Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fördelar resp. nackdelar med urkoppling av cirk.pumpen?  (läst 1949 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kalpdahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Hej!

Finns det några fördelar respektive nackdelar med att koppla ur cirkulationspumpen under sommarhalvåret?
är det dåligt för pannan eller radiatorerna, eller sparar det på pumpen och gör att den håller längre?
Har en Fighter 310P med vattenradiatorer.
Finns det något ekonomiläge motsvarande som på 301:an, förutom att man kan koppla från elpatronen manuellt?
Tackam för svar!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Nackdelen kan ju vara att den sitter fast när den ska startas på hösten, då får du hjälpa den i gång. Fördelen är att du spar nån krona.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fördelar resp. nackdelar med urkoppling av cirk.pumpen?
« Svar #2 skrivet: 13 april 2009, 10:36:57 »
Om du kopplar bort den, så kör den 5min någon gång i veckan, så vet du att den funkar till hösten.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Villvetamera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
"Motioneras" inte c-pumpen automatiskt en gång per dygn även om man ställer den off på 310-an?
1-plansvilla från 2008 på ca 140 m² i Skåne. Nibe  F730 med radiatorer och el-komfortvärme på ca 40 m², braskamin Scan 50.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fördelar resp. nackdelar med urkoppling av cirk.pumpen?
« Svar #4 skrivet: 14 april 2009, 12:04:59 »
Det bör man väl veta, om man nu har en 310:a.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Villvetamera

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Hade inte manualen i huvudet när jag skrev min fråga, men efter att ha läst på under lunchen så kom jag fram till att det är lugnt att slå av c-pumpen på Nibe 310P.

Manualen säger:

Nedre lampan ”Cirkulationspump”
Tänd Cirkulationspumpen i drift.
Släckt Cirkulationspumpen ej i drift, dock
motioneras den automatiskt 2 ggr/
dygn. Shuntventilen
är stängd.
1-plansvilla från 2008 på ca 140 m² i Skåne. Nibe  F730 med radiatorer och el-komfortvärme på ca 40 m², braskamin Scan 50.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Fördelar resp. nackdelar med urkoppling av cirk.pumpen?
« Svar #6 skrivet: 14 april 2009, 15:15:06 »
Där ser man, så funkar även CTC.
Förmodligen är det likadant på de flesta märkena, men om man stoppar cirkulationspumpen, och den inte motioneras automatiskt, bör man köra den då och då själv, så att den inte kärvar fast framåt hösten.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Mossfeldt

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Hagfors, Värmland
  • Antal inlägg: 244
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Fördelar resp. nackdelar med urkoppling av cirk.pumpen?
« Svar #7 skrivet: 19 april 2009, 21:02:33 »
På sommaren kan du även ställa pumpen i lägsta läget (av tre).
Hemma hos oss funkar det fint med läge 2 hela vintern, snart går jag ner till läge 1.
Om du lossnar den nedre luckan så ser du pumpen där bakom, på den sitter en liten spak för olika lägen. Syns även i manualen.

Kör med elpatronen avslagen nu och kanske kan jag snart även slå av cirkulationen och stänga shunten.

I övrigt kan jag inte tänka mig att det på något vis skulle va dåligt för element mm.
1½-plans villa på 140 m2, byggår 1991.
Frånluftsvärmepump Nibe 310P och från 2010-01-19 även en luft/luft-pump MSZ-FD35VABH.
Mål att komma under 10MWh/år.
Logger 2020 under ständig utbyggnad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!