Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Är det sÃ¥ här lätt?  (läst 13820 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TimPellet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
Är det så här lätt?
« skrivet: 11 januari 2014, 18:09:50 »
Hej!

Vi har idag en el/oljepanna som värmer ett vattenburet system.

Jag tänkte komplettera den med en billig markvärmepump (Sfinx 6KW) som i princip får ersätta elpatronen i det befintliga systemet.

Tanken är att låta VP värma vattnet i pannan och gå mot lagom temperatur för husets räkning och öppna shunten helt och låta varmvattnet från pannan (som nu inte blir så varmt) går vidare till en varmvattenberedare innan tappvarmvattensystemet.

Det låter som minimala ingrepp och jag har kvar hela det gamla systemet om något strular men jag vore tacksam om någon ville titta på bilden och se om det verkligen är så lätt.

Två specifika funderingar:
1. Det finns inga lediga anslutningar på pannan, hur dockar jag in VP?
2. Går det att använda det ljumma vattnet från pannan som kallvatten till blandningsventilen för att minimera uttaget ur VVB?

Tack

Tim

Jag försökte bifoga systembilden men ser den inte i preview så jag lägger med en länk också:
https://www.dropbox.com/s/ws2s9ihhglniflr/Ut%C3%B6kat%20v%C3%A4rmesystem.png



Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Är det så här lätt?
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2014, 18:14:37 »
Vp borde du kunna koppla in före oljepannan på radiator ledningen eller efter men då kommer oljepannan bli kallare och du får värme vv mera med elberedaren.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TimPellet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Är det så här lätt?
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2014, 18:21:20 »
Aha, briljant :-)

Då löser sig inkopplingen och jag slipper en pump! Tack!

Jag antar att du menar så här:

https://www.dropbox.com/s/syl4yp0y71tj4e8/vsys2.png

Går det att styra Sfinx (alla?) VP med en utegivare? Altså, kräver det logik i pumpen eller sitter den logiken i styrenheten till givaren?
« Senast ändrad: 11 januari 2014, 18:37:31 av TimPellet »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Är det så här lätt?
« Svar #3 skrivet: 11 januari 2014, 18:24:35 »
Har ingen aning hur sfinx styr funkar men finns säkert andra som vet men det brukar ju gå att styra vp med innegivare typ termostat.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TimPellet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Är det så här lätt?
« Svar #4 skrivet: 11 januari 2014, 18:33:18 »
Att det är just Sfinx spelar ingen roll jag råkade bara hitta att de hade en billig. Men på de flesta går det altså att sätta en måltemperatur som passar till ute temperaturen. Bra!

Nu nämnde du innegivare, skulle man kunna låta utegivaren styra måltemperaturen för VP och lägga till en innegivare som slår på/av cirkulationspumpen för att hjälpa termostaterna att hinna med? Ex om man eldar i kakelugn eller har mycket folk hemma.

https://www.dropbox.com/s/k8fficp3mcwgagp/vsys3.png
« Senast ändrad: 11 januari 2014, 18:36:41 av TimPellet »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Är det så här lätt?
« Svar #5 skrivet: 11 januari 2014, 18:37:06 »
De flesta vp utan inne del har inte funktion för att köra efter utekurva utan endast för fast kondensering men dom brukar gå att köra via en inne givare/termostat som reglerar start eller stopp cp ska normalt snurra hela tiden och stoppar den lång tid så kan vp frysa om det är kallt ute.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TimPellet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Är det så här lätt?
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2014, 18:45:57 »
Hmm, jo det står ju att den har fast kondensering men jag inbillade mig att det kanske innebar att temperaturen som den kondenserade mot kanske kunde regleras kontinuerligt av en givare.

Men om VP är så billig som denna kanske det duger att ändra den siffran manuellt två gånger om året. Gör det stor COP-skillnad på om den kondenserar mot 25, 35 eller 45 grader? Jag kollar med leverantören vad de har för alternativ.

Att VP fryser om CP stängs av låter förståss rimligt, men då kan man kanske låta även VP stängas av av samma innegivare? så försvinner väl det problemet?

Tack för alla tips!!!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Är det så här lätt?
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2014, 20:06:17 »
Normalt låter man cp gå hela uppvärmnings säsongen varför vill du stoppa den ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TimPellet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Är det så här lätt?
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2014, 20:12:47 »
Skälet att jag vill stoppa den är att element termostaterna reagerar ganska långsamt och ibland har vi mycket folk och aktivitet i huset och ibland eldar vi i kakelugnarna. Då blir det väldigt varmt och jag skulle vilja "hjälpa" termostaterna att reagera lite fortare.

I en annan tråd länkade du till en cirkulationspump "med elektronisk effektreglering"
http://www.evbutiken.se/vvs/pumpar/cirkulationspumpar/wilo-c-988-7.aspx

Kan den effektregleringen kanske ske från en innegivare så den går ned på lågvarv när det börjar bli för varmt?

Tim

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Är det så här lätt?
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2014, 20:15:39 »
Nej den regleras inte från innegivare enklast är nog att skaffa bättre termostater och låta cp snurra på.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad magneten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Munkedal
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Är det så här lätt?
« Svar #10 skrivet: 15 januari 2014, 05:57:00 »
Jo så lätt kan det vara :)

Gjorde själv en liknade installation som du har tänkt dig, som har fungerat ypperligt bra under 2 år. Valde dock att koppla värmepumpen i serie med pannan och fick på såå vis en "gratis volymförstorare med mycket bra gångtider och få starter för Värmepumpen, se principsskiss i min installationstråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43762.msg424804#msg424804
Begagnad  IVT Greenline HT Plus 7kw, 500m kollektorslang plöjd i Ã¥ker. 
Seriekopplad med Värmebaronen biomax ved/pelletspanna (som volymförstorare & förvärmning av tappvatten) samt 110l Nibe elVVB för att höja upp förvärmt tappvaten till 65 grader.
Braskamin 7kw
100 år gammalt timmerhus 130m2 uppvärmt, 65m2 golvvärme+3 gamla radiatorer på bottenvåningen, vanliga element på 2a våningen.

Solcellsanläggning riktad mot sydöst 10° taklutning, 26m2 16 st REC 255 polykristalyna paneler, 4080 Wp Ã¥rsproduktion ca 3600 kWh  Aktuell produktion: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=22422

Utloggad TimPellet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Är det så här lätt?
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2014, 22:12:59 »
Puh, nu har vinterkräksjukan lämnat familjen!

Jag fick mycket utförliga svar från Sfinx och tyvärr kan den inte styras från en utegivare men det kanske jag kan leva med när priset är så lågt.

Är detta en vanlig installation eller kommer jag och Magneten vara ensamma om den här lösningen? Känns hur som helst bra att inte vara HELT ensam  tummenupp

Åt vilket håll skall man pumpa vattnet om man sätter panna, radiatorer och VP i serie?
Från VP till panna för att förvärma varmvattnet så mkt som möjligt? Eller Från VP till radiatorerna för att få minst förluster?

Jag kan tänka mig att pannan kommer läcka lite mer än en bra ackumulatortank men och andra sidan kommer det bli väldigt mycket dyrare att installera en tank så jag tror aldrig att det kan tjäna in sig. Kan det stämma?

Efter deras förslag lutar jag till och med mot att ta deras minsta luft/vatten vp för 16.000kr 6KW. Det är ju verkligen enkelt och billigt. Den kan knappast värma huset de kallaste dagarna men är det inte så lätt att om VP har måltemp på 55 grader när det är som kallast så sätter man elpatronen i pannan på att gå in om temperaturen faller under 50 Grader.

Givet att vi pumpar från VP till Panna så kommer VP då att gå hela tiden på max efekt och "förvärma" radiatorvattnet så mycket den orkar och resten kommer elpatronen att "toppa" upp till 50 grader.

Om det är sÃ¥ här enkelt och sÃ¥ här billigt undrar jag varför jag har grubblat i 5 Ã¥r  ???

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Är det så här lätt?
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2014, 19:17:31 »
Jag har med kopplat in en Sfinx så att den jobbar mot pannan, har kört så i ett par år. Jag har dock inte kopplat vp på framledning eller retur utan rakt in i toppen och botten på pannan, men det är en bättre lösning att koppla in sig på fram/retur då det ger bättre COP.

Jag styr min sfinx med flytande kondensering med en raspberry pi som manipulerar tankgivaren och jag skulle därmed ha ännu mer att vinna på att koppla om pannan så att vp satt på tex returen men det har inte blivit gjort ännu :(
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad TimPellet

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: Är det så här lätt?
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2014, 20:47:04 »
 tummenupp tummenupp tummenupp
Citera
Jag styr min sfinx med flytande kondensering med en raspberry pi som manipulerar tankgivaren

Jag anade att det fanns något listigt sätt att lösa det på! Tell me more, more more!

Har du kopplat tankgivaren till raspberryn på en ingång och kopplat från en utgån på raspberyn till tankgivaringången?

Är det så att VP kondenserar mot några grader över det som tankgivaren rapporterar?
Altså om den fasta kondenseringen är inställd på 55grader men tankgivaren rapporeterar 35. Jobbar pumpen då mot 55 eller 40grader?

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Är det så här lätt?
« Svar #14 skrivet: 22 januari 2014, 19:50:31 »
Jag hade sedan tidigare ett onewire nätverk med tempsenorer kopplade till en dator där jag loggade temperaturer i ett par rum och framledning samt retur från elementen, detta användes initialt för att jag skulle få en aning om hur varmt vatten huset och elementen krävde innan jag köpte vp.

DÃ¥ jag inte hade nÃ¥gon shuntstyrning sÃ¥ justerade jag ett tag manuellt pÃ¥ antingen shunten eller pÃ¥ värmepumpens börvärde, men dÃ¥ detta kändes drygt sÃ¥ funderade jag pÃ¥ om jag skulle köra med en shuntstyrning och jag byggde dÃ¥  en egen shuntstyrning och satte vp pÃ¥ en fast börtemp som justerades lite mer sällan sÃ¥ att den lÃ¥g strax över shuntens framledning.

För att slippa övertemperera byggde jag sedan om så att vpn styrs on/off direkt ifrån datorn (raspberry i mitt fall) med ett växlande relä och två motstånd istället för original tankgivare (info finns till viss del i den lååånga sfinxtråden, sök på tex "motstånd").
Idag regleras vpn alltså flytande utifrån en formel, formeln bygger på utetemperatur samt har kompensering utifrån temperaturen i vardagsrummet.

OBS!!!
Jag vill dock råda alla som funderar på detta att ta hänsyn till eventuell påverkan på garantin, jag vet inte om den påverkas men man gör ju ett ingrepp som skulle kunna påverka iom att originalgivaren inte används (å andra sidan så är alla skyddsåtgärder i styret intakta så det skall aldrig kunna äventyra pumpens säkerhet).


« Senast ändrad: 22 januari 2014, 19:56:06 av gossen »
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!