Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vart börjar jag?!  (läst 8075 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RickyS

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Rickys hemsida
Vart börjar jag?!
« skrivet: 22 maj 2007, 10:35:01 »
Hej.

Köpte ett kedjehus precis.

Fakta:

byggår: 1968
Radon: ca 500-600
Boyta: 130 kvm 2 plan med sluttande tak på vån 2. ingen källare eller guillestuga.
Grund: krypgrund.
Material: Byggt i blåbetong.
Nuvarande ventilation:Självdrag
Nuvarande uppvärmning: Bergvärme IVT greenline HTC 9 med vattenradiatorer.
Innan var det oljepanna, sen elpanna. så det finns skorsten på kåken.
Gamla pannrummet/grovköket har stor öppen ventil i sig. På toaletterna och köksfläkten TROR jag är kopplad till skorstenen, men vet inte säkert.

Vart: Vällingby utanför Stockholm

Frågor just nu:

Vi har en liten bebis vi vill skona från radon, sen vill vi kunna sova på övervåningen som idag e svårt pga KASS luft.
inte en ventil så långt ögat kan nå.

Jag funderar på ett FTX system för att få bort radon och att få luft som går att andas inomhus.

Men vart börjar jag?! Blir förvirrad av all information på forumet just nu.
Jag är inne på att med hjälp av min snickare dra rör själv, vi har en offert från hemkomfort på 94.000 för FTX system

Vart handlar man material i Stockholm?
Kan man konsultera någon firma bara för att få reda på lämpliga placeringar av ventiler och aggregat.

Det positiva är att grannarna i identiska hus har installerat liknande system, så det blir lite dörrknackning för att studera val av rörvägar.

vad är skillnaden på från / tilluftsventiler? är dom lika bara att luften strömmar in/ut, eller är det 2 olika mekaniska konstruktioner?

jag kommer fråga mycket och är givetvis tacksam för svar.
Självklart läser man och söker för att lära också, men det är ju sååååååå mycket!


Vilket bra forum!!

mvh Ricky S


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vart börjar jag?!
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2007, 13:20:02 »
Jag antar att du tänker söka radonbidrag?
94 000 för ett FXT-system låter mycket men det är antagligen en hel del jobb att göra.

Rent ekonomiskt så är det svårt att räkna hem en FTX för det priset, alternativet är vanlig mekanisk frånluftsventilation. Självdraget funkade så länge som det eldades i pannan, en varm skorsten gör att självdraget upprätthålls någorlunda. Nu behöver du något som hjälper till.

Den enklaste lösningen är en skorstensfläkt som drar ut luften från grovkök och badrum (som troligen är anslutna till skorsten). Du måste även fixa tilluften via springventiler i fönstrena, ökar du på undertrycket kan annars radonproblemet förvärras. Sätt in springventiler i fönstrena i sovrum och vardagsrum.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Vart börjar jag?!
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2007, 14:58:21 »
Läste någonstans, kan ha varit på Strålskyddinstitutets hemsida, att man på Chalmers hade kommit fram till att två lager akrylatfärg minskade radonavgivningen från väggar avsevärt, har för mig det var 90 % reduktion.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Vart börjar jag?!
« Svar #3 skrivet: 22 maj 2007, 19:05:48 »
Oj oj oj , det finns ngt som heter Air star och är en luftvärmeväxlare, med återvinning.
www.airstar.se
Man behöver ej dra en massa rör samt att den är enkel att installera själv.
Med denna installerad och mätningar gjorda på ditt hus så kan man söka radonbidrag.
Normalt i ett bostadshus pÃ¥ 125 kvm sÃ¥ behöver man 3-4 st för att klara boverkets norm pÃ¥ luftombyte  0,35L/H/m2
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vart börjar jag?!
« Svar #4 skrivet: 22 maj 2007, 23:29:53 »
Oj oj oj , det finns ngt som heter Air star och är en luftvärmeväxlare, med återvinning.
www.airstar.se
Man behöver ej dra en massa rör samt att den är enkel att installera själv.
Med denna installerad och mätningar gjorda på ditt hus så kan man söka radonbidrag.
Normalt i ett bostadshus pÃ¥ 125 kvm sÃ¥ behöver man 3-4 st för att klara boverkets norm pÃ¥ luftombyte  0,35L/H/m2


En fiffig liten grej det där, är det bara Ã¥tervinningsaggregat eller sitter det ett värmeelement i dom ocksÃ¥? (produktlänken verkar inte funka). Hur som hellst fÃ¥r jag det till ca 24 kkr för 4 st, en helt annan kostnad än central FTX.  Thumbsup
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad RickyS

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Rickys hemsida
SV: Vart börjar jag?!
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2007, 09:26:46 »
3 nya hjältar i mitt liv.

jag ska forska på det där, så j*vla bra med forum.


I alternativet med skorstensfläkt, då kommer man ju suga in "kallluft" på vintern, det blir att brassa på värmevattnet ordentligt då va för att hålla värmen i kåken?

Hemkomfort trodde det var markradon, trots att offerten skrevs utan att fackman var på plats i huset. Jag tycket det låter konstigt med tanke på att det är blåbetong kåken är byggd av.

mvh Ricky





Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vart börjar jag?!
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2007, 09:30:33 »
Hemkomfort trodde det var markradon, trots att offerten skrevs utan att fackman var på plats i huset. Jag tycket det låter konstigt med tanke på att det är blåbetong kåken är byggd av.

Jag tror inte man fÃ¥r sÃ¥ höga radonvärden av markradon om det är en krypgrund.  :-\
Det låter mer logiskt att det är blåbetongen som är boven.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad RickyS

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Rickys hemsida
SV: Vart börjar jag?!
« Svar #7 skrivet: 23 maj 2007, 09:57:30 »
man fick ju inte upp 300 träffar på skorstensfläkt på google precis.

hittade http://www.ventbutiken.se/

någon som har några bra tips eller kanske erfarenhet av någon butik / märke?

kan man räkna på något sätt vilken kapacitet fläkten ska ha för att klara det där värdet på luftutbyte?

Finns det filter för springventiler? eller suger man in pollen rakt in i kåken?

mvh Ricky



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vart börjar jag?!
« Svar #8 skrivet: 23 maj 2007, 13:08:19 »
Prova med takfläktar.

http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?

Jag har inte koll på hur stor en fläkt måste vara men flödet ska vara minst 0.35l/s per m2 golvyta, eller 45,5 l/s i ditt fall.

Ventilerna heter fresh, jag ser inget filter till dessa, någon annan som vet?
« Senast ändrad: 23 maj 2007, 13:20:28 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad RickyS

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Rickys hemsida
SV: Vart börjar jag?!
« Svar #9 skrivet: 23 maj 2007, 13:48:48 »

butikerna uppger flöden i kubimmeter per timme (m3/h) istället för liter per sekund (l/s)

Med mina minimala matematikkunskaper fÃ¥r jag att ett flöde pÃ¥ 45 l/s motsvarar 162 m3 / h.....  sÃ¥ledes borde exhausto RS9-4-1 - Kapacitet 324 m3/h räcka till och bli över för mitt hus?

mvh Ricky

Utloggad pictorhayes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Vart börjar jag?!
« Svar #10 skrivet: 24 maj 2007, 22:48:38 »
Om huset är byggt i blåbetong och du har det både i mellanväggar och ytterväggar så är 500-600 Beq/m3 inte alls otroligt.
En gissning från min sida är att du har mestadels Radon från byggmaterialet. Sen har nästan alla lite markradon också, men i ett sånt här fall så bör man nog koncentrera sig på byggradonen först och avhjälpa den med ett väl intrimmat FTX-system. Därefter kan
man mäta radonvärdet igen och ev. om det behövs, gå vidare med åtgärder mot eventuell markradon. Troligen kommer det inte att behövas. Det du kan göra är dock att se till att täta eventuella sprickor i golv mot mark och väggar som har kontakt med mark. Täta också alla inkommande röranslutningar, vatten, el, fjärrvärme etc.

Utloggad micke_su

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vart börjar jag?!
« Svar #11 skrivet: 25 maj 2007, 06:44:32 »
Hej!
Jag har ett liknande hus fast i södra Stockholm.

Radonhalten låg på ca 900 vid mätning, installerade en Termavent anläggning som tog ner värderna till strax under 400.

Så nu återstår nog bara krypgrundsventilation för att få ner det sista.

Mvh Micke
ECOEL installerad 2003 ca 25000 Kwh/Ã¥r ECOAIR105 installerad 2006/11/28
15600 Kwh/år efter första året.
12900 Kwh/år efter andra året.

Utloggad RickyS

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Rickys hemsida
SV: Vart börjar jag?!
« Svar #12 skrivet: 25 maj 2007, 08:28:29 »
Nu har jag läst läst och läst, tur att chefen är i spanien denna vecka, :)

Kan ändå inte ännu bestämma mig om jag ska börja med skorstensfläkt för en totalsumma runt 10.000 (material och installation tror jag hamnar runt 10.000)
eller låna och gå direkt på FTX. (Offert på 94.000)

Det som får mig att tveka är bland annat:
http://www.ventfunktion.se/villa/jamfor.htm

Jäkla dilemma det här!

Ã…sikter?






 

Utloggad pictorhayes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Vart börjar jag?!
« Svar #13 skrivet: 25 maj 2007, 14:05:17 »
Skorstensfläkten brukar dessvärre ofta öka Radongashalten istf att sänka den (genom att dra in markradon). Därför är det viktigt att se till så att det finns gott om ventiler för inkommande luft om man satsar på en enkel skorstensfläkt. Det är då ännu viktigare att genomföra tätningarna jag nämde tidigare.

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Vart börjar jag?!
« Svar #14 skrivet: 25 maj 2007, 21:57:55 »
Du ska inte köpa en FTX för 90 lax  :o Glöm det du är blÃ¥st sÃ¥ det visslar om det  >:( Jag är den mest fanatiska ftx anhängaren pÃ¥ detta forum  ;D och anser att du ska glömma det  :'( Du mÃ¥ste börja med att begära massor med offerter frÃ¥n vent firmor i din närhet ! Vänta med att ta ett beslut till dess  *vinkar*


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!