Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Material i SolfÃ¥ngarlÃ¥da?  (läst 8814 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fabian-Bom

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Material i Solfångarlåda?
« skrivet: 13 juli 2008, 00:10:02 »
Hej,
Har fått tag i Lazerplate absorbatorer i storlek 2105mm*1125mm. Tänkte bygga en låda och glasa in. Har läst lite om LESOL 3+ självbygge och där använder de en träkonstruktion kompletterat med plåtprofiler ytterst, dvs mellan absorbator och glas. Mellan isolering i lådan skall det sitta en aluminiumfolie som damm, gas och kondensskydd (eventuellt reflektion värme?).

Jag undrar om det finns några hinder att bygga lådan helt i trä och skydda utsatta delar med vanlig vindskiveplåt? Glaset fäster jag med någon form av profil med tätning. Lådan skall placerasa fristående och inte integrerat nedfällt montage. Isolering tänkte jag Roxull AluFirebatts eller finns det bättre alternativ? Bottenskivan tänkte jag i plywood som jag oljar in utsidan på.

NÃ¥gra synpunkter eller kommentarer?

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Material i Solfångarlåda?
« Svar #1 skrivet: 14 juli 2008, 22:43:01 »
Jag var på den lokala byggfirman och köpte en sats med prylar för att bygga en 5m2luftsolfångare. Detta får bli min introduktion i solvärmevärlden inför framtida investeringar. 1600 kronor blev det vilket gick igenom av finansministern med en gång.
Jag kommer ej att få upp temperaturen lika högt som du men när du nämner
aluminiumfolie: Hur hade du tänkt sätta fast den i lådan.

Jag har inget fått någon bra känsla för detta. Limma verkar knäppt då det är 5m2 vi talar om. Har ej sett hur andra gjort detta i sina lådor. Många nämner att man skall använda Au folie som värmespärr men hur sätter man fast den?
Häftstift?
Pappspik?
Kleta in en board med tapetlister?

Ideer på detta?

/F
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Material i Solfångarlåda?
« Svar #2 skrivet: 24 juli 2008, 21:00:50 »
Jag använde sättlim. Vattenbaserat för att inte lösa upp frigoliten som folien skulle sitta på. Jag smetade inte ut limmet på hela ytan, utan det räckte att dra lite tunna strängar i zick-zack och längs kanterna.

Mvh/ Göran
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Material i Solfångarlåda?
« Svar #3 skrivet: 24 juli 2008, 22:27:32 »
Hej

Vad gäller isolering så heter det bästa alternativet Isover Fasadskiva. Den har Lambda 31 mot normalt 37 för vanlig mineralullskiva. Anledningen till det låga Lambdavärdet är att glasfiberullen är hårdare packad i denna typ av skivor. Jag tror mej veta att Lesol använder denna typ av isolering i sina "färdiga" solfångarlådor.

Man brukar häfta fast folien mot reglarna i solfångarlådan. Men det gäller ju givetvis den lite tjockare folien som ingår i Lesols byggsatser.

Tror att det går utmärkt att använda vanlig vindskiveplåt. Tänk på att dra upp isolering även ut mot ytterkanterna i lådan.

MVH/Gano



2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad heatmannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
SV: Material i Solfångarlåda?
« Svar #4 skrivet: 26 juli 2008, 20:14:58 »
Den har Lambda 31 mot normalt 37 för vanlig mineralullskiva.

Hej Gano, du måste räkna med tjockleken på skivan också, annars kanske du har köpt grisen i säcken ;). Jag misstänker att den med lägre lambdavärde är tunnare än den andra. Är den sisådär 16 % tunnare eller mer är det bättre med den tjockare med sämre lambdavärde, bara så du vet... (om jag kommer ihåg formlerna rätt... :oa:gl

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Material i Solfångarlåda?
« Svar #5 skrivet: 26 juli 2008, 21:49:40 »
Den har Lambda 31 mot normalt 37 för vanlig mineralullskiva.

Hej Gano, du måste räkna med tjockleken på skivan också, annars kanske du har köpt grisen i säcken ;). Jag misstänker att den med lägre lambdavärde är tunnare än den andra. Är den sisådär 16 % tunnare eller mer är det bättre med den tjockare med sämre lambdavärde, bara så du vet... (om jag kommer ihåg formlerna rätt... :oa:gl

Hej igen

Jo men självklart måste man räkna med tjockleken också. Fasadskivan säljs i 50 och 70 mm tjocklek. Jag har en 50 mm skiva stående i garaget som blev över när jag tilläggsisolerade fasaden. Fasadskivan är styvare, lite halvvägs mot Tretex om du förstår vad jag menar.

MVH/Gano
« Senast ändrad: 26 juli 2008, 21:56:46 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Material i Solfångarlåda?
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2009, 18:44:22 »
Jag höjer en gammal tråd då det är hög tid att förbättra förra årets mediokra försök
med egen byggd solfångare. Nu satsar vi på modell större och modell bättre ;D

Än hur jag gör så är en mycket stor kostnad själva täckningskostanden
ovanför själva absorbatorplåten. Alltså glasrutan ovanpå.

Helst skall det ju vara lågjärnsglas och antireflexbehandlat mm mm
Men va f..n. Då sticker ju priset iväg kolossalt.

Hittade kanalplast nedan som man kan få i riktigt långa längder.
Det går då att få upp ytan(10-20 m2) till en rimlig kostnad.
Tätning mellan skivor finns ochså färdiga lösningar på.
Men kommer något igenom som kan värma plåtarna?

Är det någon som vet hur man får mest valuta för pengarna?
Dvs vilken täckning ger mest energi ut per investerad krona?
(Ytan jag har att tillgå är ca 6*6m och det skall helst inte blir en massa små
sollådor med sin egna lilla ruta och tätning utan tänk STORT)

(Plexiglas, polykarbonat, korrugerad plast, fönsterglas, härdat glas, kanalplast?)


/Fredrik
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Material i Solfångarlåda?
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2009, 09:46:54 »
sist jag köpte kanalplast var det dyrare än glas. Ett bra sätt är att göra sig bekant med glasmästaren så han tar vara på halvkrossade skyltfönster som du kan få tillskurna för en billig peng. I.o.f sig har jag en luftsolfångare med kanalplastskiva sedan slutet på 80-talet som fortfarande håller ihop men plasten har märkbart vitnat och släpper troligtvis inte idag in hälften av det solljus den gjorde då.Vanligt glas är säkerligen betydligt bättre både optiskt och hållbarhetsmässigt.

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Material i Solfångarlåda?
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2009, 10:03:49 »
Kanske vanligt glas är en bra kompromiss pris/prestanda.
Det finns ju en hel del gamla fönster på blocket man skulle kunna slakta.

Annars förstår jag jag nu varför min PVC-täckning slog sig med en gång.
(Se tabellen)
Polykarbonat hade varit ett bättre val.

/F
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Material i Solfångarlåda?
« Svar #9 skrivet: 15 mars 2009, 12:41:53 »
bygg med lesolmått och köp glasen från en lesolförsäljare.

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Täckglas
« Svar #10 skrivet: 16 mars 2009, 16:51:43 »
Hittade ett skolarbete på olika täckglas i det allmänna informationssökandet.

www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_kau_diva-941-1__fulltext.pdf

Här testar man att använda sig av isolerglas för att se om det kunde ge högre utbyte vintertid.

/F

Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad chrilleckrill

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Material i Solfångarlåda?
« Svar #11 skrivet: 25 mars 2009, 06:57:17 »
Du..Fabian-Bom.

Den där Lazerplaten, e' den från Sunstrip's andra sotering kanske?
Hade tänkt köpa där oxÃ¥.  mÃ¥tten pÃ¥ lazerplaten, varierar dom eller, mÃ¥tten som du skrev var lite för stora för mina solglas, fÃ¥r max vara 1900x900mm om dom skall passa perfekt.
Föresten så var det ngn som undrade om Lesols isolering, Dom använder Paroc slab 65 N3 i sina Lesol5 'or.

Ha de gott i solen.
Chrille

Utloggad SaabAero

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Material i Solfångarlåda?
« Svar #12 skrivet: 03 juni 2009, 14:15:06 »
Väcker en gammal tråd med fler materialfunderingar.

Är det någon som har några ideer ang färgen på plåten i lådan?
Svart är väl såklart? det bästa, men hur skulle det funka med röd plåt istället?
Är effektiviteten pga färgskillnaden försumbar eller så stor att idén är idiotisk?

Syftet med den röda plÃ¥ten är att göra lÃ¥dan med diskret pÃ¥ en faluröd vägg  Sc:,h

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Material i Solfångarlåda?
« Svar #13 skrivet: 03 juni 2009, 22:28:59 »
Du kan ju måla ett par provbitar och ställa mot väggen när det är soligt. Är det någon större skillnad så borde du kunna känna det med handen.

Jag har ett uthus som är falurött och söderväggen blir ganska varm i vårsolen. Min gissning är att det skulle fungera hyfsat.

Mvh/ Göran
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad SaabAero

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Material i Solfångarlåda?
« Svar #14 skrivet: 04 juni 2009, 10:17:16 »
Du kan ju måla ett par provbitar och ställa mot väggen när det är soligt. Är det någon större skillnad så borde du kunna känna det med handen.

Bra tips med testet!
Blir till att måla lite plåt och ställa ut :)
Undrar om tjockleken spelar nÃ¥gon roll för testet  Sc:,h
Det kanske blir fel att jämföra en 3mm röd plåt med en 0,5mm svart plåt (tänkte på vad jag har liggande)

Någon som har några ideer på hur plåttjocklek och material påverkar effekten?
Några för/nack -delar med tjockare plåt istället för tunn plåt?
Några för/nack -delar med aluminium istället för stål plåt?


« Senast ändrad: 04 juni 2009, 10:22:53 av SaabAero »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!