Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är detta normalt?  (läst 706 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Roroti

  • Gäst
Roroti
Är detta normalt?
« skrivet: 17 december 2022, 21:47:45 »
Har en Nibe F2120-12 med VVM310.
1-plans hus från 1961, 125 kvm med lika stor isolerad källare och radiatorer i både källare och markplan. Nya fönster och tak.

Jag har alltid kört med elpatron aktiverad och värmen har hÃ¥llts bra, men nu laborerar jag med att stänga av elpatronen (inga Ã¥sikter om det tack) och noterar att framledningstemperaturen inte nÃ¥r upp till  bör-värdet = blir kallt hemma.
Den klarar att leverera 38-39 graders framledning men behöver runt 42 (-9 grader ute). Samma sak när det var -6 grader tidigare idag.

Ja, jag kan starta elpatron och lösa problemet, men är det normalt att min vp inte ska orka mer än så utan elpatron?

Kan det hjälpa att rengöra smutsfilter, eller finns problem med för lite köldmedie? Kan inget om dessa värden, hetgasen för hög?

Framledningstemp 38.5
Retur 30.5
Hetgas 92.6 (!!!)
Förångare BT16 -13.4
Förångare BT84 -10.3
Högtryck BP9 36.2
Kondensor fram 39.3
LÃ¥gtryck BP8 -15.4
Suggas BT17 -3.1
Vätskeledning BT15 31.3
Högtrycksgivare EB101 20.5 bar

Anyone? :)

Roroti

  • Gäst
Roroti
SV: Är detta normalt?
« Svar #1 skrivet: 17 december 2022, 21:53:57 »
Glömde tillägga att vpn har varit igång 24 timmar om dygnet senaste 3 dygnen, om nu det påverkar hetgasen.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9642
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Är detta normalt?
« Svar #2 skrivet: 18 december 2022, 10:54:29 »
F2120-12 ger ca 7,5 kW värme vid -10 °C ute enligt diagrammet. Huset uppskattar jag behöver ca 10,3 kW vid -10 °C så ja det behövs även el-patron vid de utetemperaturerna. Huset inkl. källaren är stort och möjligen skulle man valt ett steg större värmepump men det beror bl.a. på var i landet huset står och hur kallt det brukar vara där.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!