Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Platina Electronics  (läst 6848 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JPe

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ronneby
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Platina Electronics
« skrivet: 08 november 2008, 15:18:50 »
 Hej pÃ¥ er alla *vinkar*
 
 Jag tänkte höra mig för om den Luft/ vatten pumpen. Hittade den pÃ¥ Blocket, kanske inte direkt förtroendeingivande ställe att leta pumpar pÃ¥, men den bara fanns när jag scrollade igenom för skoj skull, men undrar om nÃ¥gon känner till den. Det finns ju ett otal varianter pÃ¥ l/v pumpar har jag ju förstÃ¥tt, när man läser här pÃ¥ forumet. Eftersom jag inte fick nÃ¥got svar vid sökningen här pÃ¥ forumet undrar man ju. Men vad utmärker de "dÃ¥liga" i priser upp till ~25-30´?

Tittar man på de gamla etablerade (IVT, CTC,mm) så finns ju knappt något alternativ under 75´:-. Visst, de har ju massa elektronik o lull lull, men den rent praktiska är väl att en kompressor pressar värme ur luften och skickar vidare till någon form av vvx.? Eller är jag helt ute o seglar?

FrÃ¥n en novis i ämnet  a:gl

 Hälsningar JPe
Bor i blekinge, vedeldare för huset. gamalt reveterat på 260 m2 vvb tar vv. 15000 kWh i övrigt

Utloggad thojak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Orust/Bohuslän
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: Platina Electronics
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2009, 17:23:37 »
Såg nu att den här marknadsförs även av företaget Invest i Nacka. http://www.investliving.se/energi.asp
Den kostar där 24995 inkl. monteringssats. Samma som hos Jula http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp.

Finns överallt mao. Min fråga är precis som initiiativtagaren, kan det här vara något bra? Tänkte mig primärt ihop med Acctank + solpaneler för govvärme i ett nytt hus.

/Thommy
* 500 liters Strömsnäs Acktank med solslinga
* 60(4*15) Sfinx heatpiperör
* 9kW Relek El-patron
* Nibe F2120-12 mot tank
* Styrning Nibe SMO 40
* Systemair FTX VR400 DC i huset
* Utedusch med varmvatten från tank
Värmeanläggningen värmer 70m2 garage med golvvärme och 125m2 hus med golvvärme via kulvert på Orust. Byggt 2012.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Platina Electronics
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2009, 18:03:03 »
Jag skulle vara försiktig....

med den typen av nya LV. Oprövade eller halvprövade pumpar i svenskt klimat. Samt från säljkanaler (Typ Jula) som vid problem förlitar sig på "obefintliga" importörer (Typ Foma). Inte för att svenska vintern är speciellt krävande för LV söder om Dalälven (Dom har rejäla vintrar i Kina oxå). Men den svenska luftfuktigheten under "nollan" är speciell, och kräver mycket av avfrostningsprogrammen.

 En begagnad LV eller LL skulle jag inte satsa pÃ¥. Installationen kostar en hel del, och sedan kan pumpen visa sig vara hel-eller halvkass. Grejorna är tekniskt komplexa. Mycket kan gÃ¥ sönder.

Men vill du spara litet pengar --  gör tvärtom. Köp en begagnad elpanna pÃ¥ blocket (dom är billiga, inte speciellt tekniskt komplicerade och livslängden är hyfsat lÃ¥ng). Och köp en ny, kvalitets LV frÃ¥n tex Nibe eller CTC med 6 Ã¥rs garanti. Högst 35.000SEK (för 5kW) om du klickar till vänster nÃ¥gonstans.


Eller docka en ny CTC eller Nibe mot din existerande elpanna om du har en sån.
« Senast ändrad: 30 januari 2009, 18:10:14 av larryd »
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!