Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HP-larm vid varmvattentillverkning - Nibe 750F  (läst 5701 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad coyern

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
HP-larm vid varmvattentillverkning - Nibe 750F
« skrivet: 05 september 2011, 15:33:45 »
Hallå där!

Har en Nibe 750 installerad i vårt nya Älvsbyhus. Har under sommaren fått HP-larm (50) varje gång vi förbrukat stora mängder varmvatten, tex varje gång vi badat. Vid dusch har larmet aldrig kommit. Har pratat med Nibes support men de har ingen aning varför larmet kommer. Någon här med samma erfarenhet eller som har någon bra ide varför larmet kommer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP-larm vid varmvattentillverkning - Nibe 750F
« Svar #1 skrivet: 05 september 2011, 20:27:42 »
Jag är inte så jättehemma på den där värmepumpen, men om det är olika givare som styr elpatron respektive värmepump kan jag tänka mig att elpatrongivaren visar för låg temp så att elpatron hänger kvar för länge när den väl går in och stöttar. Jag kan tänka mig att ett bad triggar elpatron men inte en dusch. Under meny 3 så kanske det går att hitta vad de olika tempgivarna visar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: HP-larm vid varmvattentillverkning - Nibe 750F
« Svar #2 skrivet: 05 september 2011, 22:00:55 »
Nibe kör väl bara elpatron vid VV-höjning (legionellakörning)?

Du har inte inställning för VV på för hög temperatur?
Tror inte du skall köra högre än 50-55 ºC

Växelventilen kan också vara boven.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad coyern

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP-larm vid varmvattentillverkning - Nibe 750F
« Svar #3 skrivet: 06 september 2011, 07:38:37 »
Elpatronen har varit blockerad under hela sommaren så tror inte det är den som spökar. Varmvattentemp är inställd på 52C. Växelventilen låter som ett alternativ, du menar då alltså att den inte släpper på tillräckligt mycket vatten till vv-beredaren? Har ringt installatören så förhoppningsvis kommer någon ut och tittar på pumpen.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: HP-larm vid varmvattentillverkning - Nibe 750F
« Svar #4 skrivet: 06 september 2011, 08:32:11 »
Släpper inte växelventilen på tillräckligt till VV så borde en del gå ut på radiatorer eller golvvärme.
« Senast ändrad: 06 september 2011, 09:54:03 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP-larm vid varmvattentillverkning - Nibe 750F
« Svar #5 skrivet: 06 september 2011, 10:39:43 »
Fast det är skumt att det endast händer vid bad?
Vore det växleventilen så borde det hända titt som tätt vid VV-ladning.
Min enda förklaring är att VV-givaren eller returgivaren (vilken som nu stoppar VV-laddning) har dålig kontakt och hänger inte riktigt med.
Felet blir större när temperaturen sjunker mer vid stort VV-uttag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: HP-larm vid varmvattentillverkning - Nibe 750F
« Svar #6 skrivet: 06 september 2011, 10:43:04 »
Ja, kan vara givaren men med kallare vatten borde han inte få HP-larm.

Taskig cirkulation kan vara källa till HP-larm.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HP-larm vid varmvattentillverkning - Nibe 750F
« Svar #7 skrivet: 07 september 2011, 10:06:43 »
Jag skulle gissa på att det är när VV givaren BT7 går under starttemp för BT6 med xantal grader och maskinen ökar i varv.

Fråga på det: Har du loggat den?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP-larm vid varmvattentillverkning - Nibe 750F
« Svar #8 skrivet: 07 september 2011, 10:50:03 »
Ja, kan vara givaren men med kallare vatten borde han inte få HP-larm.

Jo, i slutet av laddningen, då har ju temperaturen i VVB stigit igen.
Om givaren sitter dåligt så släpar den efter och ser inte rätt temperatur förren efter nån minut.
Då hinner temperaturen upp för högt innan givaren slår ifrån.
Och ju lägre tempen har dippat vid VV-uttaget, ju större felvisning blir det eftersom själva givaren kylts ner lite till.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad coyern

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: HP-larm vid varmvattentillverkning - Nibe 750F
« Svar #9 skrivet: 08 september 2011, 08:25:10 »
Hej igen och tack för alla svar!

Försökte igÃ¥r provocera fram ett larm och samtidigt logga men sÃ¥klart kom inget larm denna gÃ¥ng. Dock försökte jag ha lite koll pÃ¥ vad det är som händer när man förbrukar mycket varmvatten och det jag kunde se var att varvtalet pÃ¥ värmebärarpumpen var riktigt orolig och gick upp och ner mellan 0% och 100%. Vid stigande temp pÃ¥ BT6 (tror jag det var, hette nÃ¥got med ärvärde varmvatten) sÃ¥ drar pumpen pÃ¥ till 100%, tempen sjunker dÃ¥ fort och pumpen drar sÃ¥ fort det kommit under  inställt börvärde varmvatten (BT7?)  ner varvtalet ner mot 0% igen. SÃ¥ här hÃ¥ller den pÃ¥ med stora svajningar i temperatur (uppskattningsvis mellan 30C och 57CpÃ¥ 30 sekunder och lika snabbt ner igen). Känns som värmebärarpumpen reglerar varvtalet alldeles för häftigt (och för sent). Dessutom la jag märke till att elpatronen gÃ¥r in för att ladda vv, efter en tid pÃ¥ maxeffekt. Det skumma är att kompressorn samtidigt inte gÃ¥r pÃ¥ full fart. Max tillÃ¥ten frekvens pÃ¥ kompressor var 45Hz men den gick bara pÃ¥ 35Hz.

Fyllde badkaret två gånger efter varandra under detta lilla test och andra gången gick kompressorn in på högre effekt och varvade upp till runt 80Hz. Dock låg elpatronen redan inne på 6,5kW även denna laddning.

Skickar med loggfilen i excel-format om någon vill titta.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HP-larm vid varmvattentillverkning - Nibe 750F
« Svar #10 skrivet: 08 september 2011, 14:06:27 »
På Nibe 360 så styrs elpatron av en egen givare, felar denna så kan man få det problemet att elpatron värmer för mycket.
Om nibe 750 också har elpatrongivare (tyvärr vet jag inte det, men det borde gå att se den under meny 3.3 om man bläddrar lite) så gissar jag på att det är denna som ställer till det.
Det där med frekvensregleringen på kompressorn har jag ingen aning om, hittar inte detta i manualen (som tyvärr suger på nibe 750).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!