Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rätt mätarsäkring. Hur mäta maxströmmen?  (läst 3282 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Varmtägott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Bergvärme i drift sedan 2006
När jag installerade min pump hade jag direktverkande takel och mätarsäkringarna var 35A.
Nu har jag kört pumpen några år och sänkt min årliga förbrukning betydligt. Jag inser att jag rimligen har onödigt stora mätarsäkringar och därmed betalar flera tusenlappar i onödan.
Jag har letat efter något sätt att mäta toppströmmen vid mätaren, men inte hittat något sätt.
Hoppas av nÃ¥gon av er har idéer för hur man säkrast gör för att hitta rätt säkringsnivÃ¥.  :)
När jag frågat elbolaget har deras förslag varit att sätta i mindre säkringar och se vad som händer. Det kanske blir det alternativ som återstår, men det tilltalar inte mig. Jag vill hellre veta vad jag har för maxströmmar på de olika faserna.
Viss är det troligen så att huset förbrukar mest ström när vi är hemma, så det är väl då en lägre säkring eventuellt skulle lösa ut. Men det känns inte bra att resa bort och vara osäker på om någon säkring går och det blir problem när vi kommer hem.
SÃ¥ som sagt är jag tacksam för all  input.
« Senast ändrad: 31 juli 2017, 17:17:59 av Varmtägott »
Bor i västra Gbg och körde sommaren 2006 igång en AutoTerm TerraMax E 11 ansluten till vattenburet system med radiatorer och fläktkonvektorer. Separat varmvattenberedare.
Två hål, 130m + 120 m. Mkt vatten!
Pumpen har gått med bara en störning, jag har bytt en motorshunt (tror jag det heter).

Berget har värmt gott sedan 2006!

Bytte i förekommande syfte 2021 till Mitsubishi Geodan.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Rätt mätarsäkring. Hur mäta maxströmmen?
« Svar #1 skrivet: 31 juli 2017, 18:49:04 »
jag brukar göra som nätbolaget föreslog

20 A brukar räcka för en vanlig villa.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Vill du veta maxförbrukningen så kan du få en mätare monterad som mäter över en lång tid, men det kostar naturligtvis en del. Det absolut enklaste är att byta till mindre säkringar och prova. Eftersom mindre sökringar än 35 A även är mindre till storlek brukar en del nätägare kräva att man byter säkringsinsats när man säkrar ner från 35 till tex 20A. Det är för man inte ska kunna betala för 20 A och sätta i tex 35 A huvudsäkring.
Om du skriver lite om huset, vart det är, storlek, isolering, nuvarande förbrukning, typ av värmepump så kan du nog få en kvalificerad gissning på vilka säkringar du behöver.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rätt mätarsäkring. Hur mäta maxströmmen?
« Svar #3 skrivet: 31 juli 2017, 19:18:23 »
Problemet är att utifrån den uppmätta maxströmmen räkna ut vilken säkringsstorlek man behöver. Säkringarna tål en hel del överström under kortare tider och utsätts normalt sett för mer än märkströmmen då och då, så man kan inte översätta maxströmmen direkt till motsvarande säkring.
I förra huset loggade jag fasströmmarna och toppnoteringen tror jag låg runt 40A trots 16A huvudsäkringar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Att köra "överlast" på säkringarna är inte så lyckat. Dom kan bli mycket heta långt över 100 grader och då tar anslutningsledningar, anslutningsbleck mm skada. Isoleringen blir helt förstörd och mycket spröd, anslutningarna oxiderar (eller tom smälter ihop) vilket leder till än högre temperaturer. Och med den helt normala oturen brinner säkringshållaren en natt med 25 grader och alla elektriker är långlediga och omöjliga att få tag på.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Rätt mätarsäkring. Hur mäta maxströmmen?
« Svar #5 skrivet: 31 juli 2017, 19:43:44 »
Jo, det är väl inget man ska göra längre stunder. Det jag ville ha sagt var att det är helt normalt att man då och då drar mer ström än säkrinarnas märkström. Så även om man någon gång drar t ex 30A i några sekunder så betyder inte det att man behöver 30A huvudsäkringar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rätt mätarsäkring. Hur mäta maxströmmen?
« Svar #6 skrivet: 31 juli 2017, 21:03:25 »
16A räcker förvånansvärt långt. Kortvariga belastningar som vattenkokare, strykjärn och liknande gör nog att vi överbelastar kortvarigt. Vi har aldrig bränt en huvudsäkring.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Varmtägott

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
  • Bergvärme i drift sedan 2006
Tack för alla synpunkter.
Det är intressant att säkringarna klara korta överströmmar. Jag trodde att en trög säkring bara klarade överspänning under några sekunder, men så kanske inte är fallet.
Det låter som jag borde prova med 20A säkringar och se vad som händer.
Men till dess tar jag gärna del av fler tankar.  :)
Bor i västra Gbg och körde sommaren 2006 igång en AutoTerm TerraMax E 11 ansluten till vattenburet system med radiatorer och fläktkonvektorer. Separat varmvattenberedare.
Två hål, 130m + 120 m. Mkt vatten!
Pumpen har gått med bara en störning, jag har bytt en motorshunt (tror jag det heter).

Berget har värmt gott sedan 2006!

Bytte i förekommande syfte 2021 till Mitsubishi Geodan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rätt mätarsäkring. Hur mäta maxströmmen?
« Svar #8 skrivet: 01 augusti 2017, 10:50:05 »
Ett sätt är att logga din förbrukning med lgoger 3030 PRO + en elmätare Eastron SDM630 modbus
Det kostar ca 4000 kr, men då kan du logga fasströmmen och många fler parametrar över tid.
Du får även en kontroll av att energibolaget debiterar för korrekt förbrukning.
Loggern kan även logga annat som kan vara av intresse för framtida energibesparingsprojekt och optimering av nuvarande värmesystem, så på sikt behöver ett köp inte innebära en kostnad.
https://www.energibutiken.se/sv/datalogger/219-logger-3030-pro-datalogger.html
https://www.energibutiken.se/sv/elmatare/221-3-fas-elmatare-for-dinskena-sdm630-modbus-non-mid.html
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Rätt mätarsäkring. Hur mäta maxströmmen?
« Svar #9 skrivet: 01 augusti 2017, 12:46:13 »
Nu vet jag inte vilken vp du har men om du har en Nibe och har strömkännarna installerade vilka följer med de flesta Nibe vp kan du logga amperen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Rätt mätarsäkring. Hur mäta maxströmmen?
« Svar #10 skrivet: 01 augusti 2017, 21:03:44 »
En normal proppsäkring ska tåla 1,25 gånger märkströmmen i 90 minuter, men den måste lösa ut inom 2 minuter för dubbla märkströmmen.

I praktiken kan det variera beroende på omgivningstemperatur och sånt, om huvudsäkringarna sitter i ett litet trångt skåp med lucka håller de ofta bättre om skåpet får stå med luckan öppen. Har man ett fasadmätarskåp utomhus kan säkringarna såklart dra nytta av vinterkylan.

När det går varmt i säkringshållare är min uppfattning att det INTE brukar bero på överbelastning av säkringarna, utan det beror oftare på att man inte har dragit åt propphuven ordentligt, att passdelen i botten har brännmärken efter ljusbågar sedan man har skruvat ur säkringar med ström på, eller inte minst att montaget har varit slarvigt - t ex skruvar i kabelanslutningar dåligt åtdragna eller att ledarändarna har varit oxiderade och fula redan vid montering.
Eftersom huvudsäkringsplinten som regel är plomberad och svåråtkomlig så blir det ju aldrig av att dra efter skruvarna där.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rätt mätarsäkring. Hur mäta maxströmmen?
« Svar #11 skrivet: 01 augusti 2017, 21:24:45 »
Problemen brukar uppstå vid säkringselemeten och dom sitter normalt helt åtkomligt i icke plomberat utrymme. Och glappkontakten brukar uppkomma efter upprepade överlaster under längre tid som orsakar varmgång i anslutningarna som då "rör sig" (orsakar glapp) lite, samt oxiderande trådar och överfall. Och det är inte en enda orsak utan det kan vara flera samverkande men den största utlösande faktorn är vanligtvis överbelastning av säkringen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Rätt mätarsäkring. Hur mäta maxströmmen?
« Svar #12 skrivet: 10 september 2023, 21:41:53 »
Läste på lite om eastron och ser att det ska installeras 1a snabb säkringar på alla faser, någon som gör det?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Rätt mätarsäkring. Hur mäta maxströmmen?
« Svar #13 skrivet: 10 september 2023, 22:27:25 »
Tillverkarna av elmätare har inget att säga till om när det gäller typ av huvudsäkring (snabb- trög osv) Deras mätare ska klara alla förekommande driftfall, gör dom inte det ska dom inte användas för att mäta konsumenternas strömförbrukning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Rätt mätarsäkring. Hur mäta maxströmmen?
« Svar #14 skrivet: 11 september 2023, 05:34:19 »
Klumpigt skrivet, bilden säger mera
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!