Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nya termostater pÃ¥ elväggradiatorer  (läst 16674 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
Nya termostater på elväggradiatorer
« skrivet: 02 september 2006, 15:21:12 »
Har ett antal elväggradiatorer i källarplanet som har dåliga inbyggda termostater.
Det är ganska höga effektuttag och det är 380 volt.

Tänkte ev. försöka att skaffa nya fristående elektroniska termostater,
även i något rum koppla 2 intilliggande element på samma termostat.
Ungefär som man gör med IQ-Therm men inte så avancerat.

Någon som kan tipsa om bra snygga och inte alltför stora termostater som kan passa bra?
Vad behöver man extra för att koppla ihop 2 element på en termostat?
Har en elektrikerkompis som jag hoppas skall hjälpa mig med det som behövs.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Nya termostater på elväggradiatorer
« Svar #1 skrivet: 02 september 2006, 17:08:23 »
Har ett antal elväggradiatorer i källarplanet som har dåliga inbyggda termostater.
Det är ganska höga effektuttag och det är 380 volt.

Tänkte ev. försöka att skaffa nya fristående elektroniska termostater,
även i något rum koppla 2 intilliggande element på samma termostat.
Ungefär som man gör med IQ-Therm men inte så avancerat.

Någon som kan tipsa om bra snygga och inte alltför stora termostater som kan passa bra?
Vad behöver man extra för att koppla ihop 2 element på en termostat?
Har en elektrikerkompis som jag hoppas skall hjälpa mig med det som behövs.

Clas Ohlson säljer elektriska termostater gjorda för att koppla in till gamla element.
Jag har precis köpt och kopplat in en sådan i min sons rum. Hur bra den fungerar vet jag inte ännu, eftersom det inte har behövts någon värme ännu, men att den fungerar har jag kontrollerat. De finns för både 230V och 400V, klarar totalt 2kW, dvs har du fler element kan du koppla samman dem, men totala effekten får ej överstiga 2 kW.

De kostar iofs 300:-, men det är i allafall billigare än att köpa ett nytt element, något som vi inte vill göra innan vi bestämt vad vi skall göra åt vår uppvärmning.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Nya termostater på elväggradiatorer
« Svar #2 skrivet: 02 september 2006, 18:53:42 »
Se till att du fÃ¥r termostater med pulserande funktion (t.ex. Clas Ohlson 32-5984 eller 32-5985).  Bet blir mycket bättre komfort än med on/off termostater.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nya termostater på elväggradiatorer
« Svar #3 skrivet: 03 september 2006, 20:49:00 »
Se till att du fÃ¥r termostater med pulserande funktion (t.ex. Clas Ohlson 32-5984 eller 32-5985).  Bet blir mycket bättre komfort än med on/off termostater.



Intressant...jag är precis på väg att installera IQ therm på landet. Detta tycks ju vara i princip samma sak. Eller ser du någon skillnad som motiverar IQ therms (mycket) högre pris?

Mvh//Jocke

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nya termostater på elväggradiatorer
« Svar #4 skrivet: 03 september 2006, 21:09:02 »
IQtherm har många finesser som vanliga termostater saknar, läspå vad en IQtherm kan göra och fundera på om du vill betala för alla möjligheterna som dom ger. Skulle jag byta (och inte bara inköpskostnaden styrde mitt val) tror jag nog att jag skulle satsa på den lite mera sofistikerade styrningen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Nya termostater på elväggradiatorer
« Svar #5 skrivet: 04 september 2006, 07:37:03 »
Intressant...jag är precis på väg att installera IQ therm på landet. Detta tycks ju vara i princip samma sak. Eller ser du någon skillnad som motiverar IQ therms (mycket) högre pris?
Som sagt, IQTherm är mycket mer avancerat och dessutom mer estetiskt tilltalande och mer lättinstallerat, dÃ¥ det bestÃ¥r av en separat TRIAC-enhet som kan installeras där det passar och en termostat som ansluts med en tunn svagströmsledning där man vill ha den.  Clas Ohlson termostaterna mÃ¥ste man ju dra upp pÃ¥ väggen där man vill ha dem och ha tvÃ¥ stycken tjocka starkströmskablar dit (om man inte har en kopplingsbox nÃ¥gonstans och splittar en kabel till tvÃ¥ där).  Inte alls snyggt.

SÃ¥ har ju IQTherm funktioner som automatisk vädringsautomatik (stänger av värmen när den detekterar att man öppnar fönstren och vädrar).  Temperaturprogrammering osv.

Sedan kan ju Clas Ohlson terrmostaterna (som jag visade pÃ¥) bara kontrollera upp till 2500W medan IQTherms enheter kan styra upp till 6400W.  Du behöver alltsÃ¥ tre stycken Clas Ohlson termostater för att kontrollera samma effekt som IQTherms enhet kan kontrollera.

IQTherms TRIAC-enheter kan också kopplas ihop med max 2 andra, för att styra andra faser eller ännu högre effekt.

Du har även mycket bättre temperaturinställning (digital) med IQTherm medan Clas Ohlson har ett vred som ju inte är lika exakt och tydligt (å andra sidan kan alla människor vrida på ett vred medan temperaturändring i IQTherm faktiskt kräver att man knappar lite grann på en fjärrkontroll).
« Senast ändrad: 04 september 2006, 07:39:08 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Dirk Diggler

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nya termostater på elväggradiatorer
« Svar #6 skrivet: 04 september 2006, 12:04:39 »
Tack för svar, ja utan tvekan tycks IQtherm motivera sitt högre pris.

Jag skall ta en funderare på vilket system jag skall välja.
Mvh//Jocke

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Nya termostater på elväggradiatorer
« Svar #7 skrivet: 04 september 2006, 13:41:49 »
Intressant...jag är precis på väg att installera IQ therm på landet. Detta tycks ju vara i princip samma sak. Eller ser du någon skillnad som motiverar IQ therms (mycket) högre pris?
Som sagt, IQTherm är mycket mer avancerat och dessutom mer estetiskt tilltalande och mer lättinstallerat, dÃ¥ det bestÃ¥r av en separat TRIAC-enhet som kan installeras där det passar och en termostat som ansluts med en tunn svagströmsledning där man vill ha den.  Clas Ohlson termostaterna mÃ¥ste man ju dra upp pÃ¥ väggen där man vill ha dem och ha tvÃ¥ stycken tjocka starkströmskablar dit (om man inte har en kopplingsbox nÃ¥gonstans och splittar en kabel till tvÃ¥ där).  Inte alls snyggt.

SÃ¥ har ju IQTherm funktioner som automatisk vädringsautomatik (stänger av värmen när den detekterar att man öppnar fönstren och vädrar).  Temperaturprogrammering osv.

Sedan kan ju Clas Ohlson terrmostaterna (som jag visade pÃ¥) bara kontrollera upp till 2500W medan IQTherms enheter kan styra upp till 6400W.  Du behöver alltsÃ¥ tre stycken Clas Ohlson termostater för att kontrollera samma effekt som IQTherms enhet kan kontrollera.

IQTherms TRIAC-enheter kan också kopplas ihop med max 2 andra, för att styra andra faser eller ännu högre effekt.

Du har även mycket bättre temperaturinställning (digital) med IQTherm medan Clas Ohlson har ett vred som ju inte är lika exakt och tydligt (å andra sidan kan alla människor vrida på ett vred medan temperaturändring i IQTherm faktiskt kräver att man knappar lite grann på en fjärrkontroll).


Den termostat jag köpte på Clas Ohlson ( den som nämns i något inlägg ovan ) är nog endast att ses som en ersättning av den bimetalltermostat som finns på gamla elraddar. Hade jag haft ambitionen att installera ett reglersystem till hela kåken så hade jag valt något annat. Jag var endast ute efter att fixa elementet i min sons rum så att det inte hoppar och glöder hela vintern helt okontrollerat.

[/quote]
Clas Ohlson termostaterna mÃ¥ste man ju dra upp pÃ¥ väggen där man vill ha dem och ha tvÃ¥ stycken tjocka starkströmskablar dit (om man inte har en kopplingsbox nÃ¥gonstans och splittar en kabel till tvÃ¥ där).  Inte alls snyggt. [/quote]

Kabelproblemet löses enklast genom att använda EN kabel med 5 ledare... Kopplingsdosa sitter bakom elementet.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Nya termostater på elväggradiatorer
« Svar #8 skrivet: 04 september 2006, 23:08:59 »
Citera
Clas Ohlson säljer elektriska termostater gjorda för att koppla in till gamla element.
Jag har precis köpt och kopplat in en sådan i min sons rum. Hur bra den fungerar vet jag inte ännu, eftersom det inte har behövts någon värme ännu, men att den fungerar har jag kontrollerat. De finns för både 230V och 400V, klarar totalt 2kW, dvs har du fler element kan du koppla samman dem, men totala effekten får ej överstiga 2 kW.

De kostar iofs 300:-, men det är i allafall billigare än att köpa ett nytt element, något som vi inte vill göra innan vi bestämt vad vi skall göra åt vår uppvärmning.
Jag har tittat på just dessa termostater tidigare, de såldes även på Coop. Det är säkert bra termostater men jag tycker de ser väldigt stora och klumpiga ut. 400 Voltaren klarar hela 2500 kW vilket är bra. Satte du termostaten strax över elementet och drog in den med fast installationskabel? Julahuset lanserar idagarna en smidig elektronisk termostat som finns i 2 utföranden de kostar 129 kr och 199 kr tror jag. Den dyrare har en del finesser, skall titta på dem när de kommer ut i butikerna.

Citera
Som sagt, IQTherm är mycket mer avancerat och dessutom mer estetiskt tilltalande och mer lättinstallerat, dÃ¥ det bestÃ¥r av en separat TRIAC-enhet som kan installeras där det passar och en termostat som ansluts med en tunn svagströmsledning där man vill ha den.  Clas Ohlson termostaterna mÃ¥ste man ju dra upp pÃ¥ väggen där man vill ha dem och ha tvÃ¥ stycken tjocka starkströmskablar dit (om man inte har en kopplingsbox nÃ¥gonstans och splittar en kabel till tvÃ¥ där).  Inte alls snyggt.

SÃ¥ har ju IQTherm funktioner som automatisk vädringsautomatik (stänger av värmen när den detekterar att man öppnar fönstren och vädrar).  Temperaturprogrammering osv.

Sedan kan ju Clas Ohlson terrmostaterna (som jag visade pÃ¥) bara kontrollera upp till 2500W medan IQTherms enheter kan styra upp till 6400W.  Du behöver alltsÃ¥ tre stycken Clas Ohlson termostater för att kontrollera samma effekt som IQTherms enhet kan kontrollera.

IQTherms TRIAC-enheter kan också kopplas ihop med max 2 andra, för att styra andra faser eller ännu högre effekt.

Du har även mycket bättre temperaturinställning (digital) med IQTherm medan Clas Ohlson har ett vred som ju inte är lika exakt och tydligt (å andra sidan kan alla människor vrida på ett vred medan temperaturändring i IQTherm faktiskt kräver att man knappar lite grann på en fjärrkontroll).
Jag har länge varit inne på att installera IQ Therm i hela kåken eftersom alla termostater är helt slut och även det att vi har ett stort hus med hög elförbrukning. Tyckte dock att slutpriset på hela systemet var en aning högt. Claes Ohlsson sålde det ett tag till betydligt lägre pris än vad övriga gjorde. I dagsläget vet jag inte var man hittar det till bäst pris.
Varför jag funderar på att köpa enklare termostater som skall ersätta gamla bimetaller beror på att vi kommer att installera både en Superkassett på källarplan samt en Luftvärmepump på ovanplan. Jag misstänker att detta gör att termostaterna ofta kommer att slå ifrån.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Nya termostater på elväggradiatorer
« Svar #9 skrivet: 14 september 2006, 00:31:58 »
Satte du termostaten strax över elementet och drog in den med fast installationskabel?

Jag satte den på väggen ca: 2m från elementet på 1,5m höjd från golvet.
Det stod i monteringsanvisningen att man inte skulle sätta den i närheten av ett element, eller fönster.

Ja, jag drog in den med en 5-ledare.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Nya termostater på elväggradiatorer
« Svar #10 skrivet: 13 november 2006, 23:20:41 »
Citera
Kabelproblemet löses enklast genom att använda EN kabel med 5 ledare... Kopplingsdosa sitter bakom elementet.
Hur kopplade du den? Den inbyggda termostaten på max antar jag
men hur ser själva elkopplingen ut? Fanns det något elschema med?

Är det inte så att man måste köpa en speciell kopplingsbox för just detta?
Har för mig att jag såg en sådan på Jula för en tid sedan.

Utloggad D_Sundsvall

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 485
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Nya termostater på elväggradiatorer
« Svar #11 skrivet: 14 november 2006, 13:23:37 »
Citera
Kabelproblemet löses enklast genom att använda EN kabel med 5 ledare... Kopplingsdosa sitter bakom elementet.
Hur kopplade du den? Den inbyggda termostaten på max antar jag
men hur ser själva elkopplingen ut? Fanns det något elschema med?

Är det inte så att man måste köpa en speciell kopplingsbox för just detta?
Har för mig att jag såg en sådan på Jula för en tid sedan.

Jag använde en RKK 1,5mm2 5 ledare ( inte helt ok vid fast installation tror jag, men å andra sidan så spikar man ju upp lampkablar för fönsterlampor på liknande sätt ).

Kabeln har 4 ledare + skyddsjord. C.O termostaten som jag använde hade ingen skyddsjordanslutning ( den är skyddsisolerad ) men jag anslöt den i kopplingsdosan ändå, men dock ej i termostaten. (Där rullade jag bara ihop en bit av den)

Så här kopplade jag de övriga ( i befintlig kopplingsdosa bakom element som i mitt fall hade lediga plintar ):

blÃ¥    - nolla ( inkommande till termostat ) frÃ¥n elvärmecentral
brun  - fas ( inkommande till termostat ) frÃ¥n elvärmecentral
vit    - nolla ( utgÃ¥ende frÃ¥n termostat ) till element
svart - fas ( utgående från termostat ) till element

Att blå var nolla och brun var fas mätte jag upp innan jag satte igång med jobbet. ( mätte mot skyddsjord )
Blå skall vara nolla och brun skall vara fas, men man vet aldrig hur det är gjort.....

Hur inkoppling av termostaten görs syns i beskrivning som medföljer termostaten.

Om du känner dig osäker så ta hjälp av någon som gör inkopplingen åt dig, jag beskriver bara hur jag har gjort.

Ja, termoststerna på elementen ställde jag upp på max. Behagligast får man det ifall man låter den nya termostaten reglera i läge "exakt", då håller elementen sig jämnvarma hela tiden, dvs inte iskalla / brännheta om vartannat.
Souterräng 170m2 1962.
Nibe fighter 1230 10kW
borrdjup:190m
årsförbrukning: 15000 kWh

Utloggad ClasseClas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: Nya termostater på elväggradiatorer
« Svar #12 skrivet: 14 november 2006, 19:26:44 »
Jag har använt COs termostater (tidigare hette de Perfectum Spartermostat) på landet fram tills i somras då jag bytte ut de gamla rostiga raddarna mot nya. Iaf så hade jag 1 termostat på 2 raddar i storstugan och ytterligare 2 termostater till sovrummen. Det blev en klar skillnad i komfort gentemot de inbyggda bimetalltermostaterna i raddarna! Pulsningen fungerar perfekt! Det enda kruxet var att åskan tog en termostat som jag jag sedan fick byta ut. Jag kollade rätt mkt på IQ-Term men tyckte prisnivån var på gränsen till svinig + att jag inte behövde IQ-Terms finesser på landet. Bra med CO-termostaten är att den går att dra ner till underhållsvärme på bara ngn plusgrad. Ställ termostaten i minläge (+5 ºC) och så slå sedan på nattsänkningen så hamnar man på ca +1 ºC.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Nya termostater på elväggradiatorer
« Svar #13 skrivet: 14 november 2006, 19:33:06 »
underhållsvärme på bara ngn plusgrad. Ställ termostaten i minläge (+5 ºC) och så slå sedan på nattsänkningen så hamnar man på ca +1 ºC.
Jag tycker +1C är för lite för underhÃ¥llsvärme.  Om du vill säkra huset mot frysskador i rör o.d. sÃ¥ bör du nog hÃ¥lla runt 5-10 grader dÃ¥ det lokalt kan bli kallare...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ClasseClas

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: Nya termostater på elväggradiatorer
« Svar #14 skrivet: 14 november 2006, 20:02:56 »
underhållsvärme på bara ngn plusgrad. Ställ termostaten i minläge (+5 ºC) och så slå sedan på nattsänkningen så hamnar man på ca +1 ºC.
Jag tycker +1C är för lite för underhÃ¥llsvärme.  Om du vill säkra huset mot frysskador i rör o.d. sÃ¥ bör du nog hÃ¥lla runt 5-10 grader dÃ¥ det lokalt kan bli kallare...

Det har funkat bra i sådär en 8-9 år. :) Jag berättade kanske inte allt... Jag har vvb+hydropress i en garderob i hallen med 200W frostvakt satt på +5 grader. Inkommande vatten med värmekabel. Elvvb:n precis påslagen ej tömd. På toan kör jag + 5 grader. I övrigt tömmer jag ur vattenledningarna.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!