Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenmantlad braskamin eller täljsten och el element?  (läst 15716 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nu är jag tillbaka med lite nya funderingar i livsprojektet som det är att va husägare.

Frågade tidigare om tips på ftx ventilation och eventuella åtgärder åt ett lite för högt radonvärde.. Nu är huset köpt så nu kommer lite mer funderingar till alla proffs här. (ej sarkasm)


Huset är på 2*122 kvm och jag har nu 2 luftvärmepumpar som sköter sitt då det håller sig varmare än 15-20 minus. Och en pellets kamin för kalla dagar. Dom sitter tyvärr alla på samma halva av huset, och jag ska i vilket fall in med en braskamin som blir i rakt motsatta delen av huset i vardagsrummet. Mysfaktor mest men sen började jag fundera...

Ska tilläggsisolera väggar 95mm och sen tak upp till 60 eller nåt till sommaren. Väggarna är pågående as we speak. Inåt givetvis, är ett tegelhus :P
7 år sen var elförbrukningen 48000kwh innan luftpumpar. Ägarna innan mig 26000kwh. Siktar på under 15 nu =)

Är i talandes stund i full gång att riva ner den takelvärme som sitter där nu, finns alltså inga element i hela huset.
Det jag då började fundera på var att skaffa en snygg vattenmantlad braskamin och dra några element i vardagsrummet från den och ner i källaren till tank osv. Då jag ändå ska upp med element, men el annars.

Kaminen hamnar vid en yttervägg ovanför ett "dött" utrymme i källaren så skulle vara lätt att få in tank etc och sen dra nåt rör för att värma upp i källare och garage då det är svinkallt.
Det jag dÃ¥ ska börja räkna pÃ¥ är lönsamheten mellan vattenmantlad och vanlig täljstenskamin. Blir det täljsten mÃ¥ste jag ju in med cirka 15 el-element eller sÃ¥. Och min plan är i vilket fall att borra den dan som värmepumparna börjar gjort sitt, vilket gör att en pÃ¥börjad konvertering inte känns helt meningslös.  För visst kan man om man har ett system som täcker halva huset sen använda sig av dom rören etc den dan det kommer bergvärme/fjärrvärme? eller mÃ¥ste man dra om hela jävla huset igen?

Sen till sist, är det nån som mellan tummen och pekfingret vet vad en snygg vattenmantlad kamin, tank och alla termostater och skit man behöver skulle gå lös på. Jag menar då inte med element och installation av dom utan bara kamin, tank, skorsten inmonterat. Och samma med en kamin/skorsten i täljsten? skorstenen blir samma kostnad antar jag så den behöver ni inte räkna på. Blir längst ner på ett vanligt vinkeltak på ett fågelforshus så blir en lång jävla skorsten om den ska över nocken =)

Och vad är dom snyggaste vattenmantlade i era ögon, dvs som duger till att värma också. Behöver inte vara nåt monster men en 7kw eller nåt på vatten hade jag väl tänkt..


Tack på förhand för ett grymt forum och mkt hjälp. Har lärt mig nog mycket nu för att veta vad man ska fråga iaf. För en månad sen hade jag sagt "vattenmantling HUH?"

**Gör ett litet tillägg här, går det att konvertera luft/luft pumpar till luft/vatten eller är det samma projekt/kostnad som att installera en helt ny? Tänkte på dom 2 jag har om man kan rackla nåt med dom.
 
MVH

/Micke
« Senast ändrad: 19 januari 2011, 06:52:26 av Micke_80 »
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad braskamin eller täljsten och el element?
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2011, 08:25:11 »
Bra tänkt med vattenmantlat!Det hade jag själv valt om jag inte haft en kamin redan.
Hårdvaran bör gå på ca 35 lakan lite beroende på kamin (7kW låter litet).
Sen är det rätt svårt att säga kring installationen vilket beror på en hel del rördragningar o sånt.
Kan tänka mig att det är rätt stor prisdiff på murad skorsten och rostfri dito.
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vattenmantlad braskamin eller täljsten och el element?
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2011, 08:31:51 »
Kaminen hamnar vid en yttervägg ovanför ett "dött" utrymme i källaren så skulle vara lätt att få in tank etc och sen dra nåt rör för att värma upp i källare och garage då det är svinkallt.
Det jag dÃ¥ ska börja räkna pÃ¥ är lönsamheten mellan vattenmantlad och vanlig täljstenskamin. Blir det täljsten mÃ¥ste jag ju in med cirka 15 el-element eller sÃ¥. Och min plan är i vilket fall att borra den dan som värmepumparna börjar gjort sitt, vilket gör att en pÃ¥börjad konvertering inte känns helt meningslös.  För visst kan man om man har ett system som täcker halva huset sen använda sig av dom rören etc den dan det kommer bergvärme/fjärrvärme? eller mÃ¥ste man dra om hela jävla huset igen?

Om du börjar stoppa in några vattenvärmda radiatorer nu och dimensionerar rör och radiatorer för hela huset samt bergvärme är det inga problem att haka på den dagen du vill utöka till hela huset.
Det blir säkert lite dyrare än elradiatorer men jag tycker nog skillnaden i kostnad väger upp fördelarna med vattenburen värme.

Citera
Gör ett litet tillägg här, går det att konvertera luft/luft pumpar till luft/vatten eller är det samma projekt/kostnad som att installera en helt ny? Tänkte på dom 2 jag har om man kan rackla nåt med dom.

Detta är nog ingen ekonomi i om man inte själv är en fena på att bygga värmepumpar och har detta som hobby.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 631
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Vattenmantlad braskamin eller täljsten och el element?
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2011, 20:58:03 »
7kw ger en vedspis, det värmer man inga stora hus med. Ska du ladda tank sÃ¥ mÃ¥ste du gÃ¥ upp mer i effekt. Min vedpanna käkar mellan 1-1,5 kubik i veckan. 
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad nadpower

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad braskamin eller täljsten och el element?
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2011, 21:50:52 »
Jag hade valt en vattenmantlad kamin. Men du får nog upp i en 12-14 kw effekt på vattensidan.
1½ plans tegelvilla med källare, byggt 1909. 450m2 uppvärmd yta.
Panna: Twinheat Multiheat M40i
Kaminer: Contura 520T och Jötul 118

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad braskamin eller täljsten och el element?
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2011, 00:23:21 »
asså min plan var inte att ha en vattenmantlad kamin att värma huset, var mer att värma garaget, och 2 rum i källaren, samt några små element under 3 fönster i vardagsrummet. Och som "spets" värme då det är under 15 minus vilket det är rätt många dar.
Så att skaffa en 21kw kamin, sen en 8kw pelletskamin och 2x luftvärmepumpar känns lite overkill dom dagar det är runt 15. Jag ska inte basta i köket, det har jag bastun till =)
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vattenmantlad braskamin eller täljsten och el element?
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2011, 07:49:48 »
asså min plan var inte att ha en vattenmantlad kamin att värma huset, var mer att värma garaget, och 2 rum i källaren, samt några små element under 3 fönster i vardagsrummet. Och som "spets" värme då det är under 15 minus vilket det är rätt många dar.
Så att skaffa en 21kw kamin, sen en 8kw pelletskamin och 2x luftvärmepumpar känns lite overkill dom dagar det är runt 15. Jag ska inte basta i köket, det har jag bastun till =)

Du kommer ångra dig när du konverterat färdigt och din värmepump äter el till både frukost och kvällsmat. Om du ska ha en kamin att värma något med så tycker jag att den antingen "bara" ska värma garage eller hela huset. Vad är meningen med att elda om inte ens halva huset får nytta av det?
Köp en stor så har du när du är färdig med din kovertering.
Nöjet med att elda i kaminen på kvällen blir ju dubbelt. Dels mysfaktorn och dels alla sköna slantar som slipper hamna på elkontot.

Jag började min konvertering precis som du. Kamin, acktank och 3 st element. Sedan blev det 5 element och nu i år är alla (utom lite golvvärme) på plats och man kan luta sig tillbaka. Att göra konverteringen på det sättet med en värmepump blir värre då vattenvolym och effektuttag är så litet i början att man får köra på elpatron för att slippa täta start/stopp.

Bygg för totalbehovet!

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad braskamin eller täljsten och el element?
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2011, 08:39:15 »
Aha man kan skaffa kamin och tank etc för 15 element sen köra 6st från början? Trodde jag skulle få byta hela systemet om jag sen kopplade vidare så att säga.

Nån som kan slänga nån länk på en snygg riktig kamin då inte tjejvarianterna jag kollat på. :)

Vill ha nåt i stil men contura 650 typ, asså runt med stort glas och vettig design. Vet inte ens om det finns i 15kw+ klassen dock..

Sen gissar jag att en sån stor kamin, stor acc tank och alla sjuntar och mekdon som ska till landar på en annan slant än dom 40k jag tänkt för kamin+skorsten på en mysbrasa =)
Iofs så då slipper jag glo på bergvärme etc på bra länge, har tillgång till nästan gratis ved. Måste typ klyva den själv. Men inte med yxa utan med bandmatad ordentlig klyv så 10 kubik går på en kvart typ =)

MVH

/Micke
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad GregS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad braskamin eller täljsten och el element?
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2011, 10:12:07 »
Sen gissar jag att en sån stor kamin, stor acc tank och alla sjuntar och mekdon som ska till landar på en annan slant än dom 40k jag tänkt för kamin+skorsten på en mysbrasa =)
Du får räkna med 25-30 för bara kamin i den kalibern.
Enklast är nog om du surfar runt lite...kaminkungen mm. :)

Citera
Iofs så då slipper jag glo på bergvärme etc på bra länge, har tillgång till nästan gratis ved. Måste typ klyva den själv. Men inte med yxa utan med bandmatad ordentlig klyv så 10 kubik går på en kvart typ =)

LÃ¥na? ;)
IVT GL C5, 100 borrat, värmer 145kvm 1-plan norr om Stockholm.
Förbr 2010(kWh inkl hh-el): Nov: 1794, Sept: 875, Aug: 621, Jul: 708, Jun: 589, Maj: 838, Apr: 1044 Drifttimmar(ca): VP 21300h, Tillskott 670h
Drifttimmar(ca 20120909): VP 25708h, Tillskott 796h

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vattenmantlad braskamin eller täljsten och el element?
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2011, 11:18:43 »
Sen gissar jag att en sån stor kamin, stor acc tank och alla sjuntar och mekdon som ska till landar på en annan slant än dom 40k jag tänkt för kamin+skorsten på en mysbrasa =)
Du får räkna med 25-30 för bara kamin i den kalibern.
Enklast är nog om du surfar runt lite...kaminkungen mm. :)

Citera
Iofs så då slipper jag glo på bergvärme etc på bra länge, har tillgång till nästan gratis ved. Måste typ klyva den själv. Men inte med yxa utan med bandmatad ordentlig klyv så 10 kubik går på en kvart typ =)

LÃ¥na? ;)

Min Aidan 21kW kostade 15 000:-
Kolla Blocket.se där den heter HFB (HorseFlameBoiler. Jag länkade till annaonsen i någon av de senare trådarna här för någon vecka sedan.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vattenmantlad braskamin eller täljsten och el element?
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2011, 22:34:13 »
En firma på min ort säljer fina kaminer......här är en länk till en vattenmantlad kamin på 18kw med 10 års garanti och ett pris på 9995kr.
http://www.spiskungen.se/product_info.php?cPath=43&products_id=50

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad braskamin eller täljsten och el element?
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2011, 01:49:19 »
Hmm mkt intressanta båda era ugnar. Trodde tjejen var helt såld på en rund täljsten variant men tydligen inte =)

Sen är dom rätt klena så tror dom går bort då, nu då jag inte fick bygga som jag ville för er! Men tror ni har så jävla rätt, kommer vela bygga ut sen och då har jag slösat 25k på en rund liten meskamin.

Kollade på dom där kakelugnarna med, men asså det landade på 70k för den lilla varianten med tank och det jag tror man behöver, elpatron etc. Och 700kg väger den minsta, och den ska vara på övervåningen. Blir en jävla förstärkning i källaren för att golvet ska hålla.

Skulle du raptor eller nån annan kunna slänga ihop en 20 sekunders offert på en oldschool typ aidan med det jag behöver i kamin, tank, elpatron och alla sjuntar och fjuntar man ska ha i den. Vet inte hur man gör med varmvatten från era anläggningar har idag en el varmvattenberedare från 1977 så den ska väl ersättas snart kan jag gissa.
Kaminen ska stÃ¥ pÃ¥ övervÃ¥ningen och tanken i källaren direkt under, om det avstÃ¥ndet gör nÃ¥n skillnad. Bry er inte om element och den rördragningen för den vet jag är omöjlig att uppskatta. Speciellt dÃ¥ jag själv inte lärt mig mÃ¥tten pÃ¥ huset ens lite grann  ;)

Och ska inte vara exakt, ska inte köpa av er sÃ¥ bara höfta snabbt. Omän jag fÃ¥r det intrycket att dom som lägger inlägg här inte är typen som höftar. Eller ni höftar med en felmarginal pÃ¥ 1 promille.  ::)
Men lägg inte ner tid nu, tänkte bara snabbt. Lär trakassera er mer dÃ¥ det blir byggdags framÃ¥t nÃ¥n mÃ¥nad dÃ¥ väggarna är klara. Och är inte omöjligt jag anliter nÃ¥n av er som konsulter, pÃ¥ helt allvar. Är allergisk mot försäljare, dom kan nog mycket för att lura sÃ¥na som mig. Iaf med den kunskap jag haft tidigare,  men dom kan inte nog för att det ska blir bra gjort.

Kommer sluta med att ni lurar mig att bygga sÃ¥ jag prickar min skämtkommentar pÃ¥ 10000kw el. Skulle innebära att jag letar upp nÃ¥n av er som hjälper till och spontanskedar er i glädje  ;D



Micke på nattskiftet over and out
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vattenmantlad braskamin eller täljsten och el element?
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2011, 08:30:19 »
Kalkyler gör jag nästan varje dag, det här bli vad vi brukar säga en "servettkalkyl".

Kamin inkl frakt: 16 500:-
Ack.tank 500L:     5 500:-
Kringutrustning:   2 500:-
Elpatron 9kW:      2 000:-
Laddomat:           3 500:-
Rad-shunt+SA      2 500:-
Cirkpump:            1 500:-
Exp50L+SÄV:        1 000:-
Avluftning:              500:-

Total:                 35 500:-

Rör och rörarbeten ingår ej.
El-arbeten ingår inte.
Håltagning och efterlagning igår ej.

Det är som sagt inte den mest exakta kalkylen men materialet som jag skrivit upp kommer du att behöva. Expansionskärlet kan behöva vara lite större beroende på hur stort systemet är.

Min normala timpenning vid konsultuppdrag är 760:-/tim, bara sÃ¥ att du vet.  ;)

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenmantlad braskamin eller täljsten och el element?
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2011, 08:39:31 »
Fifan var billigare än jag trott. Elen drar farsan, snickrandet och det gör jag nog själv. E väl bara en sotare som ska dit och mecka och en rörmokare som ska sätta finishen på rördragningen som måste lejas för försäkringar etc..
Eller, sÃ¥ tar jag helt enkelt upp dig hit. 760kr/tim e billigt om du e lika effektiv in action sÃ¥ att säga. Om du gör en sÃ¥ bra kalkyl pÃ¥ en servett  ^-^

Ska försöka fÃ¥ tag pÃ¥ en mockare för en offert där, eller sÃ¥ skickar jag dig helt enkelt planlösning och lite mÃ¥tt. Du verkar definitivt vara en sÃ¥n man vill ha pÃ¥ payrollen under husbyggen  Thumbsup

Natt skiftet blev fan långt idag, kunde inte sova alls. Nu iväg och mecka med material etc.

Hörs senare
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: Vattenmantlad braskamin eller täljsten och el element?
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2011, 08:57:39 »
Fifan var billigare än jag trott. Elen drar farsan, snickrandet och det gör jag nog själv. E väl bara en sotare som ska dit och mecka och en rörmokare som ska sätta finishen på rördragningen som måste lejas för försäkringar etc..
Eller, sÃ¥ tar jag helt enkelt upp dig hit. 760kr/tim e billigt om du e lika effektiv in action sÃ¥ att säga. Om du gör en sÃ¥ bra kalkyl pÃ¥ en servett  ^-^

Ska försöka fÃ¥ tag pÃ¥ en mockare för en offert där, eller sÃ¥ skickar jag dig helt enkelt planlösning och lite mÃ¥tt. Du verkar definitivt vara en sÃ¥n man vill ha pÃ¥ payrollen under husbyggen  Thumbsup

Natt skiftet blev fan långt idag, kunde inte sova alls. Nu iväg och mecka med material etc.

Hörs senare

Jag är öppen för förslag.  ;D
Man måste vara effektiv om man vill få dagarna att gå ihop.
Priserna förutsätter nästan att du köper mycket själv. Det är svårt att räkna på påslag osv men jag tror att du kan köpa samtliga ingående komponenter i kalkylen för det priset jag skrivit eller lägre. Rören och kopplingarna tillkommer med mer än vad man tror så räkna med mellan 5-10 000:- där.
Det hänger också mycket på acktanken. Där kan det dra iväg om du vill ha VV, sol, mm. Man kan köpa en acktank för 35 500:- om man vill det.

/Raptor for hire! >:D
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!