Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp - företaget trilskas!  (läst 39037 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #90 skrivet: 22 februari 2007, 18:42:05 »
hej

Även om jag har l/v Vp och du berg VP men väl Nibes program SMO tycker jag det är lite fel på dina inställningar.

Mina kommentarer är i blått....

Citera
Menyer
1.1 VV / Periodtid         20 (60) min...... tycker din period tid kan vara max 20 min ej mer.
1.2 Periodtid                60 min .............max 20 min beroende av VV tanks storlek       
1.3 Max VV-period        20 min..............10 min se kommentar 1.2
1.8 Intervall Period XVV 14 dgr
2.3 Framledning / MIN    15 ..................kan ökas till 20(default 20)
2.4 Framledning / MAX   60 .................. eltillskott ger denna höga temp, sänk den gärna till 55
2.5 Kompensering yttre   1           ?.......öka till 5, tillslag av en sep termostat i utrymme som är bra som referens
2.7 Returledning / MAX   55 .................borde vara 50 gr ( default 53)
5.4 Startvärde kompr.    -60.................ändra till -80, sparar antal starter
5.5 Status                    TILL
5.15 Kompressor typ       NORMAL  ?
8.2.1 Sommarlägetemp.    25
8.2.2 Vinterlägetemp        20 ...............ändra till 10 gr (default 20)
8.3.5 Max Elsteg                1      ?........öka till 3 om du har större säkring än 16 A
8.3.6 Omsättning EBV-trafo  300   ?
9.1.1 Startv. TS               -500............max värde -500 vilket förhindrar onödig elpatron drift
9.1.2 Diff tillsatssteg        -100.............ok
9.2.1 Max temperatur       55 ...............ok
9.2.2 VB diff VP               13    ?........... gradmin betas av eller tillskott slÃ¥r till och hur diff vid stopp av VP vid radvärme
9.2.4 Enbart tillsats          FRÃ…N
9.2.5 Shuntgrupp 2           FRÃ…N
9.2.6 Rumsenhet              FRÃ…N
9.2.7 Värmebärarpump 1    FRÃ…N
9.2.8 Värmebärarpump 2    FRÃ…N
9.10 Delay after HW          3 min   ?
Vi kör kurva 11 med 0 i förskjutning.......beroende var du bor och hur väl isolerat ditt hus är (kurva 11 i södra delen i sverige)

« Senast ändrad: 23 februari 2007, 21:52:10 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #91 skrivet: 23 februari 2007, 07:16:53 »
Menyer
1.1 VV / Periodtid         20 (60) min
1.2 Periodtid                60 min
1.3 Max VV-period        20 min


Just den här biten vill jag kommentera, jag tycker att periodtiden (1.2) nog kan vara 60 min men öka Max VV-period (1.3) till 40 eller 45 min.
Detta för att undvika för många start/stopp vid VV-laddning och prioritera varmvattnet lite högre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #92 skrivet: 23 februari 2007, 08:36:28 »
Janne,

Det hade varit bra om du hade förklarat varför inställningarna skulle ändras. Som det nu är riskerar förslagen bara att sprida förvirring. Jag har svÃ¥rt att förstÃ¥ hur t.ex. en ändrad VV-period pÃ¥ nÃ¥got sätt skulle förbättra situationen, verkar slag i luften liksom en del andra förslag. 

8.3.5. Max elsteg vet jag inte riktigt vad det är, kan bara konstatera att av Tingelpinne angivet värden på strömmen låg runt 20 A vilket jag fick till kompressor i drift + 9 kW tillsats inkopplad. Kan någon förklara vad max elsteg innebär? Kan rimligen inte betyda att det bara är 3 kW tillsats inkopplad.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #93 skrivet: 23 februari 2007, 11:18:34 »
Kan någon förklara vad max elsteg innebär?

Siffran anger hur mycket elpatroneffekt som max tillåts enligt;
0 => 0kW
1 => 3kW
2 => 6kW
3 => 9kW

Det som händer är att först går den in med 3 kW då gradminutersräknare passerar värdet för "9.1.1 Startvärde tillsats" sen går den vidare med 6 kW och 9 kW för varje 100 gradminuter som räknaren fortsätter neråt.

Har man begränsat, på ratt 101, till 2, 1 eller 0 så kopplar VP:n inte in fler elsteg. Detta är egentligen onödigt att göra om den inbyggda effektvakten är inkopplad, då sköter den begränsningen automatiskt om rätt värde på huvudsäkringen är angiven i "8.3.4 Säkringsstorlek".
« Senast ändrad: 23 februari 2007, 11:21:08 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #94 skrivet: 23 februari 2007, 12:17:54 »
Det skulle alltså vara 3 kW elpatron inkopplad och inte mer. Men det stämmer inte med ampereangivelsernas i inlägget 21/2 15:50, ca 20 ampere per fas???? 3 kw elpatron och kompressor plus egentligen inget mer kan omöjligen bli så mycket.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #95 skrivet: 23 februari 2007, 12:26:59 »
Janne,

Det hade varit bra om du hade förklarat varför inställningarna skulle ändras. Som det nu är riskerar förslagen bara att sprida förvirring.


Instämmer. Jannes värden är lite speciella och kanske passar hans behov, men man skall nog inte planka dom rakt av utan att man vet vad man gör.

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #96 skrivet: 24 februari 2007, 00:10:00 »
Det skulle alltså vara 3 kW elpatron inkopplad och inte mer. Men det stämmer inte med ampereangivelsernas i inlägget 21/2 15:50, ca 20 ampere per fas???? 3 kw elpatron och kompressor plus egentligen inget mer kan omöjligen bli så mycket.

Nej, vÃ¥r elpatron är pÃ¥ 6 kW, enligt rörisens uppgifter (frÃ¥gade idag...).  Sc:,h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #97 skrivet: 24 februari 2007, 13:39:07 »
Det skulle alltså vara 3 kW elpatron inkopplad och inte mer. Men det stämmer inte med ampereangivelsernas i inlägget 21/2 15:50, ca 20 ampere per fas???? 3 kw elpatron och kompressor plus egentligen inget mer kan omöjligen bli så mycket.

Nej, vÃ¥r elpatron är pÃ¥ 6 kW, enligt rörisens uppgifter (frÃ¥gade idag...).  Sc:,h

Om det stÃ¥r en etta i meny 8.3.5 sÃ¥ är din röris ute och cyklar (och inte för första gÃ¥ngen  ::) ), dÃ¥ är elpatron begränsad till max 3 kW.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #98 skrivet: 24 februari 2007, 14:35:20 »
Om det stÃ¥r en etta i meny 8.3.5 sÃ¥ är din röris ute och cyklar (och inte för första gÃ¥ngen  ::) ), dÃ¥ är elpatron begränsad till max 3 kW.

Då frågar man sig hur det kan bli så många kWh/år och 20 A/fas av en kompressor på lite mer 3 kW och 3 kW tillsats och knappt någon förbrukning i övrigt (det verkar som om husets hela förbrukning mäts). Det är något som inte stämmer.

Sen verkar det som om tillsats plus pump klarar att hålla huset någorlunda varmt fast det är -20, alltså runt 13 kW värmebehov vid dimensionerande utetemperatur. Det går inte alls ihop med att pumpen behöver tillsats redan vid ungefär noll grader. I och för sig kan inställningen vara ändrad efter köldknäppen. Däremot verkar det rimligt att pumpen klarar några minusgrader om 9 kW tillsats var inkopplad när det var -20 ute.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #99 skrivet: 24 februari 2007, 23:59:00 »
Då frågar man sig hur det kan bli så många kWh/år och 20 A/fas av en kompressor på lite mer 3 kW och 3 kW tillsats och knappt någon förbrukning i övrigt (det verkar som om husets hela förbrukning mäts). Det är något som inte stämmer.

Sen verkar det som om tillsats plus pump klarar att hålla huset någorlunda varmt fast det är -20, alltså runt 13 kW värmebehov vid dimensionerande utetemperatur. Det går inte alls ihop med att pumpen behöver tillsats redan vid ungefär noll grader. I och för sig kan inställningen vara ändrad efter köldknäppen. Däremot verkar det rimligt att pumpen klarar några minusgrader om 9 kW tillsats var inkopplad när det var -20 ute.

Det ska vara hela husets förbrukning som mäts och avläses i meny 8.3.1-3 eftersom
det är dessa värden som effektvakten använder för sin reglering av effektstegen.
Att huset behöver stor effekt står för alla utan tvivel eftersom förbrukningen var över 30000 kWh trots att det även innan pannbytet fanns värmepump!
Något som kan ställa saker på ände i effektberäkningen är att vi inte tar någon hänsyn till vindens avkylning. Det verkar vara ett dragigt hus och då ger det en stor påverkan, det märker jag mycket tydligt på mitt.

Håller med om att det verkar vara något som inte stämmer med mätningarna den 8/2.
Har verkligen inställningen av effektstegen inte ändrats sedan dess?

Kompressorn drar ca 5-7 A/fas och ska vara en symmetrisk last, dvs dra ungefär lika mycket ström pÃ¥ varje fas.  En elpatron pÃ¥ 3 kW ca 4,4 A/fas, 6 kW ca 8,7 A/fas och slutligen 9 kW ca 13 A/fas och är ocksÃ¥ en symmetrisk last. Teoretiskt stämmer 9kW elpatron med värdet frÃ¥n den 8/2. Lägg därtill strömmen för kompressorn. DÃ¥ är inte 18-19 A/fas orimligt. I manualen stÃ¥r om den högsta fasström för pumpen totalt med de olika effektstegen pÃ¥ sid 19. Läser man där skulle det istället kunna vara 6 kW tillskott, men det är vid max belastning pÃ¥ kompressorn och det lär man väl inte fÃ¥ dÃ¥ den jobbar mot sÃ¥ hög temp.
Att det är lite skevt mellan faserna beror nog på den vanliga förbrukningen med ljus, tv, kylskåp etc bara kompressorn i sig är ok.
Vid avläsningen den 14/2 och varmvattenvärmning kan inget TS vara inkopplat.

Tingelpinne, har du ändrat värdet på effektsteg eller har rörmokaren varit på besök efter den 8/2 och haft möjlighet att göra en förändring?
Har du gjort något försök att strypa de varmaste elementen?

Svar på din fråga om fläktelement drar mycket ström så är det inte många watt som behövs för att driva ett sånt. Som en glödlampa ungefär.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #100 skrivet: 25 februari 2007, 11:43:39 »
Jag svarar med röd text...  :-*

Det ska vara hela husets förbrukning som mäts och avläses i meny 8.3.1-3 eftersom
det är dessa värden som effektvakten använder för sin reglering av effektstegen.
Att huset behöver stor effekt står för alla utan tvivel eftersom förbrukningen var över 30000 kWh trots att det även innan pannbytet fanns värmepump!
Något som kan ställa saker på ände i effektberäkningen är att vi inte tar någon hänsyn till vindens avkylning. Det verkar vara ett dragigt hus och då ger det en stor påverkan, det märker jag mycket tydligt på mitt.

Håller med om att det verkar vara något som inte stämmer med mätningarna den 8/2.
Har verkligen inställningen av effektstegen inte ändrats sedan dess? Nej, pÃ¥ heder o samvete!  :o INGET har ändrats, och elpatronen är pÃ¥ 6 kW o inget annat, max elsteg = 1, och dÃ¥ skulle elpatronen endast "ge" 3 kW (tidigare inlägg), men varje gÃ¥ng jag läser av o elpatronen är igÃ¥ng sÃ¥ ligger faserna mellan 17 - 27 A (per fas), men när elpatron inte är igÃ¥ng ligger faserna runt 8-9 A...

Kompressorn drar ca 5-7 A/fas och ska vara en symmetrisk last, dvs dra ungefär lika mycket ström pÃ¥ varje fas.  En elpatron pÃ¥ 3 kW ca 4,4 A/fas, 6 kW ca 8,7 A/fas och slutligen 9 kW ca 13 A/fas och är ocksÃ¥ en symmetrisk last. Teoretiskt stämmer 9kW elpatron med värdet frÃ¥n den 8/2. Lägg därtill strömmen för kompressorn. DÃ¥ är inte 18-19 A/fas orimligt. MEN - igen - elpatronen är ju pÃ¥ bara 6 kW...   Sc:,h

I manualen stÃ¥r om den högsta fasström för pumpen totalt med de olika effektstegen pÃ¥ sid 19. Läser man där skulle det istället kunna vara 6 kW tillskott, men det är vid max belastning pÃ¥ kompressorn och det lär man väl inte fÃ¥ dÃ¥ den jobbar mot sÃ¥ hög temp. Max belastning pÃ¥ kompressorn? Fattar inte, den är väl antingen igÃ¥ng eller avstängd/stÃ¥r still? Det är ju ingen varvtalsstyrd panna iaf...   Sc:,h
Att det är lite skevt mellan faserna beror nog på den vanliga förbrukningen med ljus, tv, kylskåp etc bara kompressorn i sig är ok.
Vid avläsningen den 14/2 och varmvattenvärmning kan inget TS vara inkopplat.

Tingelpinne, har du ändrat värdet pÃ¥ effektsteg eller har rörmokaren varit pÃ¥ besök efter den 8/2 och haft möjlighet att göra en förändring? Nej -inga ändringar alls!!!   :-[

Har du gjort nÃ¥got försök att strypa de varmaste elementen? Nej , det "gÃ¥r inte" enligt rörisen pga att det är en gammal typ av element där man inte kan komma Ã¥t att fixa detta (hans ord)...tyvärr kan jag ju med min okunnighet inte säga om detta stämmer dÃ¥ jag inte vet hur det ska se ut för att kunna Ã¥tgärda, samt vilka verktyg och/eller mätinstrument som behövs för detta...  :'(
Dom nyare elementen som vi kompletterat med under de fönster där det tidigare saknades skulle man väl iaf kunna ändra men jag undrar dÃ¥ om det verkligen är dom elementen man är ute efter...? De element som är hetast är ju ändÃ¥ dom gamla med tjocka röranslutningar osv...  OCH - jag vet inte hur man gör - vilken del (exakt) pÃ¥ elementet ska man "skruva" pÃ¥ o vilka verktyg behövs osv...?

Svar på din fråga om fläktelement drar mycket ström så är det inte många watt som behövs för att driva ett sånt. Som en glödlampa ungefär. Okej, men skulle i sånt fall kunna sänka framledningestemperaturen (ändra kurvan) o istället ha dessa fläktar gåendes o resultatet (rumstemperaturen) blir den samma? [/quote]

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #101 skrivet: 25 februari 2007, 12:52:16 »
Var eran förbrukning tidigare med värmepump 40000kwh så är en 10 kw för liten.
Mäter du strömmen enbart på värmepumpen eller är det tot. på huset??
Kompressorn är på ca. 3kw och sen en elpatron på 6kw, det borde vara en belastning på
3+6=9x1.5=13,5-14 Ampere med cirk.pumpar inräknade detta är dock bara siffror på själva värmepumpen. Du säger att A är 17-25 då är ngt fel i din värmepump, kompressorn men då borde motorskyddet lösa ut med MS-larm som följd.
Sen att det kommer larm kb-ut tror jag som tidigare nämnt att det sker en igenfrysning av växlaren, (R407C är lite lurigt för dess glide) dessa larm uppstår givetvis när värmepumpen får gå en längre stund, vintertid. Sommartid när drifttiderna är kortare samt temp. i brunnen är lite varmare.
Din anläggning behöver i alla fall ha en riktig genomgång vad som beträffar injustering/trimmning.
Skulle höra själv med Nibe om de kunde rekomendera en annan röris för utomstående granskning av din anläggning, jag menar att Nibe vinner väl inget på att ha missnöjda kunder.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #102 skrivet: 25 februari 2007, 14:09:35 »
Kan du bifoga ett kort på anslutningarna på elementen som inte går att justera??
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #103 skrivet: 25 februari 2007, 20:13:55 »
Det kan nog vara som du säger att elpatronen är på endast 6 kW. Går man tillbaka några år i tiden så var det mer vanligt med elpatron på ett steg än att man hade inbyggda flerstegspatroner och effektvakt. Tyvärr kan jag Nibes historik lite för dåligt för att säga emot så jag släpper den frågan.

Ett fläktelement gör att man får ut mer värme från ett och samma element. Det gör att man kan sänka framledningstemperaturen för det elementet. Men givetvis måste övriga element klara av en minskad framledningstemperatur för annars är det ingen större vits. Att byta ut alla element till fläktdrivna är ingen billig affär.

Så till frågan om du försökt minska flödet i de varmaste elementen. Som sagts tidigare är det enklaste sättet att prova om det gör någon skillnad att minska med det vanliga handvredet.
Ska man göra det permanent får man ta till andra metoder.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad någon annan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Hjälp - företaget trilskas!
« Svar #104 skrivet: 26 april 2007, 09:46:54 »
Hej igen!

(som vanligt) är det länge sedan jag rapporterade, men det är så fruktansvärt tröttande att engagera sig i pannan när man inte från varken hantverkaren eller firman (NIBE) får någon hjälp att fixa problemen. Man känner sig bara besvärlig som tjatar...

Vi har gett upp eländet och stÃ¥r nu inför försäljning av kÃ¥ken...  :'( eftersom jag vet inte hur man ska kunna gÃ¥ vidare. VP-branschen verkar hÃ¥lla varann om ryggen och att ens fÃ¥ SVEP att överväga att pröva ärendet gÃ¥r loss pÃ¥ tusenlappar - helt vansinnigt!!!  fiR:

Jag kopplade bort elpatronen, för det är (i MIN värld) inte acceptabelt att den ska jobba redan vid + 0,5 ºC och eftersom rörisen inte hade nåt förslag på lösning så stängde jag alltså av den. Det får väl bära eller brista, jag vet inte vad som kan hända med pumpen när den tvingas jobba "ensam", men det lär väl framtiden utvisa (nya kostnader - krascher...???Sc:,h

Vi kommer att upplysa (eventuella) köpare om anläggningen, har ingen lust att dessutom bli återbetalskyldig pga "dolda fel" eller liknande, så det är lika bra att köra "raka rör".

Frågan är hur mycket man kan sänka priset på fastigheten med tanke på att pannan är "defekt"? Nån som kan ge ungefärliga summor här?
NIBE kontaktade rörisen för nÃ¥gra veckor sedan angÃ¥ende den mätutrustning som sattes in för läääänge sedan, dom skulle använda den pÃ¥ en annan anläggning, men ännu har dom inte varit och hämtat den! Seriöst företag man har att göra med va!?  _/-

Stor kram till ER ALLA för all stöttning och tips i denna sorgliga historia - jag är MYCKET tacksam!!!!!  Thumbsup

En sak är säker - vi kommer ALDRIG mer att införskaffa nÃ¥n VP iaf !!!  knUp       *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!