Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Finns nyare manual till reglercentral HMC300?  (läst 2841 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Örjet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Finns nyare manual till reglercentral HMC300?
« skrivet: 19 juni 2016, 21:31:07 »
Hej!

Tidigare när vi använde en gammal NIBE elpanna har vi alltid kopplat ifrån den på sommaren, då huset ändå
hållit temperaturen på en bra nivå. Jag blev lite frustrerad när vår Airmodule E9 envisades med att värma
elementen i huset, trots att det är flera grader varmare än vi önskar. Jag letade då rätt på avsnittet
om sommarläge med reglercentral HMC 300. Jag blev dock förvånad då vår bruksanvisning (6720809471 2014/04)
till reglercentralen inte stämmer överrens med menyerna i vår reglercentral. Enligt manualen skall
man under meny "värme/kyla"/"sommar/vinteromkoppl"/ kunna välja "konstant sommardrift (=AV) Värmepumpen
används varken till uppvärmning eller kylning"

På vår reglercentral är sökvägen följande: "värme/kyla"/"värme/kyla"/"värme/kyla"/ och där finns valen
"konstant viloläge", "automatisk drift" och "konstant värmedrift". Jag tyckte att konstant viloläge lät
som att värmepumpen inte skulle alstra någon värme till radiatorerna (varmvatten vill jag fortfarande ha).
Det som hände när jag aktiverat detta läge var att elpatronen gick in mitt under sommarvärmen! Antagligen
för att värma varmvatten då kompressorn var avstängd? Finns det något sätt att stänga av värmedriften
eller måste man ställa om börvärdet till 5ºC för att få pumpen att lugna ner sig?

/Örjan

Utloggad Örjet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns nyare manual till reglercentral HMC300?
« Svar #1 skrivet: 27 juni 2016, 09:24:30 »
Fick svar från IVT att de nyaste manualerna är från 2014. Tydligen kunde pumpen stänga av sig och köra med elpatron
om temperaturgivaren satt i solen. Jag har inte riktigt förstått var givaren sitter på en airX, någon som vet?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Finns nyare manual till reglercentral HMC300?
« Svar #2 skrivet: 27 juni 2016, 10:54:00 »
Vilken givare då? Det finns flera givare inuti själva pumpen och en utegivare nånstans på husväggen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Örjet

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Finns nyare manual till reglercentral HMC300?
« Svar #3 skrivet: 29 juni 2016, 09:50:11 »
Utomhusgivaren. Jag har inte hittat någon utomhusgivare på husväggen förutom den vi hade till gamla pannan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!