Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepumpsberedare Indol 190 frÃ¥n Envica  (läst 106405 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« skrivet: 19 november 2012, 21:46:09 »

Hej Forum Vänner, Håller på att se över ett utrymme i källaren där jag bl.a. tänker byta ut en elberedare från 1984. Letar då efter alternativ till en traditionell beredare. Huset i övrigt värms upp av två luft/luft värmepumpar. Har fastnat för en värmepumpsberedare som heter Indol 190 och som marknadsförs av företaget Envica. Synpunkter från er alla kring detta och gärna från er som kanske har en installerad mottages tacksamt. En tanke jag har är att nyttja den som en typ av frånluftvärmepump där jag tar luften inifrån för att värma tappvattnet med den inbyggda värmepumpen. Luften leds sedan ut utanför huset genom ett ventilationshål i källarväggen. Luften inne värms upp av de båda luft/luftpumparna + vedkaminer.
Frågan är hur mycket luft beredaren behöver och om den behöver så mycket att den "dränerar" källarplanet på den varmluft som finns där? Hjälp gärna till och dra igång en tråd kring denna typ av varmvattenberedare då jag tror att det är ganska många som "undrar" om denna apparat och företaget bakom.

Hälsn.

Genki

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #1 skrivet: 20 november 2012, 20:38:18 »
Ser att denna tråd kanske skulle hamnat på luft/vatten sidan. Kanske moderatorn kan flytta den. Tack. / Genki

Jimmy Ã…strand

  • Gäst
Jimmy Ã…strand
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #2 skrivet: 20 november 2012, 20:57:06 »
Hej! Jag har en Indol 190 i källaren och tar luften frÃ¥n över övervÃ¥ningen som jag skickar genom skorstenen där jag har kopplat i hopa dom gamla ventilations kanalerna. I källaren har jag en kanal fläkt som gÃ¥r dygnet runt och suger ner luften frÃ¥n övervÃ¥ningen, när Indolen starta sÃ¥ tar den luften den behöver och resten gÃ¥r ut i källaren. Luften i frÃ¥n indolen gÃ¥r ocksÃ¥ ut i källaren men avfuktad. Vinter tid sÃ¥ gÃ¥r det in ca 17 grader in i Indolen om jag inte eldar med ved. Kostnad för att driva indolen ca 2500: - om Ã¥ret Vi är fyra personer i hushÃ¥llet. Huset byggt 1954, siporex/Tegel 1 1/2 Plans villa med källare gamla fönster ny dörr. HushÃ¥lls-el/värme max 13000 Kilowatt per Ã¥r. Jag värmer mitt hus med tvÃ¥ luft/luft, en i källaren och en i bottenvÃ¥ningen. Till och frÃ¥n luft, har jag Lunos e2 med värmeÃ¥tervinning. Jag kan varmt rekommendera Indol 190 med en kanalfläkt 66l/s ca sÃ¥ funkar det bra  tummenupp
Mvh. J

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #3 skrivet: 24 november 2012, 15:42:16 »
Hej Jimmy, Tack för återkopplingen. Jag ser att du representerar företaget HK Hemma (www.hkhemma.se) som säljer Envica Indol 190. En fundering jag har är om värmepumpsberedaren tar så mycket luft att den kan "dränerar" källaren på luft när man leder ut den kallare luften utanför huset. Vill ju inte få ett för stort undertryck och att källaren dräneras på den varmluft som finns där då vi vistas i källaren en hel del (gillestuga, inrett större rum). Källaren är på 125 kvadrat. Du nämner att du leder ut den kalla luften från värmepumpsberedaren i huset och inte utanför huset. Kyler/sänks då inte inomhustemperaturen?. Vet du hur mycket luft värmepumpsberedaren behöver när kompressor/fläkten går?

Skulle också vara intressant att få någon återkoppling från någon som inte säljer Indol 190 och de erfarenheter som han/hon har.

Hälsningar

Genki

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #4 skrivet: 24 november 2012, 16:10:45 »
Går väl att koppla dom på flera olika sätt. Tar du luften innifrån huset t.ex om du vedeldar och har billig värme eller bor på ett sådant klimat att kalla dagar är sällsynt så kan du antingen blåsa ut kall luften ute eller inne i huset. Blåser du inne i huset så sänks tempen med samma energi som det du lagt in i beredaren, säkert nån som kan svara vad utblåstemp är på vid 21grader in.
Tar du uteluft in i beredaren som du sen blåser ut blir trycket oförändrat i huset, dock lär cop vara ganska kasst vid temperaturer under minus 10.
Kommer inte ihåg siffrorna men någon som hade en sån jämförde den med en köksfläkt och då var det inte så farligt. Den kommer ju inte gå hela tiden utan en/några timmar per dygn beroende på VV förbrukning.
Har du direktel eller luftvärmepumpar blir förtjänsten inte så stor på varmvattnet vintertid, sommartid blir det dock mycket billigare om du accepterar att det är svalare i källaren. Har du en luftburen vedkamin i närheten av beredaren och billig ved så du på nåt hemma racklat vis kan dra ett rör så luften sugs i närheten av den kaminen har du billigt varmvatten året runt.
Jag kollade själv på en sådan och kom fram till att kalkylen inte höll. Sommartid vill jag inte ta uteluft och suga in mängder med varm luft ner i en sval källare och få mögel, jag vill inte heller sänka tempen i källaren genom att blåsa tillbaka den kylda luften. Vintertid har jag väldigt kallt så då kan jag inte ha den på uteluft.
Som sagt, den är väldigt bra om man har varmt klimat och inte källare som blir lidande av för mycket luft sommartid annars finns bättre alternativ.

/M
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Jimmy Ã…strand

  • Gäst
Jimmy Ã…strand
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #5 skrivet: 24 november 2012, 18:32:39 »
Hej Genki!

Du skulle kunna göra sÃ¥, men det är inte att rekommendera. Det som sker är ju att du drar in kall luft och fukt nÃ¥gon annanstans och kyler ner. Nu är det sÃ¥ att min Indol 190 gÃ¥r alltid pÃ¥ lägsta varvet beroende pÃ¥ att den bara fÃ¥r plusgrader som jag hämtar i skorstenen. Varm luft som hade annars gÃ¥tt ur huset.  Det betyder ocksÃ¥ att Indolen inte behöver gÃ¥ sÃ¥ länge för att värma vattnet till 65 grader, 2o grader in, ut ca 14-10 frÃ¥n Indolen. Kylan som kommer ut är inget vi har haft bekymmer med eftersom vi har en värmepump där. Detta kanske uppfattas som lite korkat att släppa ut kyla i källaren men det man ska tänka pÃ¥ är att man ökar verkningsgraden till maximum pÃ¥ Indolen och fÃ¥r varmvatten till en billig peng. Samtidigt hÃ¥ller man cirkulationen igÃ¥ng i hela huset. Av den anledningen fÃ¥r  vi  ingen fukt i källaren.

Mvh. J

 


Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #6 skrivet: 24 november 2012, 19:21:02 »
Hmmmmm, Jag känner att jag har lite att fundera över....  Sc:,h

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2013, 19:32:25 »
Gör ett nytt försök med denna tråd för att se om det kanske finns någon som har lite erfarenheter av denna typ av värmepumpsberedare och som kan delge lite info. Tack. Genki

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2013, 20:00:13 »
Jag har också funderat på en sån beredare men ganska snabbt insåg jag att det du kan spara i pengar på en sån manick är redan påslaget på priset, förutom att du kan få en del andra problem..

Så vi kommer inte investera i en sån varmvattenberedare..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #9 skrivet: 02 januari 2013, 20:42:14 »
Pay off tiden lär bli orimligt lång om man inte har minst 4 tonårstjejjer i familjen. tOOmten
Och när de har flyttat sparar man inget i alla fall. Sc:,h

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #10 skrivet: 04 januari 2013, 07:59:46 »
Jag har också funderat på en sån beredare men ganska snabbt insåg jag att det du kan spara i pengar på en sån manick är redan påslaget på priset, förutom att du kan få en del andra problem..

Så vi kommer inte investera i en sån varmvattenberedare..

Vad menar du med att man kan fÃ¥ en del  andra problem ? Jag värmer huset redan med värmepump och det är delar av den varmluften som jag hade tänkt att värmepumpsberedaren ska använda och sedan köra ut den kalla luften utanför huset. FÃ¥r pÃ¥ sÃ¥ vis även dÃ¥ fÃ¥ en mer aktiv frÃ¥nluftventilation. Vad skulle bättre alternativ kunna vara om man som jag enbart ska byta ut en gammal elvarmvattenberedare och dÃ¥ hitta nÃ¥got lite mer "modernare" sätt att värma tappvattnet utan för stor investering.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3886
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #11 skrivet: 04 januari 2013, 08:10:02 »
Vad är skillnaden mot denna maskin ifrÃ¥n Nibe?   http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Produktsortiment/FIGHTER-100P/
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Genki

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 510
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Underskatta inte luft/luft som värmekälla !
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #12 skrivet: 04 januari 2013, 11:41:53 »
Jag har även tittat på denna typ av lösning från Nibe och IVT och principen är den samma men att Indol 190 är en enklare och billigare lösning. Kostnadsskillnaden är ganska stor men om nu Indol 190 kan värma tappvärmevattnet "lika bra" men med en inte så fullt sofistikerad ventilation av hela huset som en IVT/Nibe lösning kan erbjuda så borde det ju ändå vara intressant. En installerad IVT lösning ligger runt 45 000 exkl rördragning för frånluft då jag saknar detta i mitt hus (självdrag) och en Indol 190 runt 20 000. Det är denna stora skillnad som gör att jag därför tycker att en Indol 190 lösning borde vara intressant då varmluften till Indol 190 i mitt fall kommer från luft/luft värmepumpar. Dock är det många som kommenterat att de inte tror på Indol 190 vilket gör mig lite ambivalent i frågan. Kanske Indol 190 egentligen är en väldigt intressant maskin men att den fortfarande är för ny på den svenska marknaden och att inte många har någon erfarenhet av den och att det då är lätt att bli kritisk?

Kommentarer, synpunkter, idéer mottages med stor tacksamhet.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #13 skrivet: 04 januari 2013, 13:20:49 »
Vad menar du med att man kan fÃ¥ en del  andra problem ? Jag värmer huset redan med värmepump och det är delar av den varmluften som jag hade tänkt att värmepumpsberedaren ska använda och sedan köra ut den kalla luften utanför huset. FÃ¥r pÃ¥ sÃ¥ vis även dÃ¥ fÃ¥ en mer aktiv frÃ¥nluftventilation. Vad skulle bättre alternativ kunna vara om man som jag enbart ska byta ut en gammal elvarmvattenberedare och dÃ¥ hitta nÃ¥got lite mer "modernare" sätt att värma tappvattnet utan för stor investering.

Jag vill inte skapa obalans i vår ventilation då vi har FTX..
Det går säkert också att hitta på en lösning på det, men payoff tiden blir orimligt lång..
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

direktel+spiskassett+FTX

  • Gäst
direktel+spiskassett+FTX
SV: Värmepumpsberedare Indol 190 från Envica
« Svar #14 skrivet: 30 januari 2013, 20:33:09 »
Intressant tråd detta.
Vi har precis anlitat Nevica för att byta vår gamla läckande varmvattenberedare (Metro 300l -96) till en Indol 190 (190l). Ska bli kul o följa upp detta o se vilka fördelar/nackdelar som denna "nya" beredare inkl värmepump medför...
Det som också är intressant i sammanhanget är att vi har FTX-ventilation och kommer att koppla in frånluften från Indol till ett utsug i FTX-systemet, utgående luft kommer att blandas med 4 andra frånluftsdon, jag loggar utgående+ingående luft i växlaren före och efter installationen så jag återkommer när Indolen är driftsatt. Uppvärmning av villan är direktel+spiskasett, så vintertid kommer nog bara vedspisen ge plusenergi till beredaren, annars kommer ju energin komma direkt från elradiatorerna.
MEN sommartid, från mitten av april till mitten av oktober kommer värmepumpen jobba med "gratis" energin i huset. Kan tillägga att vi har en ganska välisolerad trävilla med total förbrukning ca 17000 kwh/år varav 8000-9000 till uppvärmningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!