Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 750 och SAM40, frysskydd  (läst 17331 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« skrivet: 04 juli 2017, 08:55:50 »
Hej! Jag får detta felmeddelande som jag tror kommer från min SAM40, men det är ju sommar och varmt hela dygnet så hur kan frysskyddet utlösa nu?

Larmnummer: 340
Rapporterades: 2017-07-01 23:36:21
Försvann: 2017-07-01 23:44:24
Frysskydd utlöst p.g.a. för låg tilluftstemperatur vilket medför risk för sönderfrysning av värmebatteriet.

Värme prioriteras vid detta larm.

Larmet kan bero på:
- Värmepumpen i felaktigt driftläge. Om "auto" är valt i meny 4.2, välj ett högre värde på "stopp av värme" i meny 4.9.2. Om "manuellt" är valt, välj till "värme" och ev. även "tillsats".
- För lågt inställt värde på värmeautomatiken. Inställning av temperatur i meny 1.1 och/eller värmekurva i meny 1.9.1.1 kan behöva justeras upp.
- Tillfällig förändring av värmeautomatik eller fläkthastighet via extern kontakt eller inställningar i meny 1.2 (ventilation), 1.3 (schemaläggning) eller 4.7 (semesterinställning).
- Luft i tilluftsbatteriet. Se instruktion i Användarhandboken för påfyllning och avluftning av klimatsystemet.
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2017, 13:48:54 »
Larm 340 beror på att till luften Bt22 varit under 11 grader vilket är fullt möjligt en svensk sommar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #2 skrivet: 04 juli 2017, 21:34:56 »
Okej, ja det stämmer ju! Vi har 10 grader och regn idag :/ Men då var det ju bra att veta. Dock så har pumpen stannat vintertid av detta larm. Då det kanske varit -10 eller så.
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #3 skrivet: 05 juli 2017, 09:35:29 »
Om du ställt ner stopp av värme eller kurvan väldigt lågt så värms inte tilluften alls vid +10 °C ute?
På vintern så värmer den tilluften, får du larm då så öka på flödet till SAM 40.
Det sitter en trimventil för detta i burken.
« Senast ändrad: 05 juli 2017, 09:37:30 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2017, 10:45:03 »
En trimventil, vad intressant! Var sitter den och har du möjligtvis någon bild på denna. Man skall alltså öka på flödet på denna då?

Stopp av värme låg på 14 grader så det borde inte vara problem därav. Den drar ju igång värmeproduktionen då och skall värma upp luften till 20 grader.. just nu har jag ställt om den till 22 grader när hösten och vintern kommer.
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2017, 11:01:14 »
Trimventilen kallas QN40 i bilden på sid 8 i installationsanvisningen för SAM40, http://www.nibe.se/nibedocuments/17162/031978-4.pdf
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #6 skrivet: 29 augusti 2017, 11:02:01 »
Det är nog jag som läste manualen lite slarvigt, ser nu att det är en reglerventil som antagligen styrs av tempgivaren för tilluft (BT22).
Sorry, men om den larmar på låg temp för BT22 så kan det istället bero på att grundflödet mot SAM 40 är för lågt.
Enda sättet att justera detta är att se över samtliga radiatorer i hela huset så att ingen tjuvar flödet.
Ingen radiator får vara lika varm nertill som upptill, då får övriga systemet för lite flöde.
Har du golvvärme så måste du även se över denna så den inte har nån instrypning i sin bypass som gör att den cirkpumpen tjuvar flöde.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad RosBo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #7 skrivet: 31 augusti 2017, 15:59:43 »
Kolla vad utegivaren i 750 vs sam 40 visar. Vi fick flytta utegivaren för pannan då kvällssolen sken på den och tempen var egentligen bara 10 gr ute.
Thermia Diplomat 10 220m aktiv borra Frikyla 2 st Argo 47

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #8 skrivet: 12 september 2017, 08:35:01 »
Hej!

Dom diffar lite. Men det är marginellt, idag visar F750 12.1c och Sam40 11.9. Det borde inte göra så mkt.
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #9 skrivet: 28 september 2017, 10:32:53 »
Hej, jag kör ju golvvärme och jag läste detta:

Har du golvvärme så måste du även se över denna så den inte har nån instrypning i sin bypass som gör att den cirkpumpen tjuvar flöde.

Jag har ju separat styrning av värme i alla rum. Dvs innetempgivare som pratar trådlöst med respektive slingas termostat/ventil. Så dom öppnar och stänger utifrån temperatur. Men jag har öppnat så jag har 1 slinga alltid öppen(toan). Då minskar felmeddelandena aningen. Men får fortfarande många felmeddelanden / dag.

1. Hur kan jag se över att cirkpumpen inte tjuvar flöde?
2. Ska jag justera något värde på cirkulationspumpen eller går det och är det bra att ställa in på pumpen så den är helt manuell och cirkulerar vattnet konstant i samma hastighet. Har för mig att det finns någon sådan inställning?

NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #10 skrivet: 30 september 2017, 07:08:35 »
Hittade mest troligt lösningen nu.

SAM40 behöver en arbetstank med vatten på minst 40 liter. Så om man har golvvärme och har automatiskt styrda reglerdon/ventiler så blir totalen av vatten inte 40 liter med slingorna. Vi har 709 meter slang och lite osäker på slangdiametern men antingen 12 eller 15mm. Totalt blir det iaf över 40 liter. Men med många strypta slingor blir det inte alls det. Igår ändrade jag till att ha alla slingor öppna som jag kan, inte sovrum, inte garaget. Inga felmeddelanden i natt alls. Så jag kör på detta vis ett tag och testar, sen får jag justera värmekurvan för att få en behaglig temperatur istället för på väggen i respektive rum.
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2018, 13:45:46 »
Du skriver att din sam40 är inställd på 22 grader. Varför? Jag fick reda på av en montör att den ska vara inställd på en lägre temperatur än inneluften. Detta för att den inkommande luften från sam40 ska sjunka ner mot golvet för att få en bra cirkulation i huset. Dessutom ska man väl inte värma upp huset med sam 40. När jag ställer min på 18 grader vilket han rekommenderade så får jag också de problem som du skriver. Dessutom stannar pumpen när det är kallare än minus 5. Nibe har än så länge inte hittat en lösning på problemet. Hur går det med din nu när det är kallare? Får du samma problem om du sänker till 18 grader?
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

Utloggad eskimos20

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sävast/Boden
  • Antal inlägg: 144
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #12 skrivet: 07 januari 2018, 08:45:27 »
Hej, du har nog rätt i att man ska ha en kallare luft på inkommande så att man får en bra ventilation. Jag ska testa sänka men jag tror jag nöjer mig med 20 grader. Annars blir det så dragit tycker jag.

Mina problem har helt och hållet löst sig. Pumpen stannade väldigt mkt förra året, typ som du beskriver, precis när det var under nollan så stannade den pga frysskyddet.

Det jag gjorde för att lösa det var att öppna 2 slingor i golvvärmen helt. Det innebär ju att SAM40 har en större mängd vatten att arbeta med hela tiden. Då försvann frysskydds problemet helt. Och pumpen våran stannade då inte heller.

Jag har öppnat garagets två slingor på totalt 160m.

Har du möjlighet att göra det så testa, det borde lösa dina problem.

/Daniel
« Senast ändrad: 07 januari 2018, 08:47:22 av eskimos20 »
NIBE F750, SAM40 tilläggsmodul, Energisnål 1-plansvilla på 150 kvm med 50 kvm garage som delar betongplatta. Golvvärme i form av vattenslingor - Separat rumstemperaturstyrning för varje slinga

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #13 skrivet: 08 januari 2018, 18:45:28 »
Är ventilationen korrekt justerad? Var på ett nybygge, där det var "gjort" av en från tillverkaren utsedd, men vi anade att det inte stod rätt till, då fläkten var på fabriksiställning. Den andre behövde bara räkna på protokollet, så såg han att det var mer tilluft, än avluft, så de hade övertryck, och tempen på inkommande var helt fel. Så det var bara göra om allting.

Utloggad ovesei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 99
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 750 och SAM40, frysskydd
« Svar #14 skrivet: 08 januari 2018, 19:43:08 »
Så gott som alla mina slingor är fullt öppna, men får strypa lite i sängkammaren då det blir alldeles för varm annars med 22 grader. Nibe säger att husets storlek 130 kvadrat ligger i en gränszon för att ha en sam40 och att den bara går att köra med 22 grader. Problemet är då att det blir alldeles för varm i sängkammaren trots att flödet är lågt i den slingan. Kör man en logg så ser det lustigt ut i 22 respektive 18 grader. När man kör 18 grader så blir det en ordentlig svängning i temperaturen på utgående rör. Den går upp och ner 10 grader i en sinuskurva ständigt men den är mer jämnare vid 22 grader. Hur kan det komma sig? Har provat 20 grader och det går bättre men stänger fortfarande av fast vid något lägre temperatur. Frågan är vad man gör om inte Nibe fixar detta? Just nu skyller husföretaget på Nibe och vice versa. Har ni något bra förslag?
Sen var jag med på injusteringen av luften och kunde se att det stämde med de värden som var angivna. Däremot tycker jag att jag har ett kraftigt undertryck i stället. Känns när man öppnar dörren. Ska det vara det? Har fläkten på 50% på pumpen och 70% i sam40.
« Senast ändrad: 09 januari 2018, 10:45:40 av ovesei »
Nibe F750 med sam40
Fiskarhedenvillan Pärlan enplan 130m2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!