Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Julas Anslut 9+3kw mot ctc  (läst 1548 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raptor50-73

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • LVVP-SolEl-Solvärme
Julas Anslut 9+3kw mot ctc
« skrivet: 16 maj 2017, 14:49:37 »
Hej hej allihopa. Jag har varit en passiv läsare av detta forum i en bra tid, men nu sitter jag i en sits som jag vet många här inne kan svara på, så jag hoppas på lite hjälp. :)
Jag köpte ett hus med en gammal CTC panna som det var monterad en oljebrännare som jag bytte ut mot en pellets brännare från Roslagsbrännaren. Denna fick jag justerat så det har varit en förbrukning på runt 8 kilo Pellets i dygnet, under vintern när det inte var så himla kallt. Fixade detta med en Arduino som styr lite av varje här hemma.
Nu under helgen fick jag tag i en Anslut pump från Jula, Luft/vatten 9+3 Kw, som jag skall koppla in.
Jag ser under många andra inlägg att den här pumpen inte tål mer än 45 grader på retur in i pumpen, vet inte helt vart jag kan hitta den informationen någon stans, men men, det går att lösa.
Jag har i mitt hus en extern 500L VVB som har 2 st kopparslingor som jag tänkte kanske använda 1 att också värma pannan.
VVB har också 4 st 24 volts DC doppvärmare som går rakt till 240 watts solpanel, utan någon form av regulator eller så. Bara raka kablar in till doppvärmarna.
Jag har sett att vid flera tillfällen så kokar tanken, och övertryck och värme ventilen i toppen av tanken slipper ut varmvatten så att kallt vatten kan fyllas på för att sänka temperaturen.
Så jag tänkte att koppla den nedre slingan till en cirkulations pump som för över lite varme från VVB tanken till Pannan, för att vid soliga dagar få värme dit i stället för att bara sluta varma vatten. Nedre slingan ligger på ungefär 45-50 grader i normala fall..
Detta i kombination med LVVP kan ju kanske göra det svårt om pannan blir mer än 45 grader, då LVVP pumpen tar skada av för varmt vatten.
Nu vet jag heller inte om LVVP stannar upp om tempen pÃ¥ röret blir 45 grader eller vad man ställer den in pÃ¥. 
Börjar bli invecklad men hoppas ni förstår hur jag tänker.
CTC pannan har ju en kopparslinga i sig, tänkte använda den då det inte blir så mycket att värma från LVVP, eller från VVB.
Jag vet bara inte hur man skall koppla allt. Så jag står med några funderingar.
1 : skall jag koppla LVVP till kopparslingan i CTC eller kopplas in på retur rör?
2 : Om jag måste koppla in den på retur röret (i nummer 1) klarar pumpen som är i innerdelen i LVVP att pumpa runt vattnet och jag kopplar bort den cirkulations pumpen som sitter på pannan?
3 : Om jag skall koppla den till kopparslingan, kan värmen skada LVVP om jag kopplar som i ritningen under?
4 : Vilket signal / volt kommer det ifrån LVVP om EL elementet skall kopplas in? (så jag får kopplat detta till Pellets brännaren om det blir för kallt)

Jag vet det har varit många inlägg om detta, men varje anläggning är olika från andra, så det är kanske svårt att svara vad som är bäst för mitt hus men..
Hoppas ni har några enkla svar då jag snart skall koppla in detta.. :)
06/2016-05/2017  - - 8300Kw +115 säckar pellets 9200Kw
05/2017 LVVP + extra 790 watt solvärme(doppvärmare)

NickNyfiken

  • Gäst
NickNyfiken
SV: Julas Anslut 9+3kw mot ctc
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2023, 21:18:47 »
Hur blev det med detta , funderar själv koppla in Anslut till ctc direkt...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!