Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT inomhusdel ingen värmedrift  (läst 893 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndersHj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT inomhusdel ingen värmedrift
« skrivet: 02 september 2022, 09:44:12 »
Hej,
Jag har en IVT, vet tyvärr inte exakt modell eftersom den fanns där innan jag tog över huset. Den har dock ingen digital display utan bara lampor som kan blicka och visa olika felkoder.

Problemet med den just nu är att värmedriften inte fungerar. Den startar och "spjället" pÃ¥ inomhusdelen ställer in sig, samt fläkten i utomhusdelen startar ocksÃ¥ pÃ¥ värmedrift, men sedan händer inget mer. Fläkten i inomhusdelen startar inte och det kommer ingen värme... 
Alla indikatorlampor på inomhusdelen lyser som de ska och ingen blickar, dvs den ger inga felkoder.

Startar jag med kyldrift (AC) eller avfuktning så startar fläkten i inomhusdelen och den blåser och kyler som den ska så det är inget fel på fläktmotorn...

NÃ¥gon som har nÃ¥gon aning om vad detta kan bero pÃ¥  ???

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9685
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT inomhusdel ingen värmedrift
« Svar #1 skrivet: 02 september 2022, 10:08:58 »
Hej! Kanske problem med kompressorn och funktionen som ska hindra kalldrag stoppar fläkten i innerdelen från att starta? Det är lätt att missta sig och tro att kyla fungerar fast det bara är fläktdrag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2445
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT inomhusdel ingen värmedrift
« Svar #2 skrivet: 03 september 2022, 19:32:28 »
precis som josth skriver
kan bero på givarfel eller fel på fyvägaren eller köldmedelsbrist eller kompressorhaveri
denna gamla modellen utan display har inte så många övervakningar och med lite felkoder som för övrigt sitter på insidan av innedelen hölje

jag brukar inte påstå detta ofta men det låter som pension för din VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!