter köpet pÃ¥ huset sÃ¥ nu sitter en ny i.

I och med den havererade kompressor så gick värmesystem över på värme via elpatron och jag förväntade mig högre räkning i och med detta.

Efter att ha installerat den nya kompressorn började jag följa upp min förbrukning för att få en känsla av vad huset förbrukar och finner inte riktigt någon korrelation vad de gäller utomhustemp och förbrukning men jag vet inte om jag gör rätt.

Excel dokumentet har bara data som sträcker sig från Nov 2017 då vi inte bott i huset längre. Jag har inkluderat HDD för vår plats och husets förbrukning kWh per dag. Har gjort en notis där värmesystem gått på kompressor alternativt el patron. Har även rödmarkerade siffror där värmesystems "set point" har ställts om då vi bor i huset på halvtid och vi ställer ned temperaturen till 15 grader när vi inte är hemma och upp till 22 när vi är hemma. Det innebär att under denna tid står huset så på tomgång så värme ska vara större delen av de förbrukade kWh.

Excel fil https://we.tl/sEHfd1P4qN

Tack på förhand!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!