Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Presskoppling eller klämringskoppling? Vilken rörisolering?  (läst 12477 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Boney

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Hej!

Får min nya bergvärmepump på torsdag (Nibe 1245), och tänkte göra en lite snyggare installation denna gången,
och börjar titta runt lite på prylar och vad som gäller.

Många använder presskopplingar ser jag. Vad är för- och nackdel jämfört med klämringskoppling? Klämringskoppling går ju
att dela om det är något man måste byta/flytta/ändra på framöver (eller råkar göra fel :) ), medans det inte går med
presskoppling.

Och jag ser att det finns något som heter presskoppling modell V, och modell M. Vad ska man ha?
Modell V


Modell M


Och vad ska man isolera med?
Såg att någon isolerade köldbärare och varmvatten med olika isoleringar... varför?





Tacksam för lite vägledning :)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Nja, i praktiken får man oftast räkna med att såga av röret och montera ny stödhylsa + klämring om man ska flytta en klämringskoppling som sitter på ett vanligt kopparrör. Om den däremot sitter på en hård mässingsnippel så kan man ofta lossa den och återanvända delarna.

Fördelarna med presskopplingar är framför allt att de är billigare och kanske snyggare än motsvarande klämringskopplingar.
Nackdelar är att pressverktyget är dyrt, man måste hyra eller låna ett om man ska göra jobbet själv. Samt att pressverktyget är tungt och klumpigt, det kan vara svårt att komma åt inne i ett stort skatbo av rör ovanför en värmepump om man inte kan göra allt i rätt ordning, och man kan bli ganska trött av att jobba högt uppe under taket med ett sådant verktyg i flera timmar. Det behövs också en uppsättning pressbackar för varje rördimension.

Om man använder modell V eller modell M beror vad jag har förstått framför allt på vilken kopplingstyp ens verktyg är avsett för. Ungefär som skillnaden mellan Phillips och Pozidriv krysspårskruvar.

När det gäller olika isoleringstyper så beror det bl a på om rören ska dras inomhus eller utomhus. Ute krävs det ju isolering som tål solljus, väder och vind utan att vittra sönder, det är också bra om den inte hackas sönder av fåglar i första taget.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Boney

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Ja, lite billigare blir det såg jag. Men råkar man göra ett par fel, så har vinsten ätit upp sig :)

Pressverktyg kan jag låna, men glömt att fråga vilken typ det är, får undersöka det.

Såg en som installerat värmepump, som hade båda varianterna av isolering på sina rör. Till köldbäraren, hade de Armaflex,
och till värme till huset hade de Armalok, men det har egentligen ingen betydelse då?

Tack för svaren.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
På kalla sidan måste man ha isolering med slutna celler så att luft inte kan röra sig inne i isoleringen. Har man inte det får man kondensutfällning under och i isoleringen som då i princip blir verkningslös. På den varma sidan har man inte det problemet och kan där använda isolering av annan typ. Så vad du ska ha koll på är om isoleringen har slutna eller öppna celler.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Finns det risk för möss så är stenullsbaserade rörskålar ett bättre alternativ... Snyggare dessutom (Roxull).
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Bergakungen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: KINNA
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En hejare pÃ¥ det mesta ?
Ja, lite billigare blir det såg jag. Men råkar man göra ett par fel, så har vinsten ätit upp sig :)

Pressverktyg kan jag låna, men glömt att fråga vilken typ det är, får undersöka det.

Såg en som installerat värmepump, som hade båda varianterna av isolering på sina rör. Till köldbäraren, hade de Armaflex,
och till värme till huset hade de Armalok, men det har egentligen ingen betydelse då?

Tack för svaren.
Jag installerade min nya värmepump med både press och Vatett klämkopplingar !
Jag gillar inte att grejor inte går att byta eller ta i sär, så man kan säga att i ändarna sitter klämkopplingar och på alla andra ställen sitter press där man kan ta bort en hel enhet.
Prisskillnaden var för mig inte det avgörande ( Ganska lika ! ) utan det ska vara ett fungerande värmesystem under mÃ¥nga Ã¥r  som gÃ¥r att reparera, Och snÃ¥la inte pÃ¥ avstängningsventiler och dimensioner !
SÃ¥ lycka till !
Provloggning http://www.e-logger.se/pub?Bergakungen
Egenhändigt konstruerad värmepump avgiven effekt 17 Kw.
Ett öppet system med en växlare Alfa Laval TGL-3 Grundfoss djupvattenpump 0,5 Kw
En ekonomiser kopplad kompressor elektroniska expansionsventiler med styrning. Hetgasvärmeväxlare för varmvatten körd mot en Nibe 300/200 Beredare.
Styrning Rego 637 E Loggningsprogram HE 50 för internetstyrning och en Logger 2020 för att komplettera med div mätningar loggningar m.m
2 cirkulationspumpar Magna.
Hus med 5 lägenheter Rotsanerat 1986 Nya radiatorer dubbla paneler och gamla element kamfläns.

Utloggad Boney

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Och hur vet man om det är öppna eller slutna celler?
Men jag tror jag förstår vad du menar.

Stort tack till er alla, känns som jag är på banan :)

mvh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag skulle använda löd kopplingar så mycket det går garanterat tätt i många år och kostar en 1/10 del av en press koppling tummenupp. Om du använder klämkoppling till kb se till att fylla gängan med tex locher pasta så ev kondens inte får plats och inte kan frys spränga kopplingen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Lödkopplingar alla dagar.  tummenupp

Vad gäller isoleringen så skall det stå att den är diffusionstät om den skall användas på kalla rör. Det är också viktigt att alla skarvar och liknande tejpas/limmas med avsett materiel för att det skall bli helt lufttätt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Boney

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
Hmm.. började kolla lite på det här med lödkopplingar nu när ni nämner det... kanske inte så dumt..
Men, hur fungerar det i praktiken? Är det som att lödda elektronik (vilket jag kan)? Eller måste man ha speciella
saker i VVS sammanhang. Tittar jag tex i Rinkabys katalog, så finns det ju både flussmedel, lödpasta mm att köpa,
men jag är van vid det jag tror de kallar Mjuklod (där viss flussmedel finns i tror jag).

Hur gör man när man skall värma upp en så stor yta? Känns inte som en vanlig lödkolv är rätt väg.... eller?
Mer typ någon typ av brännare... (kanske ta den jag köpte till frun för att kunna göra creme brulee :) )
« Senast ändrad: 06 januari 2016, 23:14:08 av Boney »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Flussmedel, putsduk, lod och gasolbrännare. Sen är det bara att träna på några kopplingar innan du kör igång skarpt. Finns säkert flera bra instruktionsfilmer på nätet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Boney

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
SV: Presskoppling eller klämringskoppling? Vilken rörisolering?
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2016, 23:14:55 »
Haha.. tack för snabbt svar.. hann inte ens ändra mitt förra innan jag hade svar :)

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Presskoppling eller klämringskoppling? Vilken rörisolering?
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2016, 23:15:22 »
Hellre gassvets och hårdlödning. Allt i pinnen.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Presskoppling eller klämringskoppling? Vilken rörisolering?
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2016, 23:19:18 »
Löda var jag aldrig bra på, men pressa klarar jag av......
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Hellre gassvets och hårdlödning. Allt i pinnen.

Jo, men det är dyrare prylar och lite svårare att bemästra. Dessutom blir det inte lika varmt vid mjuklödning vilket kan vara bra där det är trångt.
Kopparen missfärgas inte lika mycket heller, så det ser snyggare ut.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 793
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!