Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lampa i köket, hjälp med koppling önskas  (läst 1226 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nttekniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic CU-E9DKE och Mitsubishi Q-heat 635
Lampa i köket, hjälp med koppling önskas
« skrivet: 09 oktober 2017, 17:54:31 »
Hej!
Har två lampor i köket som fungerar bra och styrs av två strömbrytare, Har också ett hål i taket med kablar som ser fult ut och vill därför sätta en ny lampa som täcker hålet.
Har kollat och ser att L har ström hela tiden och man kan inte styra den med dem två strömbrytare som vi har idag.
Vill fråga därför om man kan på något sätt styra den tredje lampan med en av dem två nuvarande strömbrytare och gör så att dem två gamla lampor styrs på den andra?
Kanske man bara kopplar kablar på något sätt så att det ska funka?
Eller man kanske kan sätta ny strömbrytare nära den tredje lampan och styra därifrån men detta vill jag gärna undvika.
Vad tycker ni?
Jag bifogar bilder
Panasonic CU-E9DKE (2005-2007) och Qheat 635 (2012) i en plans hus på 130kvm i sthlm från 1971.
Bytt alla fönster och fönsterdörrar till 3 glas oktober 2013.
Års förbrukning
2011= 14.8 Mwh
2012= 15.65 Mwh
2013= 16.06 Mwh
2014= 14.99 Mwh
2016= 15.64 Mwh

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Lampa i köket, hjälp med koppling önskas
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2017, 19:14:25 »
Jag tycker att det ser ut som du skulle behöva ta dit en elektriker och sanera lite. Är hela huset i samma skick som på bilderna blir man lite "mörkrädd".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad nttekniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic CU-E9DKE och Mitsubishi Q-heat 635
SV: Lampa i köket, hjälp med koppling önskas
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2017, 21:10:50 »
Det ser ut så här i dem platser förra ägaren har angripit och tyvärr så vet jag inte hur många platser han har gjort själv.
Hur som helst så är det inte lätt att få en elektriker för så litet jobb som det här och därför tänkte jag om jag inte hittar ett bra svar på hur man gör så kan jag köra trådlöst istället, titta på bilderna nedan.
Panasonic CU-E9DKE (2005-2007) och Qheat 635 (2012) i en plans hus på 130kvm i sthlm från 1971.
Bytt alla fönster och fönsterdörrar till 3 glas oktober 2013.
Års förbrukning
2011= 14.8 Mwh
2012= 15.65 Mwh
2013= 16.06 Mwh
2014= 14.99 Mwh
2016= 15.64 Mwh

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Lampa i köket, hjälp med koppling önskas
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2017, 22:01:27 »
Det är omöjligt att ge ett vettigt svar med bara nÃ¥gra bilder men jag tycker mig se en trappbrytare och en enpolig brytare. Vill du tända en tredje lampa borde det inte vara en stor operation utan möjligen lite trÃ¥ddragning och ev omkoppling. Och jag tror inte att det är sÃ¥ svÃ¥rt att fÃ¥ en elfirma att komma och hjälpa dig. Däremot kommer det naturligtvis att kosta en par timmar och kanske lite restid och bilersättning och kanske det är det som är det största problemet  ;). Visst kan du köra trÃ¥dlöst men det skulle jag inte föredra, bättre att göra "riktigt" än att sätta lite "plÃ¥ster".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!