Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Reglersystem Nibe Split  (läst 124575 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
Reglersystem Nibe Split
« skrivet: 28 december 2009, 22:26:01 »
Här diskuterar vi NIBE Splits reglersystem, dess funktion, beteende, fördelar, brister samt förslag till förbättringar.
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #1 skrivet: 28 december 2009, 23:03:32 »
xHej har haft splitten med utedelen igång sedan 3 veckor. Nu testas den i både +2
och -12 grader och jag har lite frågor (och påståenden).
 
Jag har ett VVC system genom några handdukstorkar mm som gör att det tas
ut en del energi från tanken, den får värma tanken ca 1 gång varannan timme
eller liknande. När den värmer tanken blockeras ju värmebäraren och pumpen kan
inte gärna ha någon uppfattning om gradminutunderskottet, och mycket riktigt
så fryses detta värde (nästan i alla fall) under vv produktionen. Problemet förvärras
givetvis av mitt vvc system, men finns troligen även för de som inte har ett vvc
system.

Låt säga att gm underskottet var +10 när vv produktionen påbörjades, när den första
vv produktionsperioden är klar tror maskinen att det fortfarande är +10 medans det antagligen
är flera hundra gradminuters underskott. Om inte varmvattnet är färdigvärmt tillåts
nu en andra vv produktionsperiod eftersom pumpen inte tycker att det finns något
värmebehov. När pumpen efter två vv perioder (i mitt fall 2*30 minuter) är klar med
vv produktionenbörjar stannar den efter som det fortfarande är +10 gm och inget behov
finns (i själva verket är det 300-500 gm i underskott). Nu cirkulerar åter vb genom
pumpen och den kommer inom några få minuter att få -60 gm varvid den startar.
Men underskottet anses fortfarande som lågt och den börjar arbeta med lågt varvtal.
Gm underskottet börjar räknas ner, men återigen från ett mycket lågt värde
vilket gör att kompressorn inte varvar upp i den takt den borde (den borde ha startat
på max frekvens) och den hamnar ohjälpligt efter och det slutar med ett el-tillskott
som jag tycker borde ha varit onödigt om den fattat vilket det egentliga underskottet
var, undvikit en andra vv produktionsperiod och varvat upp kompressorn utefter
vad det egentliga behovet var.

Jag tycker nog att pumpen med hjälp av inställd kurva och utomhustemperatur borde ha
tillräckligt indata för att iallafall hjälpligt (inte på något sätt exakt) kunna räkna upp underskottet
under vv produktionen så att den andra vv perioden hade prioriterats bort (den skulle förstå att
det faktiskt fanns ett värmebehov) och att det uppskattade underskottet hade styrt
kompressorn till ett högre varvtal och produktion än vad som nu blev fallet. På så sätt hade
komforten blivit mycket högre och antagligen hade el-spets undvikits.

Jag har, för att i möjligaste mån undvika dessa fall ställt perioden till 40 minuter med 30 minuters
tillåten vv produktion (vid samtidigt behov av värme) samt ändrat gm underskott från -400 till -800
för elspets. Detta förbättrar situationen något men förändrar tyvärr inte förloppet jag har beskrivit ovan.
Grunden till detta fenomen är att NIBEN inte anser att vv produktionen och avbrottet för värmeproduktion
har existerat. Det samma gäller för deras övriga pumpar, men deras on/off konstruktion gör att de iallafall
börjar producera värme med full styrka när de väl inser att behov finns och inte smådutta med 25Hz som
splitten pga. att den helt bortser från 90 minuters undlåtele att producera värme (under vv produktionen).

Har jag fattat det hela rätt, och vad borde jag göra (förutom att ta bort VVC systemet)? :o

/Jonas
« Senast ändrad: 28 december 2009, 23:13:22 av jonasb »
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #2 skrivet: 28 december 2009, 23:23:30 »
Frågor och påståenden runt Nibe split och RE10. Hoppas att NIBE tekniker
följer detta forum!
 
Efter som värmepumpen står i en separat byggnad ansluten med kulvert till
huvudbyggnaden har jag funderingar på att komplettera splitten med en RE 10
så jag dagligen kan övervaka driften, enkelt beordra extra VV etc. Min tanke
var att denna också skulle ersätta en inomhusgivare efter som RE 10 har en
inbyggd sådan. Det finns dock ett problem - börvärdet för innetemperaturen
låter sig inte enkelt ställas in på RE 10, man måste gå in i menysystemet (6.3 tror jag visst
det var) för att ställa in innetemperaturen - och att lära min familj att orientera i
menysystemet tror jag inte är en bra ide' (Det krävs en hel del intresse och kunskap
för att förstå hur detta fungerar). Ratten på RE 10 är så vitt jag förstår avsedd för
att ställa in parallelförskjutning av kurvan, något som inte är särskilt vanligt förekommande
när man har inomhusgivare. Jag antar att denna ratt är ett arv ifrån den tiden då
inomhusgivare inte var vanligt förekommande och parallelförskjutning var sättet att
tillfälligt ändra inomhustemperaturen. Nu antar jag att nästan samtliga nyinstallationer
har inomhusgivare, då görs inställningen för parallelförskjutning endast vid installation-
och intrimmningsfasen.
 
Mitt förslag till förbättring är att NIBE inför ett driftsläge då ratten istället styr börvärde för
inomhustemperaturen.

Detta driftsläge skulle automatiskt kunna aktiveras då RE 10 aktiveras i meny-systemet eller
med en separat inställning i meny systemet (0: Ratt=parallelförskjutnig; 1: Ratt=börvärde inne temp),
givetvis måste även en till menysida tillföras där parallelförskjutningen kan ställas in.
Detta skulle göra RE 10 så mycket mer användbar!
Har jag missuppfattat något?
 
MVH/Jonas
 
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #3 skrivet: 29 december 2009, 00:05:43 »
Ett annat förslag som jag inser är svårare att realisera - och kanske mer långsiktigt:
Varför inte införa automatisk/adaptiv inställning av kurvlutning och parallelförskjutning.
Maskinen har ju alla indata för att göra detta - Utetemp, innetemp, framledning, manipulering av
termostat/innegivare, mm.
Med dessa indata kan maskinen (i allafall teoretiskt) över tiden beräkna och lära sig kurva och
förskjutning. Detta tror jag skulle ge en väsentligt mycket bättre användarupplevelse.
För optimal driftpunktinställning krävs det i teorin idag att man inte kopplar in någon rumsgvare
den första säsongen för att få till kurvlutningen (i hela temperaturspannet) med dålig komfort som följd.
I praktiken får man inte till detta eftersom familjen inte accepterar olägenheterna under denna period.
Detta resulterar i sämre verkningsgrad vad som man skulle kunna uppnå. Jag har läst otaliga artiklar i
värmepumpsforum där personer med begränsat kunnande inom området beklagar sig över att de efter
VP installationen lever med deras småbarn i 15 graders inomhustemperatur (fel kurva, fel förskjutning
och ingen inomhusgivare).
De skulle inte behöva uppleva denna brist på komfort om maskinerna blev mer av plug'n'play!
Vad skulle hindra NIBE från att adaptivt styra kurva och förskjutning?:
- Logg minne?: 1 loggning per dag innehållande Innetemp, ute,temp, inne-bör, framtemp.... Summa 32 Bytesx365 dagars fönster=~16KB
- Programminnesstorlek, jag vet inte men låt oss anta 8KB????
- Logikkomplexitet?
 
Jag tror att detta skulle kunna vara en icke försumbar konkurensfördel, åtminstone för segmentet icke VP intresserade/kunniga mäniskor och det skulle ge betydligt färre klagomål-, dåliga kunderfarenheter, och badwill beroende på felaktiga inställningar.

MVH/En naiv ingengör
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #4 skrivet: 29 december 2009, 10:20:33 »
 ??? H-vete mÃ¥nga klarar inte ens av att byta kanal pÃ¥ sin teve......
Nu måste alla tekniker och ingenjörer tänka om, gör meny system som är lättförståeligt istället. Idiotförmycket "finesser" i systemen..

Ursäkta mitt inlägg men riktad mot tillverkarna. Thumbsup

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #5 skrivet: 30 december 2009, 00:10:08 »
??? H-vete många klarar inte ens av att byta kanal på sin teve......
Nu måste alla tekniker och ingenjörer tänka om, gör meny system som är lättförståeligt istället. Idiotförmycket "finesser" i systemen..

Ursäkta mitt inlägg men riktad mot tillverkarna. Thumbsup
Håller med dig, men det skulle gå att få till mer plug'n'play. Om de spenderade en 50-lapp mer
på processorn och minne samnt några rader programkod skulle vi inte behöva bry oss om kurvor,
parallelfösjutningar, vv perioder, etc. Varför gör man det inte enklare för användarn. Som det
är nu är det både för komplicerat för användaren och installatören.
Tur att man är ingengör, men det är knappt att det räcker. /Jonas

Ps. Sitter allt för ofta framför värmepumpen och försöker förstå hur den fungerar,
     min dotter pÃ¥pekade att jag hÃ¥ller pÃ¥ att bli en värmepumpsvariant av "kaminmannen",
     se
Ds.
« Senast ändrad: 30 december 2009, 00:37:06 av jonasb »
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #6 skrivet: 30 december 2009, 00:13:57 »
Är det några fler som har missvisande utegivare, nu visar den på -7 grader medans
det i verkligheten är -10.

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #7 skrivet: 30 december 2009, 07:28:32 »
 >:D värmepumpsmannen.. Jag har ocksÃ¥ flyttat in hos pumpen. Det är ju rätt komplicerat att förstÃ¥ hur den styrs. Man skulle behöva tillgÃ¥ng till mer information än den i manualen.

Min utegivare visar -13,9 fast det är -20 till -22 undrar vad pumpen ska med den givaren till om den kan visa så mycket fel?


Igår gick eltillskott in för första gången. Vet inte varför men det är ok när det är - 22gr ute. Känns lite konstigt att begära att utedelen skall ge värme ur -22 gr. COP ligger nog på ca 1,5 så vittsen med att den går är minimal.


Kan man stänga av utedelen när som helst manuellt? Är det lämpligt?


Mvh / D

Utloggad Yazper

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 157
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller inte?
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #8 skrivet: 30 december 2009, 10:41:53 »
Min utegivare visar ocksÃ¥ fel. Det verkar vara sÃ¥ hos de flesta splittarna, kanske finns en klok anledning? Hursomhelst sÃ¥ spelar det ju  ingen roll sÃ¥ länge felet är konstant. Däremot sÃ¥ verkar tempgivaren i pumpen mer korrekt.
Tegelhus -65. 98+98 kvm. Utanför Göteborg. Nibe Split.

Utloggad jonasb

  • En väldigt glad amatör med teknikintresse. Kan mer om reglersystem än om kompressorcykeln!
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • e-logger
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #9 skrivet: 30 december 2009, 14:03:02 »
>:D värmepumpsmannen.. Jag har också flyttat in hos pumpen. Det är ju rätt komplicerat att förstå hur den styrs. Man skulle behöva tillgång till mer information än den i manualen.

Min utegivare visar -13,9 fast det är -20 till -22 undrar vad pumpen ska med den givaren till om den kan visa så mycket fel?


Igår gick eltillskott in för första gången. Vet inte varför men det är ok när det är - 22gr ute. Känns lite konstigt att begära att utedelen skall ge värme ur -22 gr. COP ligger nog på ca 1,5 så vittsen med att den går är minimal.


Kan man stänga av utedelen när som helst manuellt? Är det lämpligt?


Mvh / D
Upplever du att pumpen hamnar på efterkälken vid vv produktion utan att den varvar upp riktigt?
Min ligger nu konstant på -500gm (under mer än 12 timmar) utan att den ens försöker att komma
ikapp, ligger på 40-55 Hz och framledning är någon grad över bör 41(40) så det skulle ta 8
timmar att komma ikapp utan vv produktion eller avfrostning???.
(Har ställt eltilskottet till -800 gm så elspetsen går inte in ännu)

MVH/Jonas
1790 tals stockhus i Stockholmsområdet, 140 m2 uppvärmd yta, konverterat till vattenburet 2007-2009, golvkomfortvärme + radiatorer, 50 m Aqua quattro kulvert, VVC, Nibe split installerad Dec 2009.

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #10 skrivet: 30 december 2009, 19:47:50 »
Hej!

Nu får den svettas. Stackars kraken.

Flyttade ut utegivaren från huset så nu visar den nästan rätt temp ca -17 grader. det är nog närmare - 21.

Jag tror gränsen för när pumpen inte behöver använda pattron alls ligger på ca -17 grader. Så en del pattron har det blivit.

Varmvattnet är inte direkt mycket om man inte trycker in extra varmvatten innan man duschar... man kanske kan snål dusch en dusch på fabriksinställningen..

Tryckte in extra varmvatten knappen. Då försökte den stackaren jobba upp vattnet med kompressorn. Det skall jag ta bort naturligtvis.

Tror jag ligger runt 4-5 kw nu i förbrukning i snitt.
Total el (hushålls el ca 1 kw) Det är nog en besparing. Tror huset drar mer just nu. De är ju svinkallt.

Mvh / D





Utloggad Ronnie.o

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #11 skrivet: 30 december 2009, 20:13:35 »
 Sc:,h Finns det nÃ¥gon som vet om man kann fÃ¥ utegivaren att visa rätt
det har ju även betydelse när utedelen skall stänga av
 Sc:,h mvh Ronnie

Utloggad freeze 77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 192
  • Karma +0/-0
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #12 skrivet: 30 december 2009, 20:38:15 »
Hej!



Den måste sitta på rätt ställe. Min sitter vid husgrunden.

Mvh / D

Utloggad Ronnie.o

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 91
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #13 skrivet: 30 december 2009, 20:58:57 »
 :-\ Det gör även min givare ändÃ¥ felvisning det verkar som felvisningen ökar desto kallare det blir  Sc:,h
mvh Ronnie

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Reglersystem Nibe Split
« Svar #14 skrivet: 31 december 2009, 11:09:55 »
En temperaturgivare som ska visa korrekt lufttemperatur ska inte monteras på ett solitt föremål, den ska sättas fritt och utsatt för vind (men inte nederbörd, blir tempgivaren blöt under nederbörd kommer evaporationen att sänka temperaturen).

Problemet är den termiska trögheten i det solida föremålet. Under en svinkall natt efter en inte så kall dag sjunker lufttemperaturen mycket snabbare än det solida föremålets. Detta är särskilt märkbart vid vindstilla eftersom värmeöverföringen mellan luft och solid minskar.

Trögheten ger också motsatt effekt på dagen när lufttemperaturen ökar. Naturligtvis spelar det här också stor roll hur givaren är monterad med avseende på vindriktning och solstrålningens inverkan.

Köp en billig termometer med utegivare via sladd (de trÃ¥dlösa har typiskt större massa och reagerar lÃ¥ngsammare) och notera hur denna följer temperaturen jämfört med Nibens utegivare. Man kan ocksÃ¥ göra en enkel kalibrering: fyll en skÃ¥l med is och lÃ¥t isen smälta lÃ¥ngsamt till hälften. Doppa sedan givaren i vattnet och det som mäts motsvarar 0ºC. Gör detta bara med vattentäta givare...  :)

Lite OT men värt att tänka på i reglersammanhang.

Mvh,

Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!