Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 28 september 2011, 13:59:03 »

En undersökning som säger en del: maskinskador har ökat med 75% sedan 2006. Varför kan man undra.
http://www.dagensps.se/artiklar/2011/09/28/00305604/index.xml
Japanerna är som vanligt bäst. Av europeiska märken Volvo och Mercedes.
Bäst, plats 1-10:
Toyota (som vanligt) :)
KIA (!)
Mitsu
Subaru
Hyundai
Honda
Lexus
Chevrolet
Mercedes
Volvo
Sämst 1-10:
Rover (no surprise)
Cadillac (!)
Alfa
Smart
Porsche
Jeep
Mini
Chrysler
Landrover
BMW

Fransmännen ligger tydligen i mitten numera. Själv undviker jag VAG, Ford, Opel. Kör Peugeot f t.

Men Porsche är ju dyrt och en av de bästa märken ... även i bilprovningens statistik över 10 år gamla bilar ...  Sc:,h

BMW ligger inte illa i ADAC statistike ..... ska kolla länken.

Ja, japanska märken är oftas bäst.
Skrivet av: jehu
« skrivet: 28 september 2011, 12:23:54 »

En undersökning som säger en del: maskinskador har ökat med 75% sedan 2006. Varför kan man undra.
http://www.dagensps.se/artiklar/2011/09/28/00305604/index.xml
Japanerna är som vanligt bäst. Av europeiska märken Volvo och Mercedes.
Bäst, plats 1-10:
Toyota (som vanligt) :)
KIA (!)
Mitsu
Subaru
Hyundai
Honda
Lexus
Chevrolet
Mercedes
Volvo
Sämst 1-10:
Rover (no surprise)
Cadillac (!)
Alfa
Smart
Porsche
Jeep
Mini
Chrysler
Landrover
BMW

Fransmännen ligger tydligen i mitten numera. Själv undviker jag VAG, Ford, Opel. Kör Peugeot f t.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 28 september 2011, 11:35:36 »

Jag köpte faktiskt en ny Focus kombi i sommras Thumbsup Den nya modellen (m.y 2011-) Det blev en titanium med näst största stereon, ljuspkt och 115hk diesel. Har haft de båda tidigare versionerna (focus 1 sedan -00 och en focus kombi flexifuel -06) och har varit väldigt nöjd med dessa.

Denna nya focusen är en helt "ny" bil tekniskt sett i förhållande till de andra modellerna. Focus 2 (05-10) delade platta med volvo s40/v50/c70 och mazda 3. Denna nya vetitusan vad den har för kusiner, men en helt ny modell på platta är det iaf. (det ryktas inom väggarna att plattan kommer att delas med den eventuellt. kommande nya V30 och XC30 samt någon ny Mazada.

Både till det yttre, inre och körmässigt så är detta en helt annan bil än föregångaren. Min gamla 06:a upplevde jag förvisso som stabil och trevlig på vägen men tyvärr ganska bullrig. Väg/motorljudet kunde jag ta.. Inte så ofta som den gick långkörnigar och när man väl drog iväg lite längre så fanns det en trevlig stereo (stora Sonyn) som man kunde dra på lite med.. :)

Den nya är knäpptyst vid jämförelse Thumbsup Vilket lyft! Den ligger även mycket bra på vägen, trots 17" så är den inte det minsta spårkänslig. (får se nästa år när den skos med 18") Den känns väldigt ombonad och reglage/spakar/vred känns väldigt stadiga och gedigna. Jag sitter jätteskönt i stolarna. En negativ (eller positiv) sak är att lastutrymmet är något smalare än på föregångaren :( Troligen beror det på mer isolering och dyligt som Ford tryckt in.. Det gamla kunde man "kasta in" barnvagnen i..  Denna får man lirka in den i, men det går.

Glad att jag valde lite bättre stereo.. streama spotify via blåtand från telen är guld.. + att handsfreekopplingen fungerar klanderfritt.. man behöver inte göra något.. Det bara funkar ;D

Vidare är ju 5 års garanti och 5 år skattefritt riktigt trevligt :)

Det jag framför allt uppskattar med Focusen är att lastutrymmet är så högt (det är en kombi). Minst 10 cm högre än på en Audi A4 Avant, t ex. Köksbord, gamla radiogrammofoner och annat går in utan att man behöver demontera saker.
Den eluppvärmda vindrutan är ett stort plus i kanten.

Vad jag inte riktigt gillar är att det är knöligt att byta strålkastarlampa på vänster sida pga att batterihyllan är ivägen, så man får ta ut insatsen (en skruv och några plasthakar för att svänga ut grillen, tre skruvar för insatsen) för att komma åt. Nåväl, jämfört med vissa VAG-bilar är det där lampbytet ändå ett under av servicevänlighet.
Bakvagnskonstruktionen med tvärlänkar är iofs bra ur komfortsynpunkt men gör att bilen blir mer sidvindskänslig än de bästa konstruktionerna med längslänkar eller halvstel bakaxel (som t ex Citroën BX eller VW Golf III).
Plastkofångarna blir mycket spröda när det är nedåt 20 grader kallt, så då gäller det att hålla sig borta från isiga plogkanter och andra hårda föremål.

Den har gått i stort sett problemfritt under de ca 12000 mil jag har kört den. Förutom vanlig service så har jag bytt bromsskivor och belägg fram, och nu är det på gång att byta ett bakhjulslager. Saker som ägare till äldre Focus 1 har haft bekymmer med är fjäderbrott, i synnerhet de två senaste kalla vintrarna, och att en av länkarna i torkarmekanismen, som är placerad så att vatten kan rinna ned i den, glappar sönder eller rostar ihop. Den kan det vara idé att hålla efter och fetta in i förebyggande syfte då och då.
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 28 september 2011, 08:22:32 »

eftersom jag haft två Audi massa vw och nu en seat kan jag klart säga att Audi hag höst kvalite på prylarna. Som exempel min galme från -87 har fortfarande samma avgasystem. Min -95a som nu har blivit skrot hade samma ända till toppen gick vid 36000mil. På mina vw har jag fått bytt  avgassysten.

Att de är samma är som att säga att fläskfile o korv är samma bara för att de kommer från en gris.

Är det olika avgassystem på Audi och VW?
Det borde ju vara samma kvalitet på motorer, växellådor, hjulupphängningar, elektronik, etc, eftersom dom delarna tillverkas/monteras centralt. Bilarna skruvas i hop i olika fabriker i olika länder, men maskiner, verktyg, kvalitetskontroller och arbetarnas ackord är dom samma så det borde inte skilja nåt där heller...
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 28 september 2011, 00:00:41 »

Ca. 15 000 EUR kostar den billigaste Volvo C 30 i Tyskland. EU-Import. troligtvis från Sverige ?  Sc:,h

Vad kostar den billigaste Volvo i Sverige ? 135 000 SEK skulle jag gissa ?  Sc:,h om man drar av rabatten ?

http://www.autoscout24.de/NewMarketDetails.aspx?id=vsfkhsbmzd1p
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 27 september 2011, 23:29:13 »

Auto Bild kvalitetstest.

Bara som förväntad ....

http://www.hyundai.at/topnavi/921_1571.php

Hyundai, Audi, Toyota, Mitsubishi och Mazda lite bättre kvalitet, Renault, Fiat och Peugeot lite sämre kvalitet.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 27 september 2011, 23:23:57 »

Har en helt ok mazda 6 från -06, gått 9500 mil, skall behållas några 1000mil till. Frun var ju missnöjd med mondeon från -99 så den fick vi byta ut i sommras kan säga efter 3 fordar så är vi inte nöjda med kvaliten men ok i komfort!! Försökte få frun att gilla nya suzuki swift eller nya micra men det blev en ny fabia i sommras verkar riktigt bra över förväntan få se hur den är efter några år, slår det väl ut så kanske mazdan byts ut till förmån för en skoda oktavia eller superb....Är annars grymt sugen på subaru ALLA som jag känner är mycktet nöjd med dem.

Jag tittade på en ca. 10 år gammal Mondeo Diesel en gång. Den kostade kring 10 000 Kronor. Funderade på en billigt bil för att transportera solfångare och andra grejer. Den var bara rost. Hade inte det bästa intrycket ... och dessutom ville firman sälja den som "snickare-bil" .... utan garanti osv.... för dom som vill mecka med bilar ....
Skrivet av: scoutman
« skrivet: 27 september 2011, 22:46:43 »

Har en helt ok mazda 6 från -06, gått 9500 mil, skall behållas några 1000mil till. Frun var ju missnöjd med mondeon från -99 så den fick vi byta ut i sommras kan säga efter 3 fordar så är vi inte nöjda med kvaliten men ok i komfort!! Försökte få frun att gilla nya suzuki swift eller nya micra men det blev en ny fabia i sommras verkar riktigt bra över förväntan få se hur den är efter några år, slår det väl ut så kanske mazdan byts ut till förmån för en skoda oktavia eller superb....Är annars grymt sugen på subaru ALLA som jag känner är mycktet nöjd med dem.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 27 september 2011, 22:13:04 »

eftersom jag haft två Audi massa vw och nu en seat kan jag klart säga att Audi hag höst kvalite på prylarna. Som exempel min galme från -87 har fortfarande samma avgasystem. Min -95a som nu har blivit skrot hade samma ända till toppen gick vid 36000mil. På mina vw har jag fått bytt  avgassysten.

Att de är samma är som att säga att fläskfile o korv är samma bara för att de kommer från en gris.

Det är helt klart att Audi har bäst kvalitet av dessa bilmärken som du nämde. Audi har bra kvalitet, men är ju ganska dyrt också.

Sedan VW har tagit över Skoda och Seat har det också blivit bättre med kvaliteten där, självklart är Seat inte lika problemlöst som Toyota eller Mitsubishi, men väl bättre än Renault och fram för allt Dacia.

Sen beror det väl också hur mycket att man kör.

Opel sägs t.ex. ha en "livslång bilgaranti" ... åtminstone i Tyskland. Men vad jag läste gäller den bara upp till 16 000 mil (160 000 km). När motorn på Corsan gick sönder hade den 175 000 km  huvuddunk. Även om man skulle ha haft denna garanti skulle de teoretiskt inte ha betalgt ngt ?
Skrivet av: dennisson
« skrivet: 27 september 2011, 21:41:02 »

Om jag - mot förmodan - skulle köpa en ny bil idag skulle det med stor sannolikhet bli en Ford Focus, dvs samma modell som jag har kört sedan 4 år.

Jag köpte faktiskt en ny Focus kombi i sommras Thumbsup Den nya modellen (m.y 2011-) Det blev en titanium med näst största stereon, ljuspkt och 115hk diesel. Har haft de båda tidigare versionerna (focus 1 sedan -00 och en focus kombi flexifuel -06) och har varit väldigt nöjd med dessa.

Denna nya focusen är en helt "ny" bil tekniskt sett i förhållande till de andra modellerna. Focus 2 (05-10) delade platta med volvo s40/v50/c70 och mazda 3. Denna nya vetitusan vad den har för kusiner, men en helt ny modell på platta är det iaf. (det ryktas inom väggarna att plattan kommer att delas med den eventuellt. kommande nya V30 och XC30 samt någon ny Mazada.

Både till det yttre, inre och körmässigt så är detta en helt annan bil än föregångaren. Min gamla 06:a upplevde jag förvisso som stabil och trevlig på vägen men tyvärr ganska bullrig. Väg/motorljudet kunde jag ta.. Inte så ofta som den gick långkörnigar och när man väl drog iväg lite längre så fanns det en trevlig stereo (stora Sonyn) som man kunde dra på lite med.. :)

Den nya är knäpptyst vid jämförelse Thumbsup Vilket lyft! Den ligger även mycket bra på vägen, trots 17" så är den inte det minsta spårkänslig. (får se nästa år när den skos med 18") Den känns väldigt ombonad och reglage/spakar/vred känns väldigt stadiga och gedigna. Jag sitter jätteskönt i stolarna. En negativ (eller positiv) sak är att lastutrymmet är något smalare än på föregångaren :( Troligen beror det på mer isolering och dyligt som Ford tryckt in.. Det gamla kunde man "kasta in" barnvagnen i..  Denna får man lirka in den i, men det går.

Glad att jag valde lite bättre stereo.. streama spotify via blåtand från telen är guld.. + att handsfreekopplingen fungerar klanderfritt.. man behöver inte göra något.. Det bara funkar ;D

Vidare är ju 5 års garanti och 5 år skattefritt riktigt trevligt :)
Skrivet av: BiggerDigger
« skrivet: 27 september 2011, 20:59:59 »

eftersom jag haft två Audi massa vw och nu en seat kan jag klart säga att Audi hag höst kvalite på prylarna. Som exempel min galme från -87 har fortfarande samma avgasystem. Min -95a som nu har blivit skrot hade samma ända till toppen gick vid 36000mil. På mina vw har jag fått bytt  avgassysten.

Att de är samma är som att säga att fläskfile o korv är samma bara för att de kommer från en gris.
Skrivet av: Tågråttan
« skrivet: 27 september 2011, 15:46:42 »

Mercedes rostar iallafall bäst huvuddunk
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 27 september 2011, 11:54:12 »

@ Torbjörn Forsman

Ja, det stämmer.

Denna länk är bra (om man kan lite tyska).

http://www.maengelreport.com/

Stämmer mycket av det vad de skriver.

Toyota, Mitsubishi och Mazda klarar sig jättebra !

Peugeot t.ex. mindre bra.

Även det med Corsan (Corsa C) stämmer. Den har rött vid motorn (rubrik 150.000 km).
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 27 september 2011, 11:35:34 »

Jag brukar ta mig friheten att dra alla VAG-bilar - Audi, Seat, Skoda och VW - över en kam. Det är ju samma koncern, samma teknik under skalet på allihop, alla fabrikerna gör på exakt samma sätt när det gäller lackering, rostskydd och sånt.

En sak som väl fler och fler här har upptäckt är att Europas nya Detroit är Schlesien - alltså gränstrakterna mellan Polen, Tjeckien och Slovakien, så gott som alla biltillverkare och underleverantörer med verksamhet i Europa har ju fabriker i det området nu.

Om jag - mot förmodan - skulle köpa en ny bil idag skulle det med stor sannolikhet bli en Ford Focus, dvs samma modell som jag har kört sedan 4 år.

SEAT görs väl i spanien?
Jag har aldrig träffat en nöjd SEAT-ägare som haft bilen ett par år...  ::)
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 27 september 2011, 11:17:14 »

Denna statistik är ganska interessant !

http://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/suchergebnis.aspx?pklid=3&pstatid=3&ReturnUrl=5uEyBA6KBgNKCARK55ZyBARCzNqr0u23BTXFzyqpzAcxCLRyzAa1CLRyzAZyC5X3xLErxLEz5uXFBARpzocy0gN8ym68C5X3xLE4HeN_

Dacia Logan är ingen pålitlig bil ... som förväntad.

För alla som inte kan bestämma sig mellan Peugeot och Hyundai.

Peugeot verkar vara bättre än Hyundai ... enligt statistiken i alla fall ...

Men ADAC-statistiken tar ju vad jag vet bara upp bilar som har blivit stående längs vägkanten och fått hjälp från ADAC, dvs inte sådana fel där bilägaren själv kan ta sig till verkstad eller låta reparationen vänta till närmaste ordinarie service. Så den säger långt ifrån allt om hur problembehäftad eller problemfri en viss bilmodell är. Det är ju en mycket liten del av alla förekommande fel som gör det helt omöjligt att köra vidare.
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 27 september 2011, 11:13:16 »

Jag brukar ta mig friheten att dra alla VAG-bilar - Audi, Seat, Skoda och VW - över en kam. Det är ju samma koncern, samma teknik under skalet på allihop, alla fabrikerna gör på exakt samma sätt när det gäller lackering, rostskydd och sånt.

En sak som väl fler och fler här har upptäckt är att Europas nya Detroit är Schlesien - alltså gränstrakterna mellan Polen, Tjeckien och Slovakien, så gott som alla biltillverkare och underleverantörer med verksamhet i Europa har ju fabriker i det området nu.

Om jag - mot förmodan - skulle köpa en ny bil idag skulle det med stor sannolikhet bli en Ford Focus, dvs samma modell som jag har kört sedan 4 år.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 27 september 2011, 08:10:03 »

Ja du har så klart rätt.

Jag blev lite otydlig.

Jag menade att Auris, som är en Golf-klass-bil. Är väldigt bra.

Men dom riktigt bra affärerna, rent ekonomiskt, verkar hos toyota främst ske hos Avensis, som precis som du säger är en stor bil.

Jag har många bekanta som har haft yaris och tycker att dessa är mycket bra och har hållit utan några stora problem.

EDIT: alltså... toyotas små bilar är bra men dyra i jämförelse med många andra märken.. :)

Men dom riktigt bra affärerna, rent ekonomiskt, verkar hos toyota främst ske hos Avensis, som precis som du säger är en stor bil.

Ja, men så är det överallt. Jag såg en Volvo på Denzel .... minst 25 % under priset i listan !
Dom sitter på bilarna, dom blir inte av med dom.

Små och billiga bilar säljs lättare.

Tror det var fel av bland annat Saab att inte utveckla små bilar.

Pratade även med Volvo när jag var i Göteborg. De tyckte att det är i princip kineserna som bestämmer om små Volvo bilar kommer att utvecklas eller inte.
Volvo har bara stora och relativt dyra bilar.

Många är ute efter Volkswagen.

Man behöver bara kolla den tyska statistiken över nyregistrerade bilar. På plats 1 ligger VW Golf 69 861 nyregistrerade bilar i år, på den andra platsen kommer VW Passat med 27 674 och på tredje platsen VW Polo med 25 963 nyregistrerade bilar. Opel Astra: plats 4 och Opel Corsa: plats 6 .... Ford Focus: plats 8;

Hyundai i 30 ligger på plats 24 med 9 271 nyregistrerade bilar hittills i år. Toyota Yaris: plats 57, Volvo 60: plats 67, Toyota Auris: plats 73, Mitsubishi Colt: plats 79, Kia Ceed (en av de mestsålda bilar i Sverige): plats 89

http://www.kfz-auskunft.de/kfz/zulassungszahlen_2011_2.html
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 27 september 2011, 01:33:02 »

Denna statistik är ganska interessant !

http://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/suchergebnis.aspx?pklid=3&pstatid=3&ReturnUrl=5uEyBA6KBgNKCARK55ZyBARCzNqr0u23BTXFzyqpzAcxCLRyzAa1CLRyzAZyC5X3xLErxLEz5uXFBARpzocy0gN8ym68C5X3xLE4HeN_

Dacia Logan är ingen pålitlig bil ... som förväntad.

För alla som inte kan bestämma sig mellan Peugeot och Hyundai.

Peugeot verkar vara bättre än Hyundai ... enligt statistiken i alla fall ...
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 september 2011, 01:26:06 »

Ja du har så klart rätt.

Jag blev lite otydlig.

Jag menade att Auris, som är en Golf-klass-bil. Är väldigt bra.

Men dom riktigt bra affärerna, rent ekonomiskt, verkar hos toyota främst ske hos Avensis, som precis som du säger är en stor bil.

Jag har många bekanta som har haft yaris och tycker att dessa är mycket bra och har hållit utan några stora problem.

EDIT: alltså... toyotas små bilar är bra men dyra i jämförelse med många andra märken.. :)
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 27 september 2011, 01:15:16 »

Är det en mindre bil som avses kan jag rekommendera toyota avensis. Diesel, miljöbil, verkar vara skottsäker. Enda nackdelen är att den låter lite mycket i kupén i högre farter.

Toyota har egenheten att vara ganska billig i de större modellerna. Avensis går ju exempelvis att göra riktigt bra köp på. Dock inte miljöbil...

Ja, men Toyota Avensis skulle jag nog inte klassa som "en mindre bil".

Jag tänker mest på Opel Corsa, Mitsubishi Colt, Toyota Yaris och Renault Clio när man pratar om mindre bilar ...
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 27 september 2011, 01:12:46 »

Skoda är relativ bra bilar vad man hör .... har en gång suttit i en Fabia ... verkade helt okej ! Men jag har aldrigt ägt en.

Kanske hjälper detta om man inte kan bestämma sig ?  ::)

http://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/suchergebnis.aspx?pklid=9&pstatid=3&ReturnUrl=5uEyBA6KBgNKCARK55ZyBARCzNqr0u23BTXFzyqpzAcxCLRyzAa1CLRyzAZyC5X3xLErxLEz5uXFBARpzocy0gN8ym68C5X3xLE4HeN_

BMW, Nissan, Audi och Mercedes i Topp och Opel, Ford, Peugeot och Renault längs nere (= Flopp).

När det gäller mindre bilar gäller den här:

http://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/suchergebnis.aspx?pklid=2&pstatid=3&ReturnUrl=5uEyBA6KBgNKCARK55ZyBARCzNqr0u23BTXFzyqpzAcxCLRyzAa1CLRyzAZyC5X3xLErxLEz5uXFBARpzocy0gN8ym68C5X3xLE4HeN_

BMW/Mini, Mitsubishi, Peugeot, Opel Meriva och Nissan Note bäst och Seat, Fiat Punto och Hyundai Getz sämst.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 september 2011, 01:11:33 »

Är det en mindre bil som avses kan jag rekommendera toyota avensis. Diesel, miljöbil, verkar vara skottsäker. Enda nackdelen är att den låter lite mycket i kupén i högre farter.

Toyota har egenheten att vara ganska billig i de större modellerna. Avensis går ju exempelvis att göra riktigt bra köp på. Dock inte miljöbil...
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 27 september 2011, 00:58:59 »

Pegeot 508 bilen alla vill ha men ingen vågar köpa. Trots 5 års garanti

Känner till en kompis som har Peugeot och hon är nöjd. Det är Turbon som har gått sönder efter ca. 7 till 8 år. Men hon kör mycket.
Själv skulle jag köpa Peugeot om den är riktig billig !!!  Jag kör mycket, blir rädd att det blir problem med franska bilar.

Själv har jag suttit i Peugeot, Renault, Mitsubishi, Toyota, Opel, Hyundai, Nissan, Kia, Fiat, Volvo och Dacia.

Volvo är helt enkelt för dyrt för mig.

Man märker en relativ tydlig skillnad mellan Renault och fram för allt Dacia och Hyundai, Mitsubishi och Toyota. Opel är okej bilar. Inga dåliga bilar. Det gäller i alla fall Corsan.

Dacia .... jag letade efter knappen för fönsterhissarna ... dom var i mellankonsolen. Sen var allt konstigt ... dessa "knappar" där man kan ställa in om det ska blåsa kallt eller varmt var längs nere ... svårt att nå ... sen ville försäljaren ha 300 EUR extra för att beställa och leverera bilen (Auslieferungspauschale).

Dacia är kanske ett alternativ - om man måste köpa begagnade bilar annars. Om man inte har råd ... 

Mitsubishi har bra erbjudanden just nu. Kankse kan man få ner priset på Toyota bilar i Tyskland, då är Toyota ett bra alternativ.  Vill man köpa en väldig liten, billig och ny bil för staden är kanske Fiat Panda och Suzuki Alto ett alternativ.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 september 2011, 00:46:38 »

Jag gillade lådan och konceptet (bilen rent generellt) men tyckte chassit var för stötigt för min smak. Tror dom tänker om och tänker rätt till cross country varianten av 508 nästa år.

Jag tycker skoda verkar vara bra bilar. Har dock aldrig ägt en. Norrland brukar veta vad som är bra på riktigt. Där rullar många skoda, volvo och subaru samt även folka så klart.

Där visar man inte e85 priset på tavlan vid vägen. 98, 95 och diesel :)
*generaliserar* något men är positivt inställd (till Norrland, inte 98 oktan)...

För övrigt vad gäller Skoda... Min farbror har tagit kol på fler bilar än jag själv ägt.. och hans fabia bara går och går. Dock tar han ut kurvorna väl så framvagnen klarar väl sig bättre än snittet. Men han gör service, städar och tvättar var tredje år. Har kört den i 17 000 mil och enda fel har varit spridare som gick på garanti. När jag fått skjuts någon enstaka gång kommenterar jag att bilen fortfarande känns fräsch i chassi och så. Innuti känns den ju inte som en dröm. Varelse i orginalutförande eller efter min farbrors behandling...
Skrivet av: Mike
« skrivet: 27 september 2011, 00:30:17 »

Peugeoten kan vara hur bra som helst men jag gillar inte designen och robotiserad manuell låda är pain in the ass, jag har haft en, aldrig mer.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 september 2011, 00:11:50 »

Pegeot 508 bilen alla vill ha men ingen vågar köpa. Trots 5 års garanti
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 27 september 2011, 00:02:56 »

Jag har mycket mer utrustning än så men autoscout är billigt dock inte alls värt besväret.
Du kan få sämre garantier eller behandling hos ÅF
Du kan få högre försäkringspremier, dock inte säkert
Du kommer med all säkerhet att få mindre för bilen den dagen den ska bytas
Du får lägga ned en hel del tid osv
Nä jag handlar hellre i Sverige.
Det går inte så bra för Toyota just nu heller så man får höga rabatter, listpriset på min bil var 273000:- och jag betalade alltså 236000:-

Det stämmer nog.

Toyota var tidigare Nordens största bilmärke.

Det stämmer också att man får mindre för bilen när man byter. Men oftas är bilen inte värd så mycket när man byter, då blir differensen låg.

Oftas löner det sig bara att köpa i annat EU land om man köper dyra bilar. Sen bör du kolla om det finns EU importörer även i Sverige. Vi har en i Burgenland t.ex.

Jag pratade med dom. Dom hade billiga Renault och Peugeot bilar ... och Skoda Fabia ... och de ville sälja en Chevrolet Aveo till mig  ;D  ... Fiat Panda var mycket billigare än hos vanliga Fiat återförsäljare vad jag minns.

MEN

http://www.autoscout24.at/NewMarketDetails.aspx?id=bhwh4uygotey

Deras Peugeot 207, 3 dörrs modell kostar 9 990 EUR (det är ca. 90 000 Kronor). Ingen mettalic lackering, ingen klima, inga huvud kuddar, inte ens en radio  huvuddunk .... klima och mettalic kostar extra ... 980 EUR + 380 EUR  huvuddunk  huvuddunk

För samma pris (ca. 10 000 EUR) får jag en bil med mettalic lackering, alu fälgar, 5 dörrar , klima / AC, AS&G start och stopp teknik, radio/CD / AUX kombination, huvud kuddar och mycket, mycket mer hos Mitsubishi.

Men dom kunde inte ordna en Colt ...

 *vinkar*
Skrivet av: Mike
« skrivet: 26 september 2011, 23:36:47 »

Jag har mycket mer utrustning än så men autoscout är billigt dock inte alls värt besväret.
Du kan få sämre garantier eller behandling hos ÅF
Du kan få högre försäkringspremier, dock inte säkert
Du kommer med all säkerhet att få mindre för bilen den dagen den ska bytas
Du får lägga ned en hel del tid osv
Nä jag handlar hellre i Sverige.
Det går inte så bra för Toyota just nu heller så man får höga rabatter, listpriset på min bil var 273000:- och jag betalade alltså 236000:-
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 26 september 2011, 23:24:15 »

@ Mike

Mitsubishi var också nära konkurs för några år sen vad jag vet.

Dom satsar mycket på el bilar just nu. i-MIEV.

Du kan kolla här vad bilen kostar i t.ex. Tyskland.

http://www.autoscout24.de/NewMarketList.aspx?atype=C&mmvmk0=70&mmvmd0=15230&mmvco=1&make=70&model=15230&fuel=B&pricefrom=1000&cy=D&offer=N&gear=A&powerfrom=92&powerto=110&zipc=D&ustate=N%2CU

En Avensis Kombi, 1,8 bensin med automatik och GPS (navigationssystem) kostar kring 21 000 EUR (ca. 190 000 SEK). Med svensk moms (istället för tysk) betalar man säckert 210 000 SEK. Om man köper i Tyskland och registrerar den i Sverige sen. Vet inte om det finns andra avgifter för nya bilar i Sverige som kan tillkomma när man importerar en helt ny bil. Sen bör man kolla på den övriga utrustningen också. Vad Toyota berättade finns det skillnader i utrustningen mellan länderna (t.ex. är Toyota Hilux i Skandinavien utrustad 2 batterier men inte i Tyskland) osv.

http://www.autoscout24.de/NewMarketList.aspx?atype=C&mmvmk0=70&mmvmd0=15230&mmvco=1&make=70&model=15230&fuel=B&pricefrom=1000&cy=D&offer=N&gear=A&powerfrom=92&powerto=110&zipc=D&ustate=N%2CU

Att köpa min Mitsubishi Colt i Tyskland skulle inte ha lönat sig hos mig.



Skrivet av: Mike
« skrivet: 26 september 2011, 22:25:44 »

KIA var nära konkurs för inte allt för länge sedan men räddades av Sydkoreanska staten tillfälligt innan Hyundai tog över.
Tillsammans är de inom några år världens största biltillverkare (tror jag).
Att KIA köpte över den tyske designern som står bakom Audis design har ju inte direkt varit en nackdel, vänta bara det kommer mera, en modell som ännu inte säljs i Sverige är så slutsåld så att många länder fått vänta på introduktionen.
Att Hyundai även de nu har fått ordning på designen kommer att leda till en total dominans snart, om de inte prisar ut sig, nya i40 är visserligen välutrustad men ganska dyr.

Tänk om Svenska staten hade sett hur dessa två utvecklat sig sedan statliga Sydkoreanska ingripandet för drygt 10 år sedan kanske de hade agerat lite annorlunda...

Edit:
Själv köpte jag för övrigt en Toyota Avensis 1,8 kombi för en dryg månad sedan med CVT-automat, den drar tack och lov nästan en halv liter mindre per mil i stadskörning jämfört med min gamla Mazda 6. Valet föll på den pga snål automatväxlat med den utrustning jag vill ha (GPS mm mm) till ett riktigt lågt pris om 236000:- helt ny. Hyundai i40 med GPS etc hade kostat närmare 50000:- mer och med en ålderdomlig törstig momentomvandlarautomat.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 26 september 2011, 22:17:14 »

Jag kollade på Hyundai bilar. De säljas oftas tillsammans med Mitsubishi bilar.
Ja, Hyundai är ett bra märke.

Hos mig var det dock så att jag ville ha en Colt. Försäljaren tyckte också att Colten är bättre utrustad osv. Sen är Colt en mycket praktiskt bil. Framsätet går t.ex. att lägga om så att man i princip har "ett bord" i bilen.

Hyundai säljs dock mycket bra vad man hör.

För 20 eller 25 år sen var det mycket vanligare med japanska bilar. De verkar dock allt mer försvinna från marknaden idag. Mycket konkurrens från Kia och Hyundai också.
Skrivet av: Mike
« skrivet: 26 september 2011, 22:05:42 »

Hyundai i40 och kommande i30 är ju grymt snygga och en extrem uppryckning från tidigare modeller, iX35 är ju också ok.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 26 september 2011, 21:56:48 »

Egentligen hade jag nog velat ha e n Hyundai i40 med Audis nya 180hk bensinmotor som snittar blandat 0,55 och en CVT-växellåda på toppen av det.

Hyundai verkar vara mycket populärt just nu.

Sägs ha bra kvalitet också !
Skrivet av: Mike
« skrivet: 26 september 2011, 21:47:00 »

Egentligen hade jag nog velat ha e n Hyundai i40 med Audis nya 180hk bensinmotor som snittar blandat 0,55 och en CVT-växellåda på toppen av det.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 26 september 2011, 21:42:25 »

Ewald, är du Tysk?

Ja, österrikare ... så  även bilen har inget svenskt nummerskylt ...
Skrivet av: Fattiglapp
« skrivet: 26 september 2011, 21:27:23 »

Ewald, är du Tysk?
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 26 september 2011, 21:25:25 »

Danmarks bilstatistik .... Nu verkar inte längre Peugeot vara Danmarks mestsålda bilmärke  Sc:,h

http://www.dst.dk/pukora/epub/upload/16217/headword/dk/313.pdf
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 26 september 2011, 20:50:53 »

@ Bosse bus

Hos mig respektive min Colt läste jag bland annat "Made i Czech Republik". Audi, Opel och Suzuki har t.ex. fabriker i Ungern.

Mitsubishi Europe har sitt säte i Born/Nederländerna.

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 26 september 2011, 20:42:33 »

Jag har själv funderat på en Skoda nästa gång.
Fast jag röstade på Toyota, jag vill nog inte ha en ny utan en några år gammal och då tror jag mer på Toyota än Skoda.

Skoda är ingen dålig bil, men Toyota gjorde inget dåligt intryck heller när jag kollade på en Yaris. Men Yarisen var inte billig och försäljaren ville inte gå ner i priset. Toyota är på väg ner i Europa. Dom hade lite kvalitetsproblem (t.ex. Corolla,Avensis), trots att man kom fram, att inte problemet med gaspedalen orsakade de dödliga bilolyckorna i USA.

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 26 september 2011, 20:33:48 »

Vad skall man rösta på mest bil för pengarna lr bäst bil lr coolas lr vad.

mest för pengarna måste vara skoda????

Är samma drivlina bromsar fram bakvagn elektronik som audi Vw Seat men till ett lägre pris med grymt rostskydd.


Visst ingen status men billigt att äga och rostar mindre än genomsittet.

Nja, vad ska man rösta på ? Vilken bil skulle du köpa ?

Ja, Skoda är mycket vanliga bilar.
Beror dock också vilken bil att man behöver (bor man längst uppe på en berg där man behöver en fyrhjlulsdriven bil, har man en stor familj, måste man transportera mycket,...)

Jag köpte en ny Mitsubishi Colt, 5 dr (med 5 dörrar alltså) för cirka 1,5 månader sen. Kostade ca. 10 000 EUR.

http://www.mitsubishi-motors.at/Versions.aspx?PMID=84&BodyTypeID=2297&LangType=3079

Mycket bra och pålitlig bil, välutrustad och billig !
Kostade ca. 91 000 SEK (i svenska Kronor).
Inkl. metallic lackering, alufälgar, AS&G - stop an go teknik som kallas Mitsubishi ClearTech i mitt fall, 6 kuddar (behövs ju bara när man krockar), ABS, el.hissar - alla dörrar, radio/CE kombination, klima/ AC, mm

Kollade på en Mazda 2 idag ... bara för skoj - mycket dyrare än Mitsubishi, kostade över 12 000 EUR, sämre utrustad, känns lite trångare inne (jämfört med Colten eller Opel Corsan).

Tror jag gjorde ett bra köp med Colten. Den är dessutom en av de mest pålitligaste bilarna.  Thumbsup

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 september 2011, 20:24:24 »

Jag har själv funderat på en Skoda nästa gång.
Fast jag röstade på Toyota, jag vill nog inte ha en ny utan en några år gammal och då tror jag mer på Toyota än Skoda.
Skrivet av: Bosse bus
« skrivet: 26 september 2011, 20:20:39 »

Vad skall man rösta på mest bil för pengarna lr bäst bil lr coolas lr asiater bra kvalite? men tråkiga franskt går bort enl dom flesta(elsystem är inte deras starka sida) och italienare kan inte bygga bilar för norden men dom är roliga att köra eller en svenne volvo som bara går och går (boring) kanske en saab om man vågar inte så farligt den har snart rostat bort.
Nä nu va jag elak annars en subba bra bil bra mos hög kvalite men dyr och typisk japaner plast.




mest för pengarna måste vara skoda????

Är samma drivlina bromsar fram bakvagn elektronik mm som audi Vw Seat men till ett lägre pris och byggt i ett land med stolthet=bättre ihopskruvat med grymt rostskydd galvat rostar mindre än audi bättre lack?


Visst ingen status men billigt att äga och rostar mindre än genomsittet.

Skrivet av: Ewald
« skrivet: 26 september 2011, 20:13:50 »

Hej !

Jag vill göra en ny omröstningen om vilken bil ni skulle köpa idag.

Analyserade Sveriges bilstatistik när jag skrev in alla märken.

http://www.bilsweden.se/web/Nyregistreringar_augusti_2011.aspx

Sen minns jag att det var vissa som ville ha med Crysler och Lexus sista gången (trots att det är ganska ovanliga märken enligt bilstatistiken).

Nyfiken på vad resultatet blir.

Hittade också lite uppgifter om den norska bilstatistiken

http://www.dinside.no/873201/bilsalget-i-juni-surfer-paa-toppen

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!