Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: koppla in lvpump till gammal kombipanna  (läst 4479 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
koppla in lvpump till gammal kombipanna
« skrivet: 05 oktober 2009, 22:56:04 »
Har nyligen köpt hus!
Jag har idag en ctc170 kombipanna från åttiotalet som går på olja. Har manualen kvar :-)

Tanken är att sätta in en värmepump på returen från radiatorerna och bara köra olja/ved de gånger värmepumpen eventuellt inte orkar med.

Men vid närmare kontroll av pannan så finns det två separata kretsar för radiatorerna.
Först så finns det in och ut till varmvattenberedaren.
Sedan finns en krets med 1" 1/4 rör som går på självcirkulation på på radiatorerna i källaren.
Radiatorerna på ovanvåningen går på 1" rör och är shuntade i pannan med extern styrlogik som verkar vara pajko.
Det finns även en cirkulationspump för radiatorerna på ovanvåningen.

Funkar det bra att koppla in värmepumpen på en av kretsarna och bara öppna shunten max?
Vilken ska jag välja, värmepumpen har 1" anslutning så den större är väl inte lönt, cirkulationspumpen sitter dessutom på 1" röret ?
Kommer jag få badvatten från pannan via värmepumpen?

Tacka alla på förumet förresten, har redan lärt mig mycket.

kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: koppla in lvpump till gammal kombipanna
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2009, 17:32:39 »
Nej, du kommer inte få badvatten från värmepumpen, och du kan inte använda slingan som går på självcirkulation i källaren. Men radiatorslingan kan du använda. Returen från huset går till värmepumpen och värms där innan vattnet går in i shunten.
Välj en värmepump som har inbyggd reglerutrustning som klarar att jobba ihop med pannan.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: koppla in lvpump till gammal kombipanna
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2009, 18:53:00 »
Nä..nu tänker vi nog annorlunda Plutus!
kopplar man VP:n pÃ¥ returen till shunten och stänger denna, kommer man alltid ha full värme pÃ¥ radiatorerna  huvuddunk
och öppnar man den fullt, blir det samma sak fast man värmer pannan också ....så det blir inget vidare.

Jag förstÃ¥r inte varför han inte skulle kunna koppla pumpen pÃ¥ självcikulationsslingan  Sc:,h
då värmer han pannan, och kan shunta normalt...får varmvatten mm
Bara att stänga radiatorerna pÃ¥ självcirkulationsslingan sommartid, och reglerande termostater vintertid  Thumbsup

Man mÃ¥ste dock stoppa självdraget genom pannan vid VP drift för att undvika onödiga förluster  ;)
« Senast ändrad: 19 oktober 2009, 18:54:38 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad osell

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: koppla in lvpump till gammal kombipanna
« Svar #3 skrivet: 19 oktober 2009, 19:35:17 »
Det blir stoora värmeförluster med den gamla kombipannan inkopplad om du inte har nytta av värmen i källaren. Plugga som sagt igen rökröret på pannan.
Chunlan 50GW under installation. Tidigare finns pelletseldning med marknadens felkänsligaste brännare: PX21

Utloggad snoopy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför frÃ¥ga när man kan göra fel själv.
SV: koppla in lvpump till gammal kombipanna
« Svar #4 skrivet: 19 oktober 2009, 19:57:25 »
Jag har värmepumpen inkopplad så att den tar en del av returen från radiatorerna och efter värmepumpen går det tillbaka i samma returrör fast närmre shunten.
Med stängd shunt går det bara mot radiatorerna men vintertid öppnar jag shunten fullt och får då pannan som förstorings/knäpptank samt även värme på hetvattenradiator som är inkopplad på pannan.
(den vinteröppna shunten minskar mina starter till 10-11 per dygn)
Eksjö etagehus (1968) 124 + 124 + 30 Kvm
Bentone (ctc)VVP 1200 Baltic värmepump (tillverkad av Mecaterm i Arlöv)
BVA 200 varmvattenberedare
180m energibrunn + 400m markslinga = 800m
57cm vindsisolering, 20cm opti drain på källarvägg
Drifttid värmepump 78051tim på 26 år

Utloggad snoopy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför frÃ¥ga när man kan göra fel själv.
SV: koppla in lvpump till gammal kombipanna
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2009, 22:55:38 »
Jo nog har denna betalt sig, nu är det sport att se hur länge den går är snart uppe i 72000tim. Fastän jag har störst hus på gatan har jag billigaste v-pumpsdriften 14500Kwh totalt!
Eksjö etagehus (1968) 124 + 124 + 30 Kvm
Bentone (ctc)VVP 1200 Baltic värmepump (tillverkad av Mecaterm i Arlöv)
BVA 200 varmvattenberedare
180m energibrunn + 400m markslinga = 800m
57cm vindsisolering, 20cm opti drain på källarvägg
Drifttid värmepump 78051tim på 26 år

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: koppla in lvpump till gammal kombipanna
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2009, 23:01:31 »
Min tanke var att han inte skulle göra varmvatten, jag tror inte en tjugo år gammal panna med varmvattenslinga kommer att ge tillräckligt bra varmvatten. Därför förslog jag inkoppling på returen, shunten spetstar när värmepumpen inte orkar, varmvatten som tidigare.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: koppla in lvpump till gammal kombipanna
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2009, 14:24:45 »
Huset ligger i Älvsjö/Stockholm. Däremot är det dåligt isolerat vilket jag tänker göra något åt.
Här kommer mÃ¥nga frÃ¥gor, fÃ¥r jag inga svar testar jag och rapporterar utfallet  :)

Och som ni säger det kan bli lite klent med badvattnet. Jag antog att vattnet från värmepumpen även skulle värma varmvattenberedaren men det verkar vara finnas olika meningar om detta.
Hur är det egentligen, måste jag skruva ner pannan och titta hur rören går för att kunna vara säker?
Misstänker att jag ska sätta värmepumpen på sjävcirkulationskretsen som bara driver elementen i källaren.
Lite värme kommer jag alltid vilja ha i källaren för att hålla fukten borta.

Om jag sätter cirkulationspumpen på kretsen som går till våningen ovanför så sitter där redan en cirkulationspump och shunten måste då stå på fullt och en av dom två cirkulationspumparna måste kopplas ur, eller?

Att den befintliga varmvattenberedaren i tanken inte är så stor är jag medveten om.

Detta är väl ingen perfekt lösning, men jag vill ha kvar möjligheten att elda med ved när det behövs och även kunna elda upp oljan som faktiskt finns i tanken.

Alternativet är att köpa en ny rejäl acktank och koppla bort kombipannan från den normala driften. Men om värmepumpen inte orkar i vinter eller går sönder står jag där och ser frusen ut fastän jag har det fullladdat med ved och olja.
Automatiken ser jag inte som ett problem, har automatiserat många saker här i livet, utmaningen är att gör det med så få prylar som möjligt och så billigt som möjligt.

Intressant påpekande detta med värmeförlusterna som uppstår i och med självdraget i pannan. Tänkte inte på det.
kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad snoopy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför frÃ¥ga när man kan göra fel själv.
SV: koppla in lvpump till gammal kombipanna
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2009, 17:07:45 »
Det är inte alls intressant att plugga rökröret, din skorsten fryser garanterat sönder inom 5 år.
Sedan nämner du "hålla bort fukten i källaren".
Har du redan nu fuktigt där, kommer detta att sluta med panndrift bara tvinga fram en ny dränering för en 150000 Kr.
Eksjö etagehus (1968) 124 + 124 + 30 Kvm
Bentone (ctc)VVP 1200 Baltic värmepump (tillverkad av Mecaterm i Arlöv)
BVA 200 varmvattenberedare
180m energibrunn + 400m markslinga = 800m
57cm vindsisolering, 20cm opti drain på källarvägg
Drifttid värmepump 78051tim på 26 år

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: koppla in lvpump till gammal kombipanna
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2009, 17:26:04 »
Har du redan nu fuktigt där, kommer detta att sluta med panndrift bara tvinga fram en ny dränering för en 150000 Kr.

150000 för dränering låter lite saftigt måste vara en väldigt stor kåk i så fall Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: koppla in lvpump till gammal kombipanna
« Svar #10 skrivet: 21 oktober 2009, 17:35:29 »
Det är inte alls intressant att plugga rökröret, din skorsten fryser garanterat sönder inom 5 år.
Sedan nämner du "hålla bort fukten i källaren".
Har du redan nu fuktigt där, kommer detta att sluta med panndrift bara tvinga fram en ny dränering för en 150000 Kr.
Det var inte tal om att stoppa ventilationen i murstocken...utan om att stoppa självdraget genom pannan.
ofta finns det sotarlucka att öppna, eller dragregulator som går att öppna samt plugga enbart pannan mm

och att dränera för 150000 kr.... Så den invändiga fukten i källaren har per automatik med dränering att göra ?

Tyckte ditt inlägg var gränslöst pessimistiskt och överdrivet.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad snoopy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför frÃ¥ga när man kan göra fel själv.
SV: koppla in lvpump till gammal kombipanna
« Svar #11 skrivet: 21 oktober 2009, 17:54:11 »
Kan väl tillstå det.
Då det verkar vara standard att fukten kommer året efter vp-installation får man väl säga att det är inte dräneringen det beror av utan uppvärmingsättet.
Eksjö etagehus (1968) 124 + 124 + 30 Kvm
Bentone (ctc)VVP 1200 Baltic värmepump (tillverkad av Mecaterm i Arlöv)
BVA 200 varmvattenberedare
180m energibrunn + 400m markslinga = 800m
57cm vindsisolering, 20cm opti drain på källarvägg
Drifttid värmepump 78051tim på 26 år

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: koppla in lvpump till gammal kombipanna
« Svar #12 skrivet: 21 oktober 2009, 21:08:10 »
150000 är tyvärr inget orimligt för en dränering i stockholmstrakten på ett stort gammalt hus med mycket klipphäll och bråte i marken runtomkring med tanke på vilka offerter en kamrat fått.
Vill man dessutom ha dubbla lager isolering inlagt runt huset kostar nog bara den mååånga tiotusenlappar.

Dräneringen på ena sidan huset är 60 år gammal, men källaren är inte fuktig än.
Alla returrören frÃ¥n radiatorerna i källaren är lagda i golvet sÃ¥ golvvärme installerades redan vid uppförandet av huset 1948  ;D
Framsidans dränering är kanske 20 år gammal(det som är bra med radhus är att man bara har två sidor att bekymra sig om)

Jag vill gärna ha kvar min  skorsten, därför kommer jag försöka elda i den nÃ¥gra gÃ¥nger om Ã¥ret.
Det syns redan skillnad på vilken sida om varit ansluten mot oljepannan och den som varit ansluten till öppna spisen som inte varit använd på några år.

Men nu var det ju värmepumpsinstallationen som var ämnet.
Jag tänker lägga upp lite bilder när jag kommit igång.

Man lär sig genom att prova, gör man fel och måste man göra om och då lär man sig ännu mer.
Allt är bättre än att elda med gamla dinosaurier.
kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: koppla in lvpump till gammal kombipanna
« Svar #13 skrivet: 21 oktober 2009, 21:39:01 »
Det är klart att det kostar mer att isolera källaren än att bara dränera men lägger du 150000 fÃ¥r du nog ihop till isoleringen ocksÃ¥  *roflmao*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: koppla in lvpump till gammal kombipanna
« Svar #14 skrivet: 21 oktober 2009, 22:26:01 »
Har för mig priset ligger på ca 3000kr metern med allt för dränering isolering återställning.(lite osäker på priset)
c-c
skulle bli 132000 för min kÃ¥k i sÃ¥fall   Sc:,h   Ã¤r det sÃ¥ fruktansvärt dyrt?
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!