Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Normala värden och beteende pÃ¥ IVT 490?  (läst 7515 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VipMartie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Normala värden och beteende på IVT 490?
« skrivet: 07 mars 2018, 19:20:23 »
Hej!

Har googlat runt och försökt förstÃ¥ vad som är normalt för IVT 490, men hittar inget. Skulle vilja veta hur den jobbar och vilka värden som anses vara normalt med utgÃ¥ngspunkt frÃ¥n att pumpen är helt fabriksinställd. Detta för att försöka lösa problemen med pumpen, som jag förmodligen kommer skriva längre ner beroende pÃ¥ era svar  :P

Lite fakta om vårt boende (ifall det kommer på tal).
Vi har två våningshus på 146+30(bi-area)kvm med endast radiatorvärme (vatten). Alla termostater är bortplockade, vilket innebär att elementen har fullflödes in.

Första funderingen:

Gäller följande?
GT1 - Försöker nå parantesvärdet och mäts efter cirkulationspumpen?
GT2 - Utomhustempen är vad den är... :P
GT3:1 - Mäter toppen och innehållet i inre tanken och bör ligga runt 50C?
GT3:2 - Mäter i yttre tanken och bör också ligga runt 50C?
GT3:3 - Denna är förvirrande för mig (funktionsmässigt) men antar att den mäter också yttre tanken? Bör då också ligga runt 50C eller?
GT5: Inomhustemp, det pumpen gör det till... men strävar efter inställd rumstemp (standard 20C)?
GT6: Hetgas från kompressorn, rumstemp vid avstängt läge och arbetstemp mellan 70-80C?

Andra funderingen:

Hur jobbar kompressorn och eltillskottet? Rätta mig gärna om jag har fel...

Vad jag har uppfattat kompressorn så ska denna vara igång ofta. Dels för att höja värme i tanken och även för att bibehålla temperaturen? Uppfattar även att denna kan vara påslagen längre tid under kallare perioder (kanske till och med konstant på under vintern förutom vid avfrostning?). Vad är det som styr hur länge kompressorn skall vara igång och när?

När kompressorn inte blir tillräcklig (exempelvis mycket åtgång av varmvatten på kort tid) kickar tillskottet in och värmer tills börvärdena på samtliga GT3 är uppnådd?

Vidare fundering:

Vad är skillnad på GT3:2 och GT3:3 funktionsmässigt? GT3:2 har jag uppfattat att den mäter i yttre tanken av den vätskan som värmer inre tanken, samt är det vattnet som åker till elementen. Varför har man en GT3:3 i samma tank, längre ner?

Hur lång tid bör det ta för GT1 att, från rumstemperatur, ta sig till arbetstemperatur (gissningsvis 70-80 grader)?

Tacksam för svar!

MVH / Martin

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Normala värden och beteende på IVT 490?
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2018, 19:31:01 »
Hej din 490 är en elpanna med hjälpmotor,  värmepumpseffekt ut ca 2,5 kw.
GT1,2,3 är temperatur  i tank, 3an sitter efter shunt, öppnar inte shunten  sÃ¥ eldar den pÃ¥ tills överhettningsskyddet löser.
Du har shuntad värme,
Det sitter en kondensorslinga i tanken, speciellt hög  hetgas brukar man inte fÃ¥pÃ¥ 490
stäng inte tillskottet det behöver du.

Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad VipMartie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Normala värden och beteende på IVT 490?
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2018, 19:56:25 »
Intressant!!! Det kanske förklarar att mitt problem inte är ett problem?

Om jag förstår dig rätt så menar du alltså att när kompressorn arbetar, så har den effekt på 2,5kw?

Med GT1,2,3 antar jag att du menar GT3:1, GT3:2 och GT3:3? Rätta mig om jag har missförstått...
GT3:3 sitter alltså efter shunten och GT1 (framledningsvärme) är kanske den givaren jag har hittat efter cirk.pumpen? Då bör alltså GT3:3 ligga någon grad varmare än GT1? Vilket då förklarar varför GT3:3 ligger lägre än sina andra GT3-kompisar.

Är det inte GT6 som mäter hetgas? Antar att hetgas är luften från kompressorn? Hur mycket är "inte speciellt hög hetgas"?

Vadå? Kan man stänga av tillskottet och enbart köra kompressorn? Mitt problem (trots efter byte av kraftkort) är att kompressorn och tillskottet verkar gå som radarpar. De slocknar samtidigt (pumpen går i viloläge), när den väl kommer igång så startas först kompressorn och sedan tillskottet efter 1-2 minuter. Sedan är de på samtidigt tills pumpen går i viloläge (tyvärr inget mönster på när). Jag har då hittills inte haft problem med värmen i huset efter byte av kraftkortet men däremot så går GT3:2 ner från 50 till 40 på bara fem minuters dusch i ca 37 gradigt vatten (enligt min duschblandare). När den väl hamnar i viloläge så har det hittills handlat om 10-15 minuter (vad jag har sett).

MVH / Martin

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9642
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Normala värden och beteende på IVT 490?
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2018, 09:12:02 »
Jag skulle säga att kompressorn ger aningen drygt 2 kW värme när den går som bäst. Märk-effekten på kompressorn är 700 W och det är den högsta el-förbrukningen den får ha och ligger normalt lite under detta. Det betyder att kompressorn åtminstone behöver non-stop från november till början av mars då vårsolen eventuellt ger så mycket värme i huset genom fönstren att det blir ett stopp mitt på dagen. Om man också har en annan värmekälla i huset som kamin eller luftluftvärmepump blir det annorlunda och fler stopp.

Helt normalt att temperaturen nertill i tanken sjunker ganska snabbt när man duschar, särskilt kompressorn och el-patronen är i viloläge. Den "nya" generationen frånluftsvärmepumpar som kyler avluften mer har en värmeeffekt på runt 5 kW.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad VipMartie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Normala värden och beteende på IVT 490?
« Svar #4 skrivet: 08 mars 2018, 19:04:08 »
OK, med andra ord kanske min pump har rätt beteende då? Eftersom vi flyttade in i oktober förra året och började tappa värme med en pump med schema som en kommunalarbetare, fick vi aldrig upp vatten ens i närheten av 50 grader. Startade vi om pumpen så kunde den gå bra i några dagar, sedan blev det lika igen. Därför har vi beslutat att byta kraftkortet förra veckan, men nu verkar den gå 1 timme och viloläge 15 minuter (både kompressor och tillskotttet samtidigt). Vi har däremot inga problem med värmen i huset, egentligen inte heller varmvatten. Vi är dock bara jag och frugan i hushållet och vi har inte heller något badkar, vilket innebär rätt snabba duschar ändå. Min oro är bara att kompressorn och tillskottet jobbar ihop sig som de vore ett par nästan.

JSEnergi (där jag köpte kraftkortet) har varit tillmötesgående och till och med skickat ett speciellt kraftkort med någon specialmodd direkt från Bosch, som borde anlända imorgon. Någon som vet vad detta är för specialare?

Utloggad ekhult232

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Normala värden och beteende på IVT 490?
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2018, 07:55:57 »
Hej,
du kan kolla på husdata punkt se där det finns några IVT490 registrerade. Min är den som är kallad "Amdal" och är i ett sommarhus just nu uppvärmt till ca. 11°.
Här är länken till den sidan:  http://husdata punkt se/userlist.asp

Med vänlig hälsning
ekhult
« Senast ändrad: 10 mars 2018, 07:58:11 av ekhult232 »

Utloggad VipMartie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Normala värden och beteende på IVT 490?
« Svar #6 skrivet: 10 mars 2018, 09:54:58 »
WOW! Den var faktiskt intressant!! Du kan alltså övervaka allt online? Även med telefon? Du verkar då ha liknande värden som vad jag har nu...

Fick det nya kortet från Bosch (bifogar bild på gamla (höger) och nya kortet (vänster). Skillnaden, installationsmässigt, är att man har fått en kabel med MOLEX-koppling som byglar förbi fläkt och kompressor med bibehållen funktion för säkringsutlösning. Sen är det skruvkopplingar istället för flatstift, vilket gjorde att jag fick tillverka små kabelstumpar med flatstiftkontakter, då jag inte vill klippa i originalkablage först jag har testat kortet. Kortet kommer direkt ifrån Bosch Thermoteknik AB i Tranås och beställt via JSEnergi.

Skillnaden blev märkbar (observera då att jag hittills under skrivningen inte ens haft nya kortet i över ett dygn)! Kompressorn är påslagen hela tiden (jag har några minusgrader ute nu) och tillskottet värmer GT3:2 till 52 grader för att sedan slå av och verkar slå igång igen om temperaturen sjunker under ca 48 grader (har inte fått chansen att se exakt då jag inte inte sitter konstant vid pumpen).

För er som undrar så var mitt förra problem att kompressorn och tillskott kom och gick nästan samtidigt. Både kompressorn och tillskottet gick ur samtidigt och pumpen försattes i viloläge efter ca 1-1,5tim. Ute tempen kunde då vara under -10 grader och varmvattnet ligger på sina låga 40. Detta tror jag beror på att pumpen går i viloläge för ofta och för frekvent, vilket gör att vattnet svalnar mer än den hinner värma upp.

Jag har ställt pumpen på 22 grader inomhus men är glad om den ligger strax över 21. Med nya kortet hade jag (på morgonen) prick 22 grader på övervåningen och någon tiondel kallare på undervåning (fortfarande någon minus utomhus). Jag får utvärdera hela helgen nu och se så det inte var av slump, men att ha över 35 gradigt framledning (GT1) 50 gradigt varmvatten (egentligen både GT3:1 och GT3:2) har jag inte heller sett på länge!

Utloggad ekhult232

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Normala värden och beteende på IVT 490?
« Svar #7 skrivet: 10 mars 2018, 15:08:46 »
Det är online och har fungerat fantastiskt bra det ca. ett år jag haft det, inte ett klick. Finns ingen app men det är helt ok att ha kolla på i mobilen, går även att ställa in larm så att man får mail och/eller sms. Bra att kunna kika och jämföra värde med annans pump om man misstänker konstigheter. Hittade själv fel på en temperaturgivare strax efter att jag börjat logga.

Med vänlig hälsning
ekhult

Utloggad VipMartie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Normala värden och beteende på IVT 490?
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2018, 01:23:14 »
Alright! Jag har hunnit kolla lite mer på sidan. Har faktiskt en Raspbarry som ligger och dammar. Ska se om jag inte lyckas skapa något eget? :)

Vart på kortet har du kopplat in kommunikationen? Är det via det andra uttaget som ser ut som för bandkabeln till effektvakten?

Utloggad ekhult232

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Normala värden och beteende på IVT 490?
« Svar #9 skrivet: 12 mars 2018, 17:53:17 »
Hej,
har ett kort pÃ¥ inkopplingen. Lycka till med projektet!  tummenupp

Med vänlig hälsning
ekhult

Utloggad VipMartie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Normala värden och beteende på IVT 490?
« Svar #10 skrivet: 12 mars 2018, 18:01:30 »
Tusen tack!

Aha, den jackas in på styrkortet alltså? Då ska jag se vad som kan åstadkommas... :)

Utloggad ekhult232

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Normala värden och beteende på IVT 490?
« Svar #11 skrivet: 12 mars 2018, 22:33:19 »
Stämmer bra, tror den kallas serviceport. Berätta gärna hur du lyckas med projektet.

Med vänlig hälsning
ekhult

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!