Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Köp din lufvärmepump pÃ¥ Jula och montera själv, snabbt prisvärt och enkelt!  (läst 107868 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Palle Bull

  • Gäst
Som certifierad kyltekniker tänker jag berätta för er att det inte är okej att montera den själv. Jag har F-gasförårdningen på min sida i ämnet. Det är inte som att ta hem ett kylskåp, där rör du aldrig kylkretsen.
Vid sidan av att det inte är tillåtet att montera pumpen själv så kan jag berätta att pumparna inte är något att ha. Har demonterat x antal av just dessa pumparna på den senaste tiden som bara har haft en eller två år på nacken.

Mvh. Palle

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
(O)lagligheten i det hela har redan debatterats flitigt här på forumet, och jag förutsätter därför att alla frågor och uppmaningar om att montera själv är rent teoretiska. ;)
De flesta kylskåp använder för övrigt redan kolväten (R600a bl.a.), så även om man skulle behöva göra ingrepp i kylkretsen då man installerade sitt kylskåp så skulle man inte bryta mot någon lag.
Man kan bara hoppas på att tillverkarna av luftvärmepumpar väljer att gå över till "gasol" snart.

Vad var den vanligaste orsaken till haveri på maskinerna du har plockat ner? Gasbrist (läckage)? Fläktmotorer? Kompressor? Elektronik?
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad booza

  • Nöjd med Zibro / Qlima
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 164
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lärare, programmerare - nu pensionär
    • Makis Data
Ja nu vet jag inte direkt om du skojar med oss här 2000 eller om det verkligen är ett seriöst menat uttryck av dig, för då har vi väl fått en ny Zibro här på forumet isf. ;)
Om du ev med fega ja-sägare eller självutnämnda amatörpoliser menar bl.a mig här så kan jag väl säga dig att det rör mig själv inte i ryggen vad/hur folk gör med sina resp skräppumpar i det här fallet, det är självklart resp myndigheters sak att isf kontrollera att resp regler och förordningar följs och ingen annan. Sen kan man väl rent generellt säga att resp myndigheter har varit och är fortfarande rätt flata när det gäller handlingskraften, och för all del allt tar ju sin rejäla tid i alla våra byråkratiska organisationer förstås, och detta utnyttjas då givetvis av både köpare och säljare av dylika utrusningar.
Det skulle väl vara en smal sak egentligen om intresse och handlingskraft vore den rätta att införa t.ex en kontroll vid försäljningen av de här pumparna via en legitimation så att det lämnas in en uppgift från försäljaren till myndigheten vem som köpt pumparna för en ev senare kontroll, detta görs väl kanske fortfarande gissar jag när man t.ex köper en ny TV-apparat, dvs så att man kan kontrollera i efterhand att man betalar sin TV-licens.
Sen vore det väl allra bäst och effektivast anser jag att man bara helt förbjöd försäljningen av de här pumparna f.om ett visst datum så är problemet löst, de här olika slags pumparna har ju försvunnit en efter en och numera är det väl i stort sett bara Zibro kvar på marknaden. Antagligen kommer det väl ett totalt förbud för försäljning av dessa pumpar vad det lider men problemet är väl då att man måste vara överens inom hela EU när det gäller detta också eftersom vi är rätt begränsade numera med att ha rätt att hitta på egna lösningar. :)

Mvh Raffen.
Jag saknar "Raffen", då var det ord och inga visor! Nu skickas bara statistik från hans förbrukning. Hoppas han lever, vet någon? Själv gav han mig inspiration att skaffa Zibro..
« Senast ändrad: 22 januari 2018, 22:48:19 av booza »
Trähus från 1942, 1 1/2 plan, 180 kvm. En värmepump är placerad i kök med alkov, ca 40 kvm. Den andra värmepumpen värmer ett arbetsrum. Öppnas alla dörrar så värms hela bottenvåningen upp.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ja, mer principfast människa än Raffen får man leta efter.
Han lämnade (tror jag) forumet för att jag ville att han skulle tona ned sin förundran över Toshibas fina luftvärmepumpar som han rekommenderade i mer eller mindre alla sina inlägg.
Då det inte passade honom (som jag tolkar det) så välde han helt enkelt att sluta skriva helt, vilket även jag tycker är synd.
Så, även jag välkomnar Raffen tillbaks som en aktiv medlem.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!