Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Frysskador CTC Eco Air  (läst 12590 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Frysskador CTC Eco Air
« Svar #30 skrivet: 12 januari 2010, 13:41:04 »
Det hjälper inte att det är gummislangar vissa bitar. Isen expanderar åt alla håll ocg speciellt i värmeväxlaren bör det vara kritiskt, där jag föreställer mig utan att veta hur den exakt ser ut, att det måste vara massa gångar och vinklar som vattnet leds genom för att ta upp värmeenergin.

/Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Frysskador CTC Eco Air
« Svar #31 skrivet: 12 januari 2010, 14:51:18 »
Man får inte glömma...

att Ecoair är ju slangansluten, där vattnet kan expandera. Att köra med Glykol i systemet tycker jag är overkill. Det kostar inte mer att installera en batteridriven växelströmsomriktare till pumpen. Och då får man cirk i hela huset.

Till bägge pumparna väl? Både ladd och cirkulationspumpen. Min cirkulationspump som ni säkert har läst om, tappade fas pga lossnad sladd och ingen cirk i huset... :'(

Utloggad hulta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 546
  • Karma +0/-0
  • VVS branschen bör saneras..
SV: Frysskador CTC Eco Air
« Svar #32 skrivet: 12 januari 2010, 14:53:09 »
Det hjälper inte att det är gummislangar vissa bitar. Isen expanderar åt alla håll ocg speciellt i värmeväxlaren bör det vara kritiskt, där jag föreställer mig utan att veta hur den exakt ser ut, att det måste vara massa gångar och vinklar som vattnet leds genom för att ta upp värmeenergin.

/Peter

Undrar hur stor vattenmängden är i värmeväxlaren?? Min värmeväxlare på ctc pannan till varmvattnet innehöll bara en liter.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Frysskador CTC Eco Air
« Svar #33 skrivet: 12 januari 2010, 15:13:51 »
Ja också en intressant fråga. Det behövs inte så mycket vattenn för att det ska frysa sönder.
Ta t.ex. en vanlig kulventil. Om man har en sådan som utkastare på en sommarvattenledning och öppnar den fullt på hösten för att släppa ut vattnet, så hamnar lite vatten mellan kulan och kranhuset. Den lilla vattenmängden räcker för att kranen skall frysa sönder. Om stänger kranen lite så att vattnet inte blir instängt så klarar den sig. då kan isen expandera och tryckas ut. Har själv råkat ut för detta ett par gånger.

/Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Frysskador CTC Eco Air
« Svar #34 skrivet: 12 januari 2010, 15:17:44 »
Man får inte glömma...

att Ecoair är ju slangansluten, där vattnet kan expandera. Att köra med Glykol i systemet tycker jag är overkill. Det kostar inte mer att installera en batteridriven växelströmsomriktare till pumpen. Och då får man cirk i hela huset.

Till bägge pumparna väl? Både ladd och cirkulationspumpen. Min cirkulationspump som ni säkert har läst om, tappade fas pga lossnad sladd och ingen cirk i huset... :'(

Har bara en...
cirkpump.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Frysskador CTC Eco Air
« Svar #35 skrivet: 12 januari 2010, 15:38:32 »
Visst kan vvx frysa sönder så att man får in vatten i köldmediedelen har själv sett det växlaren såg ut som en fotboll!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad JPEG

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
SV: Frysskador CTC Eco Air
« Svar #36 skrivet: 12 januari 2010, 16:27:51 »
Det var det jag menade overlander. Det kan tyckas att allt är ok när cirkulationen och  värmeproduktion är igÃ¥ng.
En okulär kontroll av växlaren kan inte skada om man inte märker något på pumpeffekten.
Fungerar den lika bra om den deformerats men inte läcker mot kylkretsen?
/Peter
Hus i NV Stockholm byggt 1969, ca 230 kvm uppvärmd yta, vattenburet system. Tidigare 39 MWh årsförbrukning. 1:a året med VP 25MWh, numera efter justeringar ca 21,5MWh.
Konverterat aug 2008 till L/V Nibe Fighter 2025-10kW ansluten till VVM300, volymtank  100l (modifierad Nibe VVB) och 100l Nibe VVB för spets.

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Frysskador CTC Eco Air
« Svar #37 skrivet: 12 januari 2010, 17:02:00 »
Funkar gör den nog men frågan är hur länge med deformering kommer ju sprickbildning i lödningar osv kan funka i evigheter och den kan gå läck om en månad omöjligt att säga.
Men klä av växlaren och inspektera den ordentligt efter deformationer.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!