Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Börja med pellets, vad tänka pÃ¥?  (läst 14598 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
Börja med pellets, vad tänka på?
« skrivet: 28 juli 2008, 23:11:02 »
Jag har tänkt konvertera till vatten buret och tänkte köra pellets, min tanke var att hitta någon beggagnad panna och brännare som någon slängt ut (verkar ju finnas gott om dessa då fjärrvärme blivit så poppis), vad skall man tänka på inför detta, ex, skall jag försöka hitta en ren vedpanna, el, eller är en kombipanna bäst att köra pellets i? varför? övriga tipps?

i övrigt, vilka brännare är bra, och vilka skall man undvika?

Något annat som är bra att tänka på inför installation? (efter som garaget är över 12m långt så kommer jag att slå upp en vägg och bygga pannrum i ena delen av garaget) tipps på hur man utformar ett pannrum på bästa sätt, jag hade tänkt mig bygga det 2x4,5m, sen har jag en potatis källare (i anslutning till pannrum) som jag funderar på bygga om och fuktspärra så jag kan ha som pellets förråd ev. för att kunna ta emot bulk.

Slutligen, har du en anläggning som du vill bli av med och bor i närheten av piteå så pmá mig.
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad skalman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
  • nyfiken pÃ¥ värmepumpar
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2008, 08:10:42 »
Gå in på www.pellets.info så kan du nog hitta allt du vill veta

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #2 skrivet: 29 juli 2008, 08:59:57 »
Pelletsförråd för bulk är ju att föredra, annars får du så mycket manuell hantering. Och då bör du tänka till så att det blir rätt byggt från början. Allt för att pelletsen skall skadas så lite som möjligt och för en bra miljö både för dig och den som levererar pelletsen.

Här finns en folder med förslag och tips:
http://www.bioenergilulea.se/own_documents/Bio_Pelletsforrad.pdf

Du bör även fundera på en begagnad acc-tank, de kostar inte många kronor på blocket och gör att du får längre gångtider på brännaren och minskar därför slitaget och ökar effektiviteten.

Men läs mer www.pellets.info där finns det många inbitna pelletseldare...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #3 skrivet: 29 juli 2008, 09:18:41 »
Hej Lasse Ã¥!  Du har ju tänkt att konvertera till vattenburet och köra med pellets. Hur har det fungerat med luftvärmepumpen som du installerade 2006?? Räcker den inte till eller?? och hur har pumpen pÃ¥verkat din totala elförbrukning??

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2008, 19:31:17 »
Gå in på www.pellets.info så kan du nog hitta allt du vill veta

Jag har registrerat mig på pellets.info men det har inte blivit bekräftat så jag kan ej logga in =/
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #5 skrivet: 29 juli 2008, 19:36:24 »
Hej Lasse Ã¥!  Du har ju tänkt att konvertera till vattenburet och köra med pellets. Hur har det fungerat med luftvärmepumpen som du installerade 2006?? Räcker den inte till eller?? och hur har pumpen pÃ¥verkat din totala elförbrukning??

Mvh Raffen.

Den har funkat kanon, men det är ingen helhets lösning, man måste ha dörrar öppna och den värmer ej vattnet, sen låter den rejält när den går för fullt.....
Billigare uppvärmning om man räknar installations kostnad finns inte, inte ens i närheten, och speciellt inte om man inte har så stor förbrukning från början.

Men men, nu blir det golvvärme, i hela huset. varmt från topp till tå.
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #6 skrivet: 30 juli 2008, 08:34:44 »
L/L-pump är ju en nödlösning enligt mig. Komfort består ju i att ha önskad temp i alla rum oberoende om jag har dörrar stängda eller vars rummen ligger i huset. Och det får absolut inte låta om värmesystemet. Man har nog mycket oljud omkring sig på dagarna. Och då spelar det ingen roll att det är billigt.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #7 skrivet: 30 juli 2008, 11:49:44 »
Gå in på www.pellets.info så kan du nog hitta allt du vill veta

Jag har registrerat mig på pellets.info men det har inte blivit bekräftat så jag kan ej logga in =/

Det kan vara lite segt att få användare bekräftat. skicka ett PM med ditt nick så skall jag jaga på en moderator
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #8 skrivet: 30 juli 2008, 14:27:01 »
L/L-pump är ju en nödlösning enligt mig. Komfort består ju i att ha önskad temp i alla rum oberoende om jag har dörrar stängda eller vars rummen ligger i huset. Och det får absolut inte låta om värmesystemet. Man har nog mycket oljud omkring sig på dagarna. Och då spelar det ingen roll att det är billigt.

Det är en kanon bra lösning om man har direkt el, det är en otroligt låg investerings kostnad som betalar igen sig på nolltid, min betalade igen sig på drygt ett år.
Att konvertera är en stor kostnad, så om man vill minska sin förbrukning men inte vill gå fullt ut på en gång med att konvertera så är ll-pump klockrent, men ingen helhets lösning, den som påstår det har inte råd att konvertera.

Däremot så kan det vara svårt att motivera en konvertering iom. den stora kostnaden, men där är det nog upp till var och en vilken komfort man vill åt, för det är just vad det är och inget annat, komfort kostar.
ex. varför köra skoda till jobbet om man kan köra porsche, bÃ¥da fyller samma funktion, dem tar dig till jobbet, men visst fan är det mycket härligare och roligare att köra porche  >:D
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #9 skrivet: 31 juli 2008, 08:32:32 »
Det var precis det jag menade med nödlösning, det är en halvhjärtad lösning som visserligen sänker uppvärmningskostnaderna en del till en mycket låg investeringskostnad. Men på köpet får man en sämre "ljudkomfort" och sämre värmekomfort om man inte samtidigt stöttar med de gamla elraddarna...

I Luleå om du tar fjärrvärme och samtidigt gör en konvertering till vattenburet så kostar det i fast pris 4200:- per radiator inkl.moms. Detta får du sedan söka bidrag för och dra av 30%. För mig skulle en konvertering av 16st radiatorer ha kostat 16x4200x0.7=47.040:-. Nu är detta ett pris som är en del av en fjärrvärmeinstallation. Men gör man samma konvertering tillsammans med t.ex. en bergvärmeinstallation så får man nog ett liknande pris.
Vad är livslängden på ett vattenburet system? 50år kanske. Det blir en tusenlapp per år, medans bergvärmepumpen kanske kostar 10.000:- per år.
Och ett vattenburet system ökar värdet på huset mer än vad en ny bergvärmepump gör, tycker jag.
Själva konverteringen är inte speciellt dyr tycker jag, det är ju vad du sedan skall värma upp ditt system med som kostar(berg/jord/luft-värme, ved, pellets osv). Men för en tusenlapp per år får du komfort med tanke på både inget oljud, jämn värme och så klart mycket större valfrihet av värmekälla.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #10 skrivet: 31 juli 2008, 14:50:25 »
Det var precis det jag menade med nödlösning, det är en halvhjärtad lösning som visserligen sänker uppvärmningskostnaderna en del till en mycket låg investeringskostnad. Men på köpet får man en sämre "ljudkomfort" och sämre värmekomfort om man inte samtidigt stöttar med de gamla elraddarna...

I Luleå om du tar fjärrvärme och samtidigt gör en konvertering till vattenburet så kostar det i fast pris 4200:- per radiator inkl.moms. Detta får du sedan söka bidrag för och dra av 30%. För mig skulle en konvertering av 16st radiatorer ha kostat 16x4200x0.7=47.040:-. Nu är detta ett pris som är en del av en fjärrvärmeinstallation. Men gör man samma konvertering tillsammans med t.ex. en bergvärmeinstallation så får man nog ett liknande pris.
Vad är livslängden på ett vattenburet system? 50år kanske. Det blir en tusenlapp per år, medans bergvärmepumpen kanske kostar 10.000:- per år.
Och ett vattenburet system ökar värdet på huset mer än vad en ny bergvärmepump gör, tycker jag.
Själva konverteringen är inte speciellt dyr tycker jag, det är ju vad du sedan skall värma upp ditt system med som kostar(berg/jord/luft-värme, ved, pellets osv). Men för en tusenlapp per år får du komfort med tanke på både inget oljud, jämn värme och så klart mycket större valfrihet av värmekälla.

Med konvertering så menade jag förståss värmekällan också, och det är ju den totala kostnaden som blir dyr. Fjärrvärme är jag inte mycket för, då är man lika låst som med direkt el, det är billigt nu men jäklar om dem får för sig att höjja kostnaden, då sitter man där utan värmekälla, med pellets kan man ju alltid elda med ved om den tok stiger i pris.
Med berg/jordvärme så är man mest oberoende, men jag anser att kostnaden än så länge är för dyr, och den verkliga besparingen inte blir så stor, inte i mitt fall i som förbrukar för lite, då känns pellets som det vettigaste allternativet, för man har ju inte tjänat förän investeringen är betald.
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #11 skrivet: 01 augusti 2008, 09:07:13 »
Totalt blir det dyrt, ja. Men ett vattenburet system har ju en livslängd som är så mycket längre än de flesta värmekällorna. Så jag tycker att man skall inte blanda ihop den kostnaden med kostnaden för värmekällan. Värmekälla hinner du förmodligen byta ett antal gånger under det vattenburna systemets livstid. Det är ju som när man tar bilkörkort, inte räknar man med alla bilar man hinner köpa under sin livstid i kostnaden för att ta körkortet. Men som vi båda är överens om så är en L/L-pump ekonomiskt den bästa lösningen, men man förlorar i ljud och värmekomfort.

Och så det gamla vanliga om att man blir låst till olika leverantörer, du är väl mer eller mindre låst i vilket system du än väljer. Väljer du en bergvärmepump är du ju mer låst än något annat i och med den dyra investeringen du har gjort. En fjärrvärme installation kostar i Luleå i runda slängar 45000:-, den håller längre än vilken värmepump som helst och kostar en tredjedel av en bergvärmeinstallation. Med dagens el(~110öre/kWh) och fjärrvärmepriser(~40öre/kWh) så tar det inte ens 4år innan fjärrvärmeinstalltionen har betalat sig, bergvärmen tar nästan 9år på sig. Då har jag inte räknat med några räntekostnader som isåfall skulle vara till än större nackdel för bergvärme. Jag undrar i vilket system man känner sig mer fastlåst i.

Men du är på helt rätt väg, hitta en bra vedpanna, som du sätter en pelletsbrännare i, det blir väl en investeringkostnad på 15-30.000:-. Och med dagens pelletspris så får du en uppvärmningskostnad på c:a 45öre/kWh. Den anläggningen har betalat sig på 2-3 år. Kolla bara att panna och brännare passar bra ihop innan du investerar. Rätt kombination av panna och brännare, även om de är gamla, kan vara i princip lika effektiva som vissa nya pelletspannor.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #12 skrivet: 01 augusti 2008, 09:23:40 »
Attt pelletsbrännarna och pannorna är billiga beror inte bara på att folk går till fjärrvärme, utan också på att många går från pellets till värmepump.

Om ni visste hur många som går från pellets till värmepump på min site www.energioffert.se , gissningsvis runt 5% av all förfrågningar avser konverering från pelletspanna till luft/vatten, jord eller bergvärmepump.
En hel del har också pelletskamin som kompletterande värmekälla.

Jag har svårt att förstå hur pellets skall kunna bli så mycket billigare än värmepump om man redan har ett vattenburet system, först och främst krävs det en i grunden effektiv panna för att pelletsen skall bli "billig" i drift, och för det andra är pelletsen rätt dyr, + att du har extremt dålig verkningsgrad under sommarhalvåret när du bara har tappvarmvattenbehov.

Nej, jag skulle vilja säga att pellets som nyinvesteringsobjekt är rätt dött om man inte har ett extremt högtemperatur-radiatorsystem som kräver varmare vatten än en värmepump klarar av att ge.

Jag skulle nästan vilja säga att det är "dumsnålt" om man inte gillar jobbet med eldningen och att vakta pannan.
(Men sen driver ju jag värmepumpsforum, inte pelletsforum  ;))
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #13 skrivet: 01 augusti 2008, 09:27:36 »
Attt pelletsbrännarna och pannorna är billiga beror inte bara på att folk går till fjärrvärme, utan också på att många går från pellets till värmepump.
Om ni visste hur många som går från pellets till värmepump på min site www.energioffert.se , gissningsvis runt 5% av all förfrågningar avser konverering från pelletspanna till luft/vatten, jord eller bergvärmepump.
En hel del har också pelletskamin som kompletterande värmekälla.
Jag har svårt att förstå hur pellets skall kunna bli så mycket billigare än värmepump om man redan har ett vattenburet system, först och främst krävs det en i grunden effektiv panna för att pelletsen skall bli "billig" i drift, och för det andra är pelletsen rätt dyr, + att du har extremt dålig verkningsgrad under sommarhalvåret när du bara har tappvarmvattenbehov.
Nej, jag skulle vilja säga att pellets som nyinvesteringsobjekt är rätt dött om man inte har ett extremt högtemperatur-radiatorsystem som kräver varmare vatten än en värmepump klarar av att ge.
Jag skulle nästan vilja säga att det är "dumsnålt" om man inte gillar jobbet med eldningen och att vakta pannan.
(Men sen driver ju jag värmepumpsforum, inte pelletsforum  ;))

Hej Rickard!  Mkt kloka och förnuftiga synpunkter som jag instämmer i och stödjer till 110%.  ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #14 skrivet: 01 augusti 2008, 09:36:08 »
Bättre då att köpa en begagnad värmepump tycker jag.

Kanske det här: http://www.blocket.se/vi/17177950.htm?ca=1_11_s Vem vet vilken typ av värmepump som döljer sig bakom "Karins" annons, kanske ett klipp!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!