Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver jag kontakta en rörmokare?  (läst 2993 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Basse82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nibe fighter 1215-5
Behöver jag kontakta en rörmokare?
« skrivet: 15 december 2022, 22:15:38 »
Eftersom ingen verkar kunna hjälpa mig med dessa frågor undrar jag om ni rekommenderar att jag kontaktar en rörmokare istället?

IVT Greenline He E14

1. Deltavärde, vad ska tempdiffen ligga på för denna pump!? Just nu ligger den på 9 grader. (T8 minus T9). Hade en ide om att kanske sänka cirkulationspumpen något då jag tänkte att jag på så sätt får ut mer värme på elementen eftersom vattnen rör sig långsammare men det kanske är en galen teori.

2. Hur fungerar kopplingsdiffen? Fick tips om att höja båda dessa värden och på så sätt få färre starter. Tankar?

3. Kompressor 1 gångtid. Enligt instruktionsboken är det energieffektivt att ha denna ställd så högt som möjligt (30,0) vilket medför att värdet "ekonomi" syns på skärmen kontra "komfort" om jag minkar värdet som syns på bilden.

Tankar/tips/ideér?

Stort tack på förhand!
« Senast ändrad: 15 december 2022, 22:17:39 av Basse82 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöver jag kontakta en rörmokare?
« Svar #1 skrivet: 16 december 2022, 08:10:54 »
Delta vid SP:s EN-tester ligger på 10 grader.
I praktiken har man sällan så hög deltaT, 6-7 grader är mer normalt i de flesta fallen.
De som loggar sina anläggningar har noterat att man får ut mer effekt både ur radiatorer och kompressor om man sänker deltaT - så du borde hellre öka hastigheten på cirkpumpen än sänka den.
DOCK, ett någorlunda modernt värmesystem SKA vara designat (flödesmässigt) för 10 graders deltaT vid DUT (55/45), så ett högre flöde kan orsaka oönskade flödesljud från systemet, och över tid orsaka läckage på grund av höga flödeshastigheter i rörsystemet.

Kopplingsdiffen avgör i princip hur många start/stopp man får, ju större diff desto kallare vatten krävs i systemet för att värmepumpen skall börja producera värme, och desto varmare vatten gör den innan den stannar igen.
Jag brukar mena att det inte finns några skäl att ha mer än ca 20 start/stopp/dygn när energibehovet är 50% (vilket normalt sett genererar flest start/stopp)
Har man mer än 30 starter/dygn bör man optimera inställningarna.
Har man färre än 12 så kan man få en upplevt pendlande rumstemperatur som inte är komfortabelt.

Det där med gångtiderna tror jag har att göra med hur länge kompressorn tillåts värme huset om det samtidigt finns tappvarmvattenbehov, men jag är osäker på det, är inte så hemma på IVT:s styrning.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!