Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nybyggnation - valja frikyla?  (läst 4034 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mustang06

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Nybyggnation - valja frikyla?
« skrivet: 29 augusti 2006, 19:45:36 »
Pa G att bygga nytt hus, och har bollat lite fragor kring varmepump har pa forumet. Ju mera man laser, desto mera lar man sig! Far nu fraga om jag har forstatt det har ratt - om jag borrar for bergvarme sa sager en saljare att jag kan valja att borra nagra meter djupare och lagga ner en sarskild slinga for kylning som da dras till en eller flera separata flaktkonvektorer som kan sattas pa vaggen och kyla exvis sovrummen. Verkar ju smutt med energisnal komfort som inte ens kostar sa mycket att fa pa plats!  :)

Ar detta ratt? Kan man av nagon anledning inte anvanda samma slinga som gar till Varmepumpen och bara satta nagra ventiler som stanger flodet till konvektorerna nar jag inte langre vill ha kyla (typ September till Juni)? Jag borde ju kunna stanga av rumsvarmen pa varmepumpen och valja enbart varmvatten darifran, sa det borde ju inte bli nagon konkurrens dar varmepumpen gar for att varma det flaktkonvektorerna kyler. Eller skulle det stalla till problem med varmvattenproduktionen i vv-beredaren om jag samtidigt vill ha bade tappvarmvatten och kyla? 

Har jag forstatt det ratt har pa forumet att om jag dessutom koper sarskilda konvektorer sa skulle jag kunna koppla kylflodet och varme till samma element och helt ersatta radiatorerna som ska sitta i sovrummen uppe? Eller blir varmeeffekten for dalig da? Det vore ju fint att slippa ha element och rordragningar runt halva sovrummet om man kunde slippa.

Tacksam for alla goda tips. Har ska sovas skont i framtiden!!  :D

Nybygge, 2-plans trahus om 210 kvm
Siktar pa att slanga ut standard FLVP'n!!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nybyggnation - valja frikyla?
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2006, 19:59:34 »
du behöver inte en extra slinga.
du kör på samma kolektor dom värmepumpen, det går bara åt en backventil & en cirkulationspump, i stroa drag.

du behöver heller inte borra djupare för detta, men därimot kan det ju vara bra för värmepumpen att ha en djup borra.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Mustang06

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nybyggnation - valja frikyla?
« Svar #2 skrivet: 29 augusti 2006, 21:18:32 »
Tackar - det kandes som att saljaren kanske ville ta chansen att dryga ut sina inkomster lite extra..?  knUp

Sa, det ar egentligen annu billigare... kanske darfor det kallades Fri Kyla?

Nybygge, 2-plans trahus om 210 kvm
Siktar pa att slanga ut standard FLVP'n!!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nybyggnation - valja frikyla?
« Svar #3 skrivet: 29 augusti 2006, 21:52:01 »
du behöver heller inte borra djupare för detta, men därimot kan det ju vara bra för värmepumpen att ha en djup borra.
Njae...  Det vet man egentligen inte innan man vet förutsättningarna.  Ibland kräver bra kyla om man har höga krav djupare hÃ¥l än värmedelen.  Det beror ju pÃ¥ hur hÃ¥rt kylan belastas och hur viktigt man tycker det är att man fÃ¥r effektiv kyla eller om man är nöjd med lite svalare än utan...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nybyggnation - valja frikyla?
« Svar #4 skrivet: 29 augusti 2006, 23:00:28 »
om vi säger så här då. är det nån här inna som har separat slinga eller djupare hål för att få bra kylning? är det nån som överhuvud taget könertill nån sån anläggning i en villa?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nybyggnation - valja frikyla?
« Svar #5 skrivet: 29 augusti 2006, 23:21:13 »
om vi säger så här då. är det nån här inna som har separat slinga eller djupare hål för att få bra kylning? är det nån som överhuvud taget könertill nån sån anläggning i en villa?
Separat slinga har jag inte sagt nÃ¥got om.  Det har jag inte hört talas om.  Däremot har jag själv borrat ett djupare hÃ¥l (100m extra mot tidigare 80m) för att fÃ¥ bra kapacitet till kyla.

Att det blev just 100m extra, var bara för att det var jämnt och bra.  Sedan hade jag väl ändÃ¥ inte klarat mig med 80m hÃ¥l för värme heller i framtiden när jag bytt pump.  Men 80m hÃ¥let höll mycket bra (hög) temperatur tidigare (vilket väl iofs visar att pumpen inte är sÃ¥ effektiv).

« Senast ändrad: 29 augusti 2006, 23:24:16 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Nybyggnation - valja frikyla?
« Svar #6 skrivet: 30 augusti 2006, 10:56:43 »
100m extra ? du menar 20m extra? eller har du 180m baorra???

jag vet inte hur stort hus du har, men om du klarar dig med 80m borra för värmen så kan det inte vara stort, är inte huset stort, kan inte kylbehovet heller vara så stort. låter konstigt, får inte ihopp din ekvation?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Nybyggnation - valja frikyla?
« Svar #7 skrivet: 30 augusti 2006, 14:29:30 »
100m extra ? du menar 20m extra? eller har du 180m baorra???

jag vet inte hur stort hus du har, men om du klarar dig med 80m borra för värmen så kan det inte vara stort, är inte huset stort, kan inte kylbehovet heller vara så stort. låter konstigt, får inte ihopp din ekvation?
100m extra (som du kan se i min signatur).  Totalt har jag drygt 180m borra (176m aktiv borra).  Huset är 155 kvm boyta som 96 kvm uppvärmd källare,  byggt 1980.

Att du inte får ihop kalkylen beror antagligen på att du inte är van vid äldre VP-installationer där COP var betydligt lägre och alltså krävde mycket kortare hål.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!