Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vilken bil skulle du köpa idag ?

Vovlo
9 (15.5%)
Volkswagen
2 (3.4%)
Audi
5 (8.6%)
Ford
3 (5.2%)
Toyota/Lexus
6 (10.3%)
BMW
8 (13.8%)
Kia
0 (0%)
Skoda
3 (5.2%)
Mercedes
4 (6.9%)
Renault
0 (0%)
Hyundai
3 (5.2%)
Peugeot
0 (0%)
Opel
1 (1.7%)
Nissan
0 (0%)
Citroen
3 (5.2%)
Mitsubishi
1 (1.7%)
Saab
2 (3.4%)
Fiat
0 (0%)
Subaru
4 (6.9%)
Crysler
0 (0%)
Övriga
4 (6.9%)

Antal personer som röstat: 57

Författare Ämne: Vilken bil skulle du köpa  (läst 20373 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vilken bil skulle du köpa
« Svar #30 skrivet: 27 september 2011, 11:54:12 »
@ Torbjörn Forsman

Ja, det stämmer.

Denna länk är bra (om man kan lite tyska).

http://www.maengelreport.com/

Stämmer mycket av det vad de skriver.

Toyota, Mitsubishi och Mazda klarar sig jättebra !

Peugeot t.ex. mindre bra.

Även det med Corsan (Corsa C) stämmer. Den har rött vid motorn (rubrik 150.000 km).

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Vilken bil skulle du köpa
« Svar #31 skrivet: 27 september 2011, 15:46:42 »
Mercedes rostar iallafall bäst huvuddunk
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 629
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Vilken bil skulle du köpa
« Svar #32 skrivet: 27 september 2011, 20:59:59 »
eftersom jag haft tvÃ¥ Audi massa vw och nu en seat kan jag klart säga att Audi hag höst kvalite pÃ¥ prylarna. Som exempel min galme frÃ¥n -87 har fortfarande samma avgasystem. Min -95a som nu har blivit skrot hade samma ända till toppen gick vid 36000mil. PÃ¥ mina vw har jag fÃ¥tt bytt  avgassysten.

Att de är samma är som att säga att fläskfile o korv är samma bara för att de kommer från en gris.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: Vilken bil skulle du köpa
« Svar #33 skrivet: 27 september 2011, 21:41:02 »
Om jag - mot förmodan - skulle köpa en ny bil idag skulle det med stor sannolikhet bli en Ford Focus, dvs samma modell som jag har kört sedan 4 år.

Jag köpte faktiskt en ny Focus kombi i sommras Thumbsup Den nya modellen (m.y 2011-) Det blev en titanium med näst största stereon, ljuspkt och 115hk diesel. Har haft de båda tidigare versionerna (focus 1 sedan -00 och en focus kombi flexifuel -06) och har varit väldigt nöjd med dessa.

Denna nya focusen är en helt "ny" bil tekniskt sett i förhållande till de andra modellerna. Focus 2 (05-10) delade platta med volvo s40/v50/c70 och mazda 3. Denna nya vetitusan vad den har för kusiner, men en helt ny modell på platta är det iaf. (det ryktas inom väggarna att plattan kommer att delas med den eventuellt. kommande nya V30 och XC30 samt någon ny Mazada.

Både till det yttre, inre och körmässigt så är detta en helt annan bil än föregångaren. Min gamla 06:a upplevde jag förvisso som stabil och trevlig på vägen men tyvärr ganska bullrig. Väg/motorljudet kunde jag ta.. Inte så ofta som den gick långkörnigar och när man väl drog iväg lite längre så fanns det en trevlig stereo (stora Sonyn) som man kunde dra på lite med.. :)

Den nya är knäpptyst vid jämförelse Thumbsup Vilket lyft! Den ligger även mycket bra pÃ¥ vägen, trots 17" sÃ¥ är den inte det minsta spÃ¥rkänslig. (fÃ¥r se nästa Ã¥r när den skos med 18") Den känns väldigt ombonad och reglage/spakar/vred känns väldigt stadiga och gedigna. Jag sitter jätteskönt i stolarna. En negativ (eller positiv) sak är att lastutrymmet är nÃ¥got smalare än pÃ¥ föregÃ¥ngaren :( Troligen beror det pÃ¥ mer isolering och dyligt som Ford tryckt in.. Det gamla kunde man "kasta in" barnvagnen i..  Denna fÃ¥r man lirka in den i, men det gÃ¥r.

Glad att jag valde lite bättre stereo.. streama spotify via blåtand från telen är guld.. + att handsfreekopplingen fungerar klanderfritt.. man behöver inte göra något.. Det bara funkar ;D

Vidare är ju 5 års garanti och 5 år skattefritt riktigt trevligt :)
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vilken bil skulle du köpa
« Svar #34 skrivet: 27 september 2011, 22:13:04 »
eftersom jag haft tvÃ¥ Audi massa vw och nu en seat kan jag klart säga att Audi hag höst kvalite pÃ¥ prylarna. Som exempel min galme frÃ¥n -87 har fortfarande samma avgasystem. Min -95a som nu har blivit skrot hade samma ända till toppen gick vid 36000mil. PÃ¥ mina vw har jag fÃ¥tt bytt  avgassysten.

Att de är samma är som att säga att fläskfile o korv är samma bara för att de kommer från en gris.

Det är helt klart att Audi har bäst kvalitet av dessa bilmärken som du nämde. Audi har bra kvalitet, men är ju ganska dyrt också.

Sedan VW har tagit över Skoda och Seat har det också blivit bättre med kvaliteten där, självklart är Seat inte lika problemlöst som Toyota eller Mitsubishi, men väl bättre än Renault och fram för allt Dacia.

Sen beror det väl också hur mycket att man kör.

Opel sägs t.ex. ha en "livslÃ¥ng bilgaranti" ... Ã¥tminstone i Tyskland. Men vad jag läste gäller den bara upp till 16 000 mil (160 000 km). När motorn pÃ¥ Corsan gick sönder hade den 175 000 km  huvuddunk. Även om man skulle ha haft denna garanti skulle de teoretiskt inte ha betalgt ngt ?

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo pÃ¥ landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast pÃ¥ landet förstÃ¥ss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förrÃ¥d.
SV: Vilken bil skulle du köpa
« Svar #35 skrivet: 27 september 2011, 22:46:43 »
Har en helt ok mazda 6 från -06, gått 9500 mil, skall behållas några 1000mil till. Frun var ju missnöjd med mondeon från -99 så den fick vi byta ut i sommras kan säga efter 3 fordar så är vi inte nöjda med kvaliten men ok i komfort!! Försökte få frun att gilla nya suzuki swift eller nya micra men det blev en ny fabia i sommras verkar riktigt bra över förväntan få se hur den är efter några år, slår det väl ut så kanske mazdan byts ut till förmån för en skoda oktavia eller superb....Är annars grymt sugen på subaru ALLA som jag känner är mycktet nöjd med dem.
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  MÃ¥l: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskÃ¥p -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp nÃ¥gra ggr/vinter.
Ã…r 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,0
Ã…r 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +2,3
Ã…r 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +3,3
Ã…r 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Ã…rsmedeltemp +4,4

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vilken bil skulle du köpa
« Svar #36 skrivet: 27 september 2011, 23:23:57 »
Har en helt ok mazda 6 från -06, gått 9500 mil, skall behållas några 1000mil till. Frun var ju missnöjd med mondeon från -99 så den fick vi byta ut i sommras kan säga efter 3 fordar så är vi inte nöjda med kvaliten men ok i komfort!! Försökte få frun att gilla nya suzuki swift eller nya micra men det blev en ny fabia i sommras verkar riktigt bra över förväntan få se hur den är efter några år, slår det väl ut så kanske mazdan byts ut till förmån för en skoda oktavia eller superb....Är annars grymt sugen på subaru ALLA som jag känner är mycktet nöjd med dem.

Jag tittade på en ca. 10 år gammal Mondeo Diesel en gång. Den kostade kring 10 000 Kronor. Funderade på en billigt bil för att transportera solfångare och andra grejer. Den var bara rost. Hade inte det bästa intrycket ... och dessutom ville firman sälja den som "snickare-bil" .... utan garanti osv.... för dom som vill mecka med bilar ....

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vilken bil skulle du köpa
« Svar #37 skrivet: 27 september 2011, 23:29:13 »
Auto Bild kvalitetstest.

Bara som förväntad ....

http://www.hyundai.at/topnavi/921_1571.php

Hyundai, Audi, Toyota, Mitsubishi och Mazda lite bättre kvalitet, Renault, Fiat och Peugeot lite sämre kvalitet.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vilken bil skulle du köpa
« Svar #38 skrivet: 28 september 2011, 00:00:41 »
Ca. 15 000 EUR kostar den billigaste Volvo C 30 i Tyskland. EU-Import. troligtvis frÃ¥n Sverige ?  Sc:,h

Vad kostar den billigaste Volvo i Sverige ? 135 000 SEK skulle jag gissa ?  Sc:,h om man drar av rabatten ?

http://www.autoscout24.de/NewMarketDetails.aspx?id=vsfkhsbmzd1p

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Vilken bil skulle du köpa
« Svar #39 skrivet: 28 september 2011, 08:22:32 »
eftersom jag haft tvÃ¥ Audi massa vw och nu en seat kan jag klart säga att Audi hag höst kvalite pÃ¥ prylarna. Som exempel min galme frÃ¥n -87 har fortfarande samma avgasystem. Min -95a som nu har blivit skrot hade samma ända till toppen gick vid 36000mil. PÃ¥ mina vw har jag fÃ¥tt bytt  avgassysten.

Att de är samma är som att säga att fläskfile o korv är samma bara för att de kommer från en gris.

Är det olika avgassystem på Audi och VW?
Det borde ju vara samma kvalitet på motorer, växellådor, hjulupphängningar, elektronik, etc, eftersom dom delarna tillverkas/monteras centralt. Bilarna skruvas i hop i olika fabriker i olika länder, men maskiner, verktyg, kvalitetskontroller och arbetarnas ackord är dom samma så det borde inte skilja nåt där heller...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: Vilken bil skulle du köpa
« Svar #40 skrivet: 28 september 2011, 11:35:36 »
Jag köpte faktiskt en ny Focus kombi i sommras Thumbsup Den nya modellen (m.y 2011-) Det blev en titanium med näst största stereon, ljuspkt och 115hk diesel. Har haft de båda tidigare versionerna (focus 1 sedan -00 och en focus kombi flexifuel -06) och har varit väldigt nöjd med dessa.

Denna nya focusen är en helt "ny" bil tekniskt sett i förhållande till de andra modellerna. Focus 2 (05-10) delade platta med volvo s40/v50/c70 och mazda 3. Denna nya vetitusan vad den har för kusiner, men en helt ny modell på platta är det iaf. (det ryktas inom väggarna att plattan kommer att delas med den eventuellt. kommande nya V30 och XC30 samt någon ny Mazada.

Både till det yttre, inre och körmässigt så är detta en helt annan bil än föregångaren. Min gamla 06:a upplevde jag förvisso som stabil och trevlig på vägen men tyvärr ganska bullrig. Väg/motorljudet kunde jag ta.. Inte så ofta som den gick långkörnigar och när man väl drog iväg lite längre så fanns det en trevlig stereo (stora Sonyn) som man kunde dra på lite med.. :)

Den nya är knäpptyst vid jämförelse Thumbsup Vilket lyft! Den ligger även mycket bra pÃ¥ vägen, trots 17" sÃ¥ är den inte det minsta spÃ¥rkänslig. (fÃ¥r se nästa Ã¥r när den skos med 18") Den känns väldigt ombonad och reglage/spakar/vred känns väldigt stadiga och gedigna. Jag sitter jätteskönt i stolarna. En negativ (eller positiv) sak är att lastutrymmet är nÃ¥got smalare än pÃ¥ föregÃ¥ngaren :( Troligen beror det pÃ¥ mer isolering och dyligt som Ford tryckt in.. Det gamla kunde man "kasta in" barnvagnen i..  Denna fÃ¥r man lirka in den i, men det gÃ¥r.

Glad att jag valde lite bättre stereo.. streama spotify via blåtand från telen är guld.. + att handsfreekopplingen fungerar klanderfritt.. man behöver inte göra något.. Det bara funkar ;D

Vidare är ju 5 års garanti och 5 år skattefritt riktigt trevligt :)

Det jag framför allt uppskattar med Focusen är att lastutrymmet är så högt (det är en kombi). Minst 10 cm högre än på en Audi A4 Avant, t ex. Köksbord, gamla radiogrammofoner och annat går in utan att man behöver demontera saker.
Den eluppvärmda vindrutan är ett stort plus i kanten.

Vad jag inte riktigt gillar är att det är knöligt att byta strålkastarlampa på vänster sida pga att batterihyllan är ivägen, så man får ta ut insatsen (en skruv och några plasthakar för att svänga ut grillen, tre skruvar för insatsen) för att komma åt. Nåväl, jämfört med vissa VAG-bilar är det där lampbytet ändå ett under av servicevänlighet.
Bakvagnskonstruktionen med tvärlänkar är iofs bra ur komfortsynpunkt men gör att bilen blir mer sidvindskänslig än de bästa konstruktionerna med längslänkar eller halvstel bakaxel (som t ex Citroën BX eller VW Golf III).
Plastkofångarna blir mycket spröda när det är nedåt 20 grader kallt, så då gäller det att hålla sig borta från isiga plogkanter och andra hårda föremål.

Den har gått i stort sett problemfritt under de ca 12000 mil jag har kört den. Förutom vanlig service så har jag bytt bromsskivor och belägg fram, och nu är det på gång att byta ett bakhjulslager. Saker som ägare till äldre Focus 1 har haft bekymmer med är fjäderbrott, i synnerhet de två senaste kalla vintrarna, och att en av länkarna i torkarmekanismen, som är placerad så att vatten kan rinna ned i den, glappar sönder eller rostar ihop. Den kan det vara idé att hålla efter och fetta in i förebyggande syfte då och då.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Vilken bil skulle du köpa
« Svar #41 skrivet: 28 september 2011, 12:23:54 »
En undersökning som säger en del: maskinskador har ökat med 75% sedan 2006. Varför kan man undra.
http://www.dagensps.se/artiklar/2011/09/28/00305604/index.xml
Japanerna är som vanligt bäst. Av europeiska märken Volvo och Mercedes.
Bäst, plats 1-10:
Toyota (som vanligt) :)
KIA (!)
Mitsu
Subaru
Hyundai
Honda
Lexus
Chevrolet
Mercedes
Volvo
Sämst 1-10:
Rover (no surprise)
Cadillac (!)
Alfa
Smart
Porsche
Jeep
Mini
Chrysler
Landrover
BMW

Fransmännen ligger tydligen i mitten numera. Själv undviker jag VAG, Ford, Opel. Kör Peugeot f t.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Vilken bil skulle du köpa
« Svar #42 skrivet: 28 september 2011, 13:59:03 »
En undersökning som säger en del: maskinskador har ökat med 75% sedan 2006. Varför kan man undra.
http://www.dagensps.se/artiklar/2011/09/28/00305604/index.xml
Japanerna är som vanligt bäst. Av europeiska märken Volvo och Mercedes.
Bäst, plats 1-10:
Toyota (som vanligt) :)
KIA (!)
Mitsu
Subaru
Hyundai
Honda
Lexus
Chevrolet
Mercedes
Volvo
Sämst 1-10:
Rover (no surprise)
Cadillac (!)
Alfa
Smart
Porsche
Jeep
Mini
Chrysler
Landrover
BMW

Fransmännen ligger tydligen i mitten numera. Själv undviker jag VAG, Ford, Opel. Kör Peugeot f t.

Men Porsche är ju dyrt och en av de bästa märken ... även i bilprovningens statistik över 10 Ã¥r gamla bilar ...  Sc:,h

BMW ligger inte illa i ADAC statistike ..... ska kolla länken.

Ja, japanska märken är oftas bäst.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!