Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitt värmesystem tappar tryck  (läst 56077 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bamse2

  • Gäst
Bamse2
Mitt värmesystem tappar tryck
« skrivet: 03 oktober 2012, 10:37:53 »
Hej,

Jag har slutet värmesystem som värms med fjärrvärme och som består av golvvärme nere och radiatorer uppe som tappar tryck. jag hade besiktning innan sommaren och då ställdes trycket på 1,5 bar och tittar man nu så har jag 1,2 bar, det borde väl vara högre tryck nu när dte blivit kallare ute och varmare i slingorna?

Hur felsöker man lättast ett slutet värmesystem?

Mvh
Bamse

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Mitt värmesystem tappar tryck
« Svar #1 skrivet: 03 oktober 2012, 10:40:38 »
är det nya eller gamla grejer? eller nyrenoverat eller tillagt något i värmesystemet nyligen?

har du luftat systemet?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Bamse2

  • Gäst
Bamse2
SV: Mitt värmesystem tappar tryck
« Svar #2 skrivet: 03 oktober 2012, 10:51:06 »
Hej,

Huset är byggt 2007, allt är sedan dess. Tycker det har tappat lite tryck sen köp och påpekat detta men de har sagt att det beror på tempförändringar, bortförklaringar som vanligt :) Men nu när han besiktade iom att vi har trygghetsavtal så fyllde han expansionskärlet och trodde det berodde på det, men nu har dte alltså tapppat 0,3 bar på tre månader, och jag har inte luftat pga att jag vill reda ut detta. Så någonstans försvinner tryck utan att jag ser det, man undrar var. Hur bra är det att fyll apå med nytt vatten då och då om man inte orkar strida för det och får det åtgärdat då jag kan tänka mig att det är svårt att hitta såna här läckor?

Mvh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Mitt värmesystem tappar tryck
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2012, 10:52:33 »
Det kan vara expansionskärlet som läcker. Det finns ju en ventil på eller i anslutning till detta och ofta någon typ av tapprör. Kan du kontrollera detta på något sätt.

Om vattnet tar vägen någonannanstans skulle det kunna indikera en läcka. Men det är ju svårt att uttala sig om så här.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Madeit

  • Gäst
Madeit
SV: Mitt värmesystem tappar tryck
« Svar #4 skrivet: 05 oktober 2012, 14:14:47 »
Gör det enklaste och billigaste felsökningarna först!!
1,På ventilen på expansionskärlet går det ett skvallerrör till avloppet. Tejpa fast en liten plastpåse på denna för att se att det inte är ventilen som läcker.
2, kolla alla automatiska avluftare (om du har på acktank värmepump etc), sätt på ballofixer och stäng för att utesluta.
3,Gå över alla raddar och kopplingar med toapapper=)
4, har du golvvärmeslingor går det att provtrycka dessa separat(gör en röris på 2 timmar om du har ca 10slingor)
0,3 bar i tapp är inte mycket på några månader, kan vara tempsvängningar. Låt den stå längre, går ner på 0 bar om du har ett riktigt läckage.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Mitt värmesystem tappar tryck
« Svar #5 skrivet: 05 oktober 2012, 16:09:24 »
Hur stort expansionskärl har du? Det som sitter original i fjärrvärmväxlaren brukar bara vara på ca 10 liter och det är inte alltid det räcker för att ta expansionen, då stiger trycket tills säkerhetsventilen öppnar vid varm framledning och när framledningen kallnar så sjunker trycket.


Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Bamse2

  • Gäst
Bamse2
SV: Mitt värmesystem tappar tryck
« Svar #6 skrivet: 08 oktober 2012, 14:17:45 »
Hej,

Tack för svaren!

Det är många likadana hus och vad jag vet har inte de andra problem med detta. Jag är inte bekymrad över jätteproblem men jag förstår ju att något inte är ok då det tappar tryck och det är ju aldrig bra. Man kanske ska säljahuset eller man vill ju veta så det inte läcker i bjälklaget eller på något annat känsligt ställe. Jag har haft slutna värmesystem förr som inte tappat tryck men visst säkerhetsventiler mm kan ju läcka, jag vet att jag hade en liten läcka vid handdukstorken som går på värmesystemet förut, men den är tät nu. Jag kör med hög framledning och lågt flöde, men då borde ju trycket i systemet öka när kylan kommer eller på natten/kvällen och det gör det inte.

Jag får helt enkelt kolla expansionskörlet med påsen först. :)

Tack för tipsen.

Mvh
Bamse

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitt värmesystem tappar tryck
« Svar #7 skrivet: 08 oktober 2012, 15:09:26 »
Jag tvivlar på att det läcker någonstans. Trycket i mitt värmesystem varierar mellan 0,5 - 1,3 bar över dygnet nu, när det är nära noll grader under natten och 13-14 grader under dagen med solsken. Då har jag ofta upp mot 1,3 bar på morgonen med 45-50 grader i pannan och 40 grader ut på framledningen. Sedan sjunker trycket ner mot 0,5 bar under eftermiddagen med 40 grader i pannan och knappt 20 grader ut på radiatorerna.

Trycket kan utan vidare ändra sig med 0,3-0,5 bar under ett dygn, därför är det viktigt att kolla trycket under lÃ¥ng tid och se om det verkligen gÃ¥r ner under en viss gräns. Mitt tryck gÃ¥r ner till 0,5 bar men aldrig lägre, om jag ställer det pÃ¥ 1,3 bar när det är som varmast i pannan och pÃ¥ radiatorerna. Om det verkligen läcker, kommer trycket att gÃ¥ ner mot 0 bar  med tiden och de högst belägna radiatorerna kommer att bli kalla.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Bamse2

  • Gäst
Bamse2
SV: Mitt värmesystem tappar tryck
« Svar #8 skrivet: 08 oktober 2012, 19:43:52 »
Tack för svar!

Jag förstÃ¥r hur tempen kan variera med temperaturförändringar men jag har fjärrvärme och 1,5bar sattes i systemet i  mitten pÃ¥ Juni mitt pÃ¥ dagen, om jag gÃ¥r ut och kollar ikväll när det är 15 gradr kallare ute och betydligt högre framledningstemp sÃ¥ borde trycket vara högre i systemet inte 0,3 bar lägre.

Så givetvis får man kolla trycket vid liknande förhållande eller sämre(kallare ute och varmare vatten i systemet) om man vill tro det tappat tryck. På er låter dte som att ett fullt fungerande slutet system med konstant utetemp och konstant framledningstemp ska tappa tryck, att det är normalt, menar ni så? Annars är det ju något som gör att mitt har tappat 0,3 bar på tre månader trots det blivit kallare ute och trycket i system borde vara högre i stället fö rlägre?

Mvh
Bamse

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Mitt värmesystem tappar tryck
« Svar #9 skrivet: 08 oktober 2012, 20:34:26 »
jag har dålig koll. Kan bara rapportera att mitt alltid är förhållandevis stabilt på 1.5
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Mitt värmesystem tappar tryck
« Svar #10 skrivet: 08 oktober 2012, 20:55:09 »
Har du kollat nu så det inte är säjerhetsventilen som läcker? Börja med det annars. Det vanligt dom gör det.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Bamse2

  • Gäst
Bamse2
SV: Mitt värmesystem tappar tryck
« Svar #11 skrivet: 08 oktober 2012, 21:56:58 »
Hej,

Inget läckage på säkerhetsventilen, la ett papper under skvalleröret som ska kollas i morgon.

Däremot så tänkte jag på en sak. Jag har trygghetsavtal på min fjärrvärmecentral och därför kom de och besiktade i Juni på deras vilja. Då var de tvungna och fylla på expansionskärlet, tappar de normalt luft eller är det inte en läcka eller fel på det då? Dessutom iom att de fick fylla på det så kanske det gör att trycket i systemet har sjunkt lite sedan dess, tryckt ur luft som fanns i systemet?

Mvh
Bamse

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Mitt värmesystem tappar tryck
« Svar #12 skrivet: 09 oktober 2012, 06:58:11 »
Hej,

Inget läckage på säkerhetsventilen, la ett papper under skvalleröret som ska kollas i morgon.

Däremot så tänkte jag på en sak. Jag har trygghetsavtal på min fjärrvärmecentral och därför kom de och besiktade i Juni på deras vilja. Då var de tvungna och fylla på expansionskärlet, tappar de normalt luft eller är det inte en läcka eller fel på det då? Dessutom iom att de fick fylla på det så kanske det gör att trycket i systemet har sjunkt lite sedan dess, tryckt ur luft som fanns i systemet?

Mvh
Bamse

Förtrycket i expansionskärlet ska vara ca 0,5 bar under systemtrycket, detta kontrolleras med systemet trycklöst.
Är trycket för lågt så fylls hela kärlet mad vatten och det finns ingen möjlighet till expansion.

Var ditt kärl trycklöst vid besiktningen så kan det tyda på att luften har läckt ut (det sitter en liten ventil, samma som tilll bildäck) och fuktionen på kärlet blir nedsatt.
Fungerar expansionskärlet dåligt så varierar trycket hela tiden med temperaturen, det går upp och ned, och ibland upp så mycket att säkerhetsventilen släpper en skvätt vatten.
Om säkerhetsventilen öppnat så blir trycket lågt efteråt, eftersom vatten är statiskt så behövs det inte rinna ut så mycket vatten för att trycket ska sjunka.
kolla funktionen på expansionskärlet genom att stänga av cirkpumpen, släppa trycket i systemet och därefter kontrollera förtrycket i expansionskärlet med en däcktrycksmätare.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Bamse2

  • Gäst
Bamse2
SV: Mitt värmesystem tappar tryck
« Svar #13 skrivet: 09 oktober 2012, 07:59:18 »
Tack,

Mitt expansionklärl är liggande och har en svart spetsig plastkpa på hägersidan, sitter ventilen om man gängar av denna, vågar jag gänga av?

Min säkerthetsventil är på 2,5 bar, känns konstigt att trycket ökat från 1,5 till 2,5 under varma sommarmånaderna och släppt ut, men det kanske de kan?
Sen om man fyller´kärlet har jag läst att det kryper gärna in luft i systemt på andra ställen om expansionsblåsan tappar luft så när man sen fyller blåsan så trycks den luften ut och man får en ond cirkel, stämmer det? Då är det ju bra att fylla på rätt högt tryck så det inte gör så mycket om det tappar. Så det kanske var så i detta fallet så fyller jag upp till 1,5 bar några ggr så kanske det stabiliseras där? Men i min värld så har blåsan läckt hur kan den laga sig själv, är den inte sönder när dne börja tappa så man måste fylla på den, vad gör man för åtgärd efter att ett kärl tappat tryck?

Mitt hus har radiatorer uppe och golvvärme nere, högsta punkten är ca 4m upp, räcker det inte att ha 0,1 bar per meter= 0,4 bar? Annars så stänger jag av centralen och öppnar säkerhetsventilen till till trycket är noll, sen fyller jag expansionskäret till 0,6 bar(etikett på kärlet) och därefter fyller jag upp systemet till 1,5 bar igen, låter det bra?

Mvh
Bamse

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Mitt värmesystem tappar tryck
« Svar #14 skrivet: 09 oktober 2012, 11:07:18 »
om luften läcker ut från blåsan så läcker ventil. Den plasthatten du menar är bara att ta av. Sen sitter det en däckventil bakom. Prova tryck lite snabbt på den. kommer det vatten är expansionskärlet sönder. Kommer det inget vatten men hellr ingen luft så har ventilen läckt ut luften. Fixa en ny ventil på en däckfirma eller något. Du måste ha ett verktyg också för att byta den. Sen gör som Cougar säger. Fyll med 0.5 bar när systemet är trycklöst. För att göra det trycklöst så är det enklast att göra det via säkerhetsventilen. Men tyvärr finns det stor risk att den börjar läcka efteråt. Så har du en kran eller något annat på systemet så använd den i stället.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!