Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med Thermia Atria, ingen värme pÃ¥ elementen, men varmvatten  (läst 6684 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pjarki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värmepumpen började krångla för några dagar sedan. Det började med att temperaturen inomhus sjönk ner till ca 19 grader, senare även 18 grader. Vi upptäckte då att fläkten i utomhusdelen inte gick. Det har inte kommit några felmeddelanden. Vi hade en VVS-kille här som bytte från tillsats, som jag hade satt på för att vi skulle få upp värmen, till värmepump och den gick då igång och rören upp till övervåningen blev varma, varpå han ansåg att problemet var ur världen. Det värmde upp en del, men sen började temperaturen sjunka igen och fläkten på utomshusdelen slutade gå igen. På pannan står det bara "startar om 14 minuter" och så drar kompressorn igång, men inte utedelen. I morse stängde jag av pannan och startade om den för att se om det skulle göra någon skillnad. Då började fläkten i utomsdelen att köra och rören blev återigen varma. Idag har utomsdelen kört hela dagen. Temperaturen på pannan är inställd på 29 grader, men det blir fortfarande inte varmare än 19 grader.

Varmvatten har vi. Elementen borde ju vara brännheta för att få upp temperaturen men inget händer. Vad kan vara fel?

Mina inställningar:

Temperatur:
Ute: 1
Rum 29
Framledning 50 (65)
Returledning 44(52)
Varmvatten 44
Integral -890
Brine ute -8

Service:
Värmepump
Integral A1 90
Hysteres 12
Max Retur 52
Startintervall 20m
Tryckrör 73(120)
Ute stopp -20

Varmvatten
Start 41(44)
Varmvattentid 40m
Värmetid 20m
Toppv.intervall 31D
Toppv.stopp 60



youji

  • Gäst
youji
SV: Problem med Thermia Atria, ingen värme på elementen, men varmvatten
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2019, 05:29:37 »
Börja med att kontrollera så inte smutsfiltret är igensatt och har du filterbaal så är det bara stänga pumpen och stänga kranen och spola filtret.Om smutsfiltret är igensatt så får du hög retur och komressorn stannar och el-patron går in istället efters du fortfarande har ett värmebehov.Problemet blir att du får väldigt många korta körningar och du får ett medellande om att värmepumpen startar om x-antal minuter efter komressorn stannar.

Utloggad Pjarki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag kanske skulle nämnt att modellen är Atria 8. Jag kollade i manualen för min modell och där står inget om filter. Jag har försökt titta och se något som liknar det filtret som beskrivs i nyare modeller, men hittar inget. Jag tog en bild på pannan.


youji

  • Gäst
youji
SV: Problem med Thermia Atria, ingen värme på elementen, men varmvatten
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2019, 07:11:26 »
Jag kanske skulle nämnt att modellen är Atria 8. Jag kollade i manualen för min modell och där står inget om filter. Jag har försökt titta och se något som liknar det filtret som beskrivs i nyare modeller, men hittar inget. Jag tog en bild på pannan.
Smutsfiltret sitter på din retur(stammen).

youji

  • Gäst
youji
SV: Problem med Thermia Atria, ingen värme på elementen, men varmvatten
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2019, 07:17:09 »
Tyvärr kan jag inte skicka bild men googla på filterbaal och titta på returen på värmesystemet och inte inne i pumpen.

youji

  • Gäst
youji
SV: Problem med Thermia Atria, ingen värme på elementen, men varmvatten
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2019, 07:27:45 »
Tyvärr kan jag inte skicka bild men googla på filterbaal och titta på returen på värmesystemet och inte inne i pumpen.
Kolla även att den inte har löst ut på den röda knappen som det står T1 på och den kan vara lite lurig när den löser ut och man får trycka ganska hårt för att återstääla den.

Utloggad Pjarki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hmm jag ser inget direkt på returen, men vid sidan av pannan sitter detta inkapslat i frigolit, kan det vara detta?


youji

  • Gäst
youji
SV: Problem med Thermia Atria, ingen värme på elementen, men varmvatten
« Svar #7 skrivet: 23 februari 2019, 08:52:11 »
Hmm jag ser inget direkt på returen, men vid sidan av pannan sitter detta inkapslat i frigolit, kan det vara detta?
Nope bara forsätta leta.

youji

  • Gäst
youji
SV: Problem med Thermia Atria, ingen värme på elementen, men varmvatten
« Svar #8 skrivet: 23 februari 2019, 08:58:30 »
Nope bara forsätta leta.
Ta ett kort på själva pumpen där tiillopp och retur där man ser där rören syns där dom kommer in till värmepumpen.Den bilden du tog ser man filtret till köldbärarvätskan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Filtret sitter på returröret från radiatorerna och kan se ut så här:

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Pjarki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har kikat på returen men finns inget som liknar filterbaal när jag googlar det. Kör på tillsats nu och inte ens det värmer upp alla element. Det får bli vvs-firma på måndag.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Kan det vara problemet med igensättning av de stålomspunna gummislangarna?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

youji

  • Gäst
youji
SV: Problem med Thermia Atria, ingen värme på elementen, men varmvatten
« Svar #12 skrivet: 23 februari 2019, 09:13:36 »
Jag har kikat på returen men finns inget som liknar filterbaal när jag googlar det. Kör på tillsats nu och inte ens det värmer upp alla element. Det får bli vvs-firma på måndag.
Fungerar det inte alls så har den nog löst ut på T1 knappen(el-patron)Tryck in knappen den röda tills det knäpper till.

youji

  • Gäst
youji
SV: Problem med Thermia Atria, ingen värme på elementen, men varmvatten
« Svar #13 skrivet: 23 februari 2019, 09:17:38 »
Kolla så den där vvs-killen har ställt pumpen i auto.

Utloggad Pjarki

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Försökte ta bild på returen, men gjorde en film också för att få med allt. Jag hittar inget som riktigt liknar en filterbaal som på bilden. Några element är varma så det fungerar hjälpligt nu men temperaturen inne är fortfarande under 19 grader.

Nu står den inställd på tillsats, tycker du att jag ska ändra till auto?

Länk till film:
https://www.dropbox.com/s/x05uy2j1pyb594a/IMG_0577.MOV?dl=0


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!