Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bostadspriserna faller  (läst 6750 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Bostadspriserna faller
« Svar #30 skrivet: 14 mars 2018, 15:19:27 »
Jag tänkte inte skriva mer i tråden men man blir så trött när någon ska försköna den sanningsenliga skiten.

Det finns ingen som "skickar" flyktingar, de kommer av egen kraft.
Och de som kommer är de som har goda resurser, då det kostar stora pengar (100000+) att ta sig hit. Alltså inte de mest behövande, utan de som har pengar och är friska.

Nähädu, jag har aldrig någonsin träffat eller mött en enda rik nyanländ, det kan du inte ens tro på själv.
Vi har ett av världens sämsta klimat ibland dom civiliserade länderna så det är knappast vår varma sommar dom är ute efter, knappast våran blaskiga vinter heller, så varför kommer dom hit och bygger moskéer och ansöker om böneutrop?
Svaret är så enkelt, bidrag!
Hade dom inte fått alla dessa oförtjänta stålar hade dom ALDRIG vandrat till Sverige.
När dom renoverar anlitar dom sitt eget folk och betalar svart, så att höja dom till skyarna för att dom renoverar är inte sant.
Jag har dessutom stor insyn i en stor firma som utför jobb i en invandrartät kommun och den firman renoverar nästintill aldrig åt invandrarna.

Rickard, dom har försökt lura oss också med att dom som kommer är högutbildade, när sanningen börjar närma sig börjar man mörka och dribbla bort siffrorna. Ni kommer garanterat börja låsa bilarna, garaget och huset i framtiden, jag lämnar aldrig min garageport öppen om jag inte står i närheten, jag ändrat låsfunktionen så att ytterdörren alltid låser sig.

Knarkhandeln kommer ta en djävla fart i PiteÃ¥ och sen köper blatten den finaste kÃ¥ken, samtidigt stÃ¥r den svenska korkade sossen och pÃ¥stÃ¥r att han jobbat ihop huset.  ;)

Gruppvåldtäkter är snart ett normalt tilltag i Sverige och ingenting som man ens hörde talas om i min ungdom OCH då har jag alltid bott i eller i närheten av invandrartäta områden. Dom nya invandrarna som påstår att dom är barn verkar iallafall ha ett gemensamt intresse av våra svenska tjejer.

När det gäller det svenska fängelset, sÃ¥ pÃ¥stÃ¥r jag att det nästintill bara är invandrare i 1, 2 och 3 generationen, dom svenskar som sitter är galningar som tidigare satt pÃ¥ psyket. Dömda pedofiler är sällan invandrare och det rimmar helt fel, förmodligen för att invandrartjejen vet att hon blir dödad av sin egen familj om hon säger nÃ¥got. Blatten som sa att vÃ¥ldta en Svensk tjej är schystare dÃ¥ hon fÃ¥r hjälp av samhället, en invandrartjej som blir vÃ¥ldtagen fÃ¥r hela skammen frÃ¥n sin egen släkt sÃ¥ därför är vi snälla och skonar invandrartjejen. 

Jag har ingenting i mot dom skötsamma invandrarna, dom allra flesta är ganska bra, varför jag skriver ganska är för att dom flesta har felaktig kvinnosyn.

Hörde något idag på jobbet om en kommun som påstod att det var bra för kommunen att ta imot dessa invandrare, den kommunen går sämst i Sverige nu. Sanningshalten i det vet jag inte, orkar faktiskt inte googla.

Det finns dom som fortfarande tror på sagor och så finns det dom som lever i verkligheten, och jag kommer aldrig vika ner mig när sanningen ska förskönas.

För att återgå till bostäderna.
Hur det fungerar på vischan vet jag inte, men i Sthlm har det varit bostadsbrist sen 1800-talet med undantag för kortare tidsperioder, tvivlar på att det är invandrarnas fel.

« Senast ändrad: 14 mars 2018, 15:21:59 av TÃ¥grÃ¥ttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bostadspriserna faller
« Svar #31 skrivet: 14 mars 2018, 15:40:41 »
Det finns ju tyvärr ingen eller lite statistik som kan stärka din bild av utvecklingen (staten har ju stoppat insamling av fakta i dessa frågor), men ser man på nyheterna så kan man väl bara hålla med.
Huruvida nyheterna ger en rättvisande bild låter jag vara osagt.
Så vitt jag kan påminna mig så har vi väl i princip aldrig haft bostadsbrist i Piteå, visst, kön till lägenheter har alltid varit lång, men så blir det ju när det inte kostar nåt att stå i kö, vi ställde våra ungar i kön så fort det blev grönt ljus p.g.a. ålder.
Vi står själva i kö trots att vi idag inte har en tanke på att sälja och flytta till lägenhet.
Det nya nu är att flyktingarna/invandrarna får förtur till en viss procent av de lägenheter som kommer loss (tror det är var tionde).
Jag anser att kommunen inte följer lagen om likabehandling av sina medborgare, men de gömmer sig bakom att det är ett fristående fastighetsbolag som sköter det där med hyresrätter.
Det som hänt på senare år är alltså att lägenheterna som kommer ut försvinner direkt, och det är väldigt svårt att hitta en lägenhet (man vill ha) idag.
T.ex inte ovanligt att de som separerar får fortsätta bo ihop i månader innan en av parterna alls hittar ett boende de har råd med.
Detta driver i sin tur upp villapriserna då fler som egentligen skulle vilja bo i lägenhet eller bostadsrätt blir hänvisade till villor.
Hur mycket av detta som påverkats av invandring kan jag inte säga, men det är inte så mycket enligt min bedömning, vi har ju bara några hundra här än så länge.
Då tror jag mer på att fler och fler lever i singelhushåll och par skaffar färre barn, det gör att med samma befolkningsmängd så behövs fler bostäder.
Till detta skall även läggas att äldre blir äldre, och de bor kvar hemma mycket längre än förr.

Vi har nog börjat låsa om oss mer här uppe redan, men det är mest p.g.a. de östeuropeiska stöldligorna som härjar.
Knark har vi tydligen redan gott om, så jag bävar för vad som komma skall om utvecklingen därvidlag accelererar.
Det bästa för Europa vore nog att återinföra (frivilliga) gränskontroller för att få kontroll på:
Tiggare/Social turism
Stöldligorna från östeuropa
Prostitutionen
Narkotikainförseln
Vapeninförseln
Flyktingströmmarna
Som jag ser det har allt detta varit negativt sedan vi gick med i EU, gränskontroller skulle kunna sätta stopp för stora delar av avarterna utan att menligt påverka den fria rörligheten som finns för alla som sköter sig och följer de regler som finns.
« Senast ändrad: 14 mars 2018, 15:43:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 497
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bostadspriserna faller
« Svar #32 skrivet: 14 mars 2018, 18:08:20 »
Tågråttan
Jag har hört att en Fransk invandrare fick bostad centralt i Stockholm på 1800 talet "love"
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Bostadspriserna faller
« Svar #33 skrivet: 14 mars 2018, 18:14:04 »
Den bidragstagande släkten har jag jobbat Ã¥t nÃ¥gra Ã¥r och inte fasiken var det han som betalade.  ;)
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Bostadspriserna faller
« Svar #34 skrivet: 17 mars 2018, 03:57:05 »
Jag tänkte inte skriva mer i tråden men man blir så trött när någon ska försköna den sanningsenliga skiten

Det är mycket okomplicerat - de som är fattigast och mest utsatta har inte en ekonomisk möjlighet att komma hit. De som kommer är de som har tillräckligt med pengar och bra hälsa för att göra resan.
Och jo, jag har träffat många syrier som har betydligt mer pengar än jag själv har. Några av dom har köpt villa här i byn. Vem som utför stensättningarna och planterar cypresser vet jag inte, men de gör en hel del jobb själva.
Och jag har inte börjat låsa ytterdörren om jag bara ska ut en sväng. Problemet här är stöldligor från Sydamerika och Litauen som härjar, men ännu inte på vår gata.
Sen ogilllar jag skarpt inflödet av åldringsrånare från öststaterna, ffa Bulgarien och Rumänien. Vilken etnicitet de har är väl självklar. Tiggeri borde omedelbart förbjudas.
Men dom andra fördomarna mot folk frÃ¥n vissa länder och tillhörande en viss religion ger jag inte mycket för. Har för mycket personlig erfarenhet för att falla in i den kören.  Kunde skriva mycket om detta, men en annan gÃ¥ng.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!