Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AC kompressor lÃ¥ser sig vid höga omgivningstemperaturer  (läst 2591 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrWIB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Hoppas någon med lite AC erfarenhet kan hjälpa mig.
Jag har en Toyota Land Cruiser årsmodell 2001 som har ett ovanligt(?) problem.
AC funkar bra och kyler upp till att utomhustemperaturen blir runt +32-33C, du låser sig kompressorn och snurrar inte.

Bilen har en gång gått torrt på kylmedel (2014) men efter påfyllning aldrig beklagat sig, förutom vid då höga temperaturer.
Eftersom detta problem som sagt endast uppstår vid >+30C blir ju felsökningen i Sverige sjukt svår.
Hade bilen inne förra veckan på felsökning men allt funka som det skall, inga läckor och den kylde bra.

Har någon någon ide vad det kan vara?
Inser att bytra kompressor ligger högt upp på listan men eftersom den funkar fint till 99% så vill jag inte göra det utan att vara 100% säker.

Tack på förhand.

Mvh

Oskar

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det är troligt att bilen själv bryter kompressorn om systemet är fyllt med för mycket köldmedia. Det sitter en tryckgivare i systemet som håller koll på om trycket är för lågt eller högt, och stänger av vid fel trycknivåer.
Funkar fläkten till kondensorn?

Utloggad MrWIB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svar.
Jag kanske var lite otydlig där med kompressorn, den slutar inte bara snurra utan låser sig så att remmen slirar, dvs det är ingen funktion som gör det.
Som sagt hade bilen inne på AC genomgång förra veckan så ganska 100% att den inte är överfylld, har även haft den på AC service/felsökning förra sommaren (pga av detta felet).
Jag har inte koll på fläkten till kondensorn, men det borde de ha koll på om de testat ACn eller?

/Oskar

Utloggad GordonE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 84
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då är det ju en annan sak.
Är remmen färsk? Spännaren funkar den som den ska?
Ju varmare omgivning desto högre belastning på remmen. Låser sig kompressorn helt, eller slirar den först?
Det är ju dock vara svårt att se.

Utloggad MrWIB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Remmen är "färsk", alla remmar byttes för några år sedan i förebyggande syfte.
Det gnisslar (antar när remmen börjar slira) i någon (1 max 2 sek) innan det övergår till fullt gnissel och låst kompressor, har dock svårt att 100% avgöra hur det är vid låsningen eftersom det alltid sker när jag sitter i bilen.
Pratade med Toyota igår och de trodde ev det kunde bero på slitna lager i kompressorn som låser sig vid hög belastning, hur verkar den förklaringen?
Kan säga att man hör inget alls från den i normala fall, allt är tyst och fint.


Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Nu är inte jag kyltekniker men tycker det låter som vätskeslag.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad MrWIB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

@ Tipo874, tack för svar (ledsen för sen respons).
Vad innebär vätskeslag och går det att avgöra/bekräfta det på något sätt?

Mvh

Oskar

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Vätskeslag innebär att kompressorn suger i sig gasen i vätskeform och eftersom vätskan är inkompressibel så blir det tvärstopp i kompressorn. Normalt brukar väl sånt bero på överfyllnad eller felaktigt justerad eller felaktig expansionsventil, men jag är ju som sagt inte kyltekniker.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Ett tecken på att systemet kan vara nära överfyllnad är om sugledningen blir så kall att det blir frost på den hela vägen till kompressorn när man kör AC:n kontinuerligt. Om systemet är lagom fyllt brukar den bli rejält kall på vägen från förångare till torkfilter, torkfiltret kan också bli så kallt att det droppar kondens om det och möjligen blir isbelagt, men sista biten från torkfilter till kompressor ska inte vara anmärkningsvärt kall. Om kylmediemängden börjar minska så kan man märka att den punkt där sugledningen slutar vara kall flyttar sig närmare och närmare förångaren, och senast när gränspunkten når expansionsventilen är det dags att göra något åt saken.

Det är inte alls självklart att en kyltekniker som bara är bra pÃ¥ kylmediebiten av systemet kollar att fläktar, styrning av dem och andra elektriska funktioner fungerar som de ska.  Men efterom Landcruiser har en motor ställd pÃ¥ längden sÃ¥ gissar jag att motorn har en remdriven kylfläkt som ska räcka till för att kyla även AC-kondensorn? Eventuellt kompletterad med en mindre elfläkt framför kylaren.
Vid körning i full fart på landsväg behövs dock knappast någon fläktkylning av kondensorn, det är vid stillastående eller stadstrafik som fläktarna behövs som bäst.

En sak som kan vara värd att kolla är att lagret för den frigående remskivan på kompressorn verkar friskt. Lägg av remmen, snurra på remskivan och kolla att det inte märks några missljud, känns "grovt" eller glappar onormalt mycket. Det brukar vara ett tvåradigt spårkullager av lite udda sort, går att hitta på eBay men inte hos normala SKF-återförsäljare. Eventuellt kan det tänkas att samma slags lager också används som hjullager på någon småbil och i så fall kan det ju gå att få tag på via bildelsnasare.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad mucho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
Vad fyllde ni bilen med när den gick tom på kylmedie? Om ni fyllde själv med burkar inehållande t.ex envirosafe så ska man fylla lägre vikt. Och om inte den som senare servar acn vet om vad den är fylld med så kommer de att fylla på mer gas då de tror den är underfylld.

Är den överfylld så brukar den ju som sagt lösa ut på högtrycksvakten när det blir varmt ute. Men det verkar det ju inte vara det fallet som gäller här.
Rent lekmannamässigt gissat så borde väl risken för vätskeslag vara större när det inte är så varmt ute?
När det är riktigt varmt så borde väl all vätska hinna förångas innan den når fram till kompressorn tycker jag.

Utloggad MrWIB

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 0
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: AC kompressor låser sig vid höga omgivningstemperaturer
« Svar #10 skrivet: 17 december 2018, 17:54:04 »
Hej,

Lite sent, men bättre sent än aldrig ...
Hade bilen inne ett par gånger till, inkl ett dyrt AC kompressor byte som inte hjälpte.
När slutligen en person, som förstod vad han höll på med, felsökte systemet så insåg han att tryckgivaren (den som reglerar trycket i systemt) var kass och bytte den.
Numera så skall allt fungera som det skall.
Bra att veta innan ni ger er på det minst tio fallt dyrare AC-kompressor bytet ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!