Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stoppa självcirkulation  (läst 6337 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Stoppa självcirkulation
« skrivet: 21 januari 2012, 18:24:40 »
Har provat att köra vp mot acktanken med separat cp mot radkretsen och det funkar väl sådär men det ska jag lösa i sommar. Men hur som helst när jag provade att elda i dag och ville se om vp stängde av sig som den ska och jag trodde allt var ok men efter ett tag blev det varmt inne kollade på vp och det blir självcirkulation genom genom vp hur stoppar jag det Sc:,h backventil eller har hört att man kan dra ett rör en bit uppåt för att sedan gå ner en bit igen räcker det eller gillar inte riktigt tanken på bakventil misstänker att det är nått som kommer att krångla med tiden.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Stoppa självcirkulation
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2012, 18:36:36 »
Hej smurfen ,
lägg upp lite bilder så kanske jag kan hjälpa dig med ett förslag på vad du ska göra.
cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Stoppa självcirkulation
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2012, 18:37:01 »
du får samma råd som de andra smurfen, ring en inst ;D

Nej precis som CC sa,,, bilder   sÃ¥ ska vi nog lösa detta lilla problem ganska snart ska du se.  Det funkar inte att en liten smurf ska ha problem :) ;)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Stoppa självcirkulation
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2012, 19:00:34 »
Bilderna säger inget för kommer inte Ã¥t att fota och har rör överallt i pannrummet. Men ut frÃ¥n vp är kopplad till toppen pÃ¥ acktanken returen till vp är tagen frÃ¥n röret som gÃ¥r frÃ¥n tankbotten till shunten. Röret som gÃ¥r till tanktoppen ligger ca 2 dm högre än returen. Funderar pÃ¥ att göra en svanhals nerÃ¥t pÃ¥ röret som gÃ¥r frÃ¥n vp räcker det om man gÃ¥r 50 cm ner och upp igen. Lika bra jag skriver varför det funkar sÃ¥där ocksÃ¥ jag laddar in frÃ¥n vp i toppen pÃ¥ acktanken men tar ut värmen en bit ner pÃ¥ tanken ca 2 dm ner men det ska jag fixa i sommar tänkte montera ett rör pÃ¥ insidan av tanken som gÃ¥r upp till toppen pÃ¥ tanken för jag ska skära upp tanken riva ur beredaren och montera i slingor i den sen ska jag fÃ¥ vv sÃ¥ jag kan fylla badtunnan med 2m3 varmt vatten när jag eldar och förvärma vv där resten av tiden när jag använder tanken som arbetstank. 500 liters tanken är parallelkopplad till 2 st 750 liters tankar och jag tänkte köra mot alla 3 som arbetstank men jag tror att 500 liters tanken är upp pallad sÃ¥ den är lite högre. 
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Stoppa självcirkulation
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2012, 19:05:57 »
filma då ? tror det va någon tråd där Rickard for runt på fyrhjulingen där det stog att det nu skulle gå att lägga upp en film . (vete fan hur det går till :D) men det kan va en bra grej som underlättar lite rådgivning .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Stoppa självcirkulation
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2012, 19:12:08 »
Tror jag ska prova med en böj ca 50 cm ner och upp har rör hemma och inget att göra så annars blir det till att köpa backventil men vill inte. Och det cirkulerar bakvägen genom vp. Får se om jag fixar en film borde gå att filma med mobilen Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Stoppa självcirkulation
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2012, 21:37:35 »
Svanhalsen fixad och det verkar funka bra Thumbsup men det dyker säkert upp nya problem. Tog en bild som visar inkopplingen där syns även att jag laddar in ca 2 dm högre upp i tanken än jag laddar ur ingen bra lösning men ska fixas till sommaren har varit lite missnöjd med den lösningen ändå sen vedpannan installerades -98 och inte av mig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Stoppa självcirkulation
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2012, 22:04:44 »
hur fort gÃ¥r din pump egentligen. Du har ju sÃ¥ mÃ¥nga hastighetsmätare där nere i hörnet  Sc:,h
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Stoppa självcirkulation
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2012, 22:05:40 »
Ser ut att va typ 140 :D

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Stoppa självcirkulation
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2012, 22:08:03 »
Vist har jag ocksÃ¥ mÃ¥nga mätvärden pÃ¥ min VP men jag tenderar att sträva efter att samla in och visa dessa i digital form, snarare än analog  :,v(
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Stoppa självcirkulation
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2012, 22:11:19 »
Min erfarenhet är att äldre ::) VVS are gillar analoga referens termometrar bättre än tex PT1000 :)

Och jag undrar,,,  Gammelsmurf  är det du :)



 *roflmao*

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Stoppa självcirkulation
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2012, 22:17:01 »
Hastighetsmätarna hör till acktankarna visar tempen uppe resp nere inget high tech går via nån typ av vekt rör slang in i dykrör i tanken och är monterat av mig -98. Tempen vill man ha kolla på så man vet hur många ved trän man ska peta in som ni ser ligger tankarna på 80 grader så då räcker värmen till i morn kväll och tanken är att vp ska starta själv när tempen sjunker.
« Senast ändrad: 21 januari 2012, 22:19:25 av Smurfen. »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Stoppa självcirkulation
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2012, 22:27:01 »
Ok då måste du ha igång int cp eller köra någon motsvarande evu koppling på thermia eller?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Stoppa självcirkulation
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2012, 22:40:49 »
Det sitter en extern framlednings givare på röret från acken till shunten under den svarta rörisoleringen den känner av tempen på framledningen från vp med lite fördröjning och när jag eldar så stannar vp och gradmin står på 100 och när tanken kallnar ska vp starta när gradmin räknar ner. Men det funkar inte så bra idag blir för lång fördröjning så vp går lite för länge men ska fixa det kör Gm start kompressor -30 men har för långa gångtider. Kör intern cp i intermitent drift och gradmin räknas nu efter extern framledningsgivare men den vanliga finns kvar men styr inget. Var tidigare lite irriterad på Nibes styrning som inte räknar +Gm längre än 100 men nu är jag nöjd för vad skulle jag hamna annars efter några dagar med 80 grader framledning för vp ser endast tempen före shunten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Stoppa självcirkulation
« Svar #14 skrivet: 22 januari 2012, 07:12:42 »
ja precis om den kunde räkna högre än 100 så blev det ännu mer fördröjning.

Jag har två tester på min lista. Gradsekunder (som förvisso konverteras till GM) och fritt övre värde.

Jag tänkte närmast på att om man kör med systemframledningen som beräkning av GM när man även eldar ved måste man säkerställa att det alltid finns något som är öppet och faktiskt hämtar från tanken. Annars skulle det kunna komma en sittuation där VP startar fast tanken är varm. Genom att köra int VP CP säkerställer man att den alltid räknar utifrån vad den får i tanken men då pajar man ju också skiktningen :(

Men risken är ju liten och då kvarstår det vanliga att om man har långa gångtider och inte önskar för mycket fördröjning säkerställa god kontakt mellan VP framledning och systemframledning. Alternativt minska integral värdet ytterligare kanske -5 lr något i den stilen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!